Ungdomarnas kunskap om efterkrigstiden

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 27 januari 2005, 18:53

Tomas Ibsen skrev: Men lilla du, Sovjetunionen utövade ju inte kommunism, den utövade Leninism och Stalinism... :roll:
Jag har stött på fenomenet, problemet är att sådana har tendensen att hänga upp sig på detta och diskutera det till leda i stället för att verkligen lära sig något om det hela. Genom att hävda att det absolut inte var kommunism och inte i närheten av det, har man bekvämt nog också avsagt sig alla problem som uppstod i "kommunismstyret" eftersom det ändå inte var kommunism. Att kalla kommunistsystemet för kommunismen är så vedertaget att det skulle bli förvirring om man inte kallade det för det. Att säga att de inte utövade kommunism är ju visserligen sant, kommunism utövar man inte , den är målet. Att nå det målet är en knepig process uppenbarligen, och de som har sagt sig försöka har kanske med rätta kallat sig kommunister. De som idag kallar sig liberaler lever inte heller i en fulländad liberal värld och kommer förmodligen aldrig göra det, skillnaden mellan liberalismen och kommunismen är iofs bland annat att den förra inte har något bestämt mål att arbeta mot (den är gradualistisk som det så fint heter och därmed finns egentligen inte någon fulländad liberal värld), vilket den senare har, därför kan den knappast lyckas eftersom det målet är näst intill onåbart.
Senast redigerad av 3 Perra, redigerad totalt 27 gång.

Frogman
Medlem

Inlägg av Frogman » 27 januari 2005, 18:55

Om nästan alla vuxna skulle röka och tvingade barn att röka, hur coolt skulle det vara då att röka som tonåring?
Förbjuden frukt är alltid godast, därför intresserar sig en del för Sovjetunionen och Tredje Riket, som en motrörelse
emot vuxna.

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 27 januari 2005, 18:58

Det ligger det defenitivt något i.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 27 januari 2005, 21:44

Jag skulle vilja invända lite mot hela påståendet. Jag håller med om att historieundervisningen borde vara bättre i skolorna, men jag vill inte lägga det på skolornas ansvar att ungdomar tror att Sovjetunionen var något bra föredöme. Sedan Sovjetunionens födelse har har det funnits de som ihärdigt har hävdat att Sovjetunionen är ett drömland, jag kan inte förstå hur man åtminstone inte hyser vissa betänkligheter om Sovjetunionen. Likadant med nazismen, jag tycker det är konstigt att det kan finnas nazister efter förintelsen och andra världskriget. Även hur bra undervisning kommer det alltid finnas sådana som aldrig upphör att förvåna en.

Har vi överhuvudtaget någon begrepp om hur stort detta "fenomen" är? Det som ofta luftas på forumet är ens klasskamraters, bekantas, hundars med meras okunskap om historia, är detta representativt? Det skulle vara intressant att veta hur Sveriges ungdomar står sig i en internationell jämförelse. Kanske är jag förskonad, alla mina kamrater vet åtminstone vad jag tycker är tillräckligt för gemene man att veta om efterkrigstiden eller allmänt om historia. Att de sen inte vet vad som hände den förste maj 1960 eller vad Moskvas metro från början hette när den byggdes bryr jag mig inte mycket om. Däremot blir jag mycket glad när jag träffar på någon som vet detta för att inte tala om det är en tje som vet detta.

Fast jag håller med om att det skulle inte skada med mera undervisning om efterkrigstiden.

Efter sju åtta öl kan man komma på mycket. Godnatt. :)

/Martin

Användarvisningsbild
Spenen
Medlem

Inlägg av Spenen » 28 januari 2005, 23:12

Martin Lundvall skrev:Jag skulle vilja invända lite mot hela påståendet. Jag håller med om att historieundervisningen borde vara bättre i skolorna, men jag vill inte lägga det på skolornas ansvar att ungdomar tror att Sovjetunionen var något bra föredöme. Sedan Sovjetunionens födelse har har det funnits de som ihärdigt har hävdat att Sovjetunionen är ett drömland, jag kan inte förstå hur man åtminstone inte hyser vissa betänkligheter om Sovjetunionen. Likadant med nazismen, jag tycker det är konstigt att det kan finnas nazister efter förintelsen och andra världskriget. Även hur bra undervisning kommer det alltid finnas sådana som aldrig upphör att förvåna en.
Jo men om skolorna inte lär ut någonting om Sovjetunionen så kan man ju lika gärna tro att det var paradiset på jorden eller att det var "en stor fiende som USA besegra för det såg jag i en film en gång?!"..typ?!
Skolorna har ett ansvar, eller ja politikerna har ett ansvar att se till att historieundervisningen får relevans i skolan igen.

Frogman
Medlem

Inlägg av Frogman » 28 januari 2005, 23:32

Skolan hit och skolan dit, lägg in information i datorspel istället. Battlefield skulle vara bra om man la in verklig information i....

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 29 januari 2005, 02:49

Spenen skrev: Jo men om skolorna inte lär ut någonting om Sovjetunionen så kan man ju lika gärna tro att det var paradiset på jorden eller att det var "en stor fiende som USA besegra för det såg jag i en film en gång?!"..typ?!
Skolorna har ett ansvar, eller ja politikerna har ett ansvar att se till att historieundervisningen får relevans i skolan igen.
Jag tror du missuppfattade mitt inlägg. Min poäng var att även hur bra historieundervisning än är så kommer det alltid finnas de som väljer att blunda för fakta. Men jag skulle inte ha något emot mer undervisning om Sovjetunionen.

/Martin

Användarvisningsbild
Spenen
Medlem

Inlägg av Spenen » 29 januari 2005, 16:10

Största problemet är väll iof lärarna. Vilket ämne som helst kan bli intressant med rätt lärare, och omvänt världens intressantase ämne, historia typ:), kan bli värdelöst med en oinspirerad och tråkig lärare.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 1 februari 2005, 21:58

Håller med! Vår naturlärarinna t.ex. På tal om henne, hon började babbla om att det bl.a. var de gamla sovjetiska atomubåtarna från andra världskriget som bidrog till att Östersjön var så död... *suck*

Rättade henne faktiskt, men tyckte att det var onödigt att hålla på att bråka när hon höll på och berätta att det också var gaslagren från andra världskriget som också var bidragande till östersjäöns skick. Hon sa samtisdigt att S-gas förbjöds efter AVK. Jag trodde det var efter FVK den förbjöds. :?

/Tomas

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 4 februari 2005, 17:17

Tomas Ibsen

Det var nog bra att du rättade din naturlärare, att Östersjön dog p g a atombåtar är nog ett bevis på okunskap. Utan det har med miljön att göra.

Stefan

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 5 februari 2005, 10:13

Tomas Ibsen skrev: Rättade henne faktiskt, men tyckte att det var onödigt att hålla på att bråka när hon höll på och berätta att det också var gaslagren från andra världskriget som också var bidragande till östersjäöns skick.
Rätta mig om jag har fel, men dumpades det inte gas i Östersjön? Denna gas kan väl knappast vara bra för havet?

/Martin

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem

Inlägg av J.K Nilsson » 5 februari 2005, 10:17

Martin, släpp ryskan och koncentrera dig på svenskan... :)

Har en kamrat som har skrivit en uppstats i miljövetenskap vid Mitthögskolan. Uppsatsen handlar om dumpad gasamunition i Östersjön, dock vet jag inte om hon gått upp med den ännu.

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 5 februari 2005, 10:31

J.K Nilsson skrev:Martin, släpp ryskan och koncentrera dig på svenskan... :)

Har en kamrat som har skrivit en uppstats i miljövetenskap vid Mitthögskolan. Uppsatsen handlar om dumpad gasamunition i Östersjön, dock vet jag inte om hon gått upp med den ännu.

J.K Nilsson
Varför? Det är så trevligt här i Ryssland, till och med klimatet är behagligare än i Skåne.

Uppsatsen låter intressant, har du läst den?

/Martin

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem

Inlägg av J.K Nilsson » 5 februari 2005, 10:41

Ja, jag har läst ett utkast av uppsatsen. Den var så härligt naturvetenskaligt inriktad och beskrv mekanismerna varför gasgranaterna är farligare nu än när de dumpades och att senapsgas under kyla och tryck får en vaxartat konsistens, vilket gör att fiskarna inte vet vad som fastnat i deras nät.

Om jag kommer mig för skall jag höra om uppsatsen är klar. Lovar inget.

J.K Nilsson

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 5 februari 2005, 18:41

Jag tror att den där tråden håller på att spåra ut nu.

Så jag återställer den lite grann.

Jag tror att ungdomar har ett annat informationsflöde än för 10-20 år sedan i Sverige. P g a följande aspekter:

1) Vissa akademiska inrättningar börjar även hjälpa gymnasieungdomar.
2) Internet
3) Möjligen tidningarnas, böckernas och tidskrifternas nuvarande struktur.

Stefan

Skriv svar