Chrusjtjov, Nixon, Kosygin och Pepsi

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem

Inlägg av Löwe » 13 december 2004, 21:57

Tack Robert, det här var nytt för mig! I och för sig inget man blir förvånad över, men ändå intressant. :)

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Re: Chrusjtjov, Nixon, Kosygin och Pepsi

Inlägg av Martin Lundvall » 13 december 2004, 21:59

varjag skrev:
Solitaire skrev:
Martin Lundvall skrev: Är det sant att rivaliteten mellan de båda läskedrycksföretagen kan spåras till en händelse i Moskva?
Nej, Pepsi startades för att konkurrera med Coca-Cola.
Jamen nog fanns ju Pepsi-Cola långt innan utställningen i Moskva!
Jo, men frågan var om den berömda bilden hjälpte till att göra Pepsi till ett världskänt märke, såsom författaren till boken jag har läst hävdar.
Pepsi grundades redan runt förra sekelskiftet.

/Martin

A.F.J.
Medlem

Inlägg av A.F.J. » 15 december 2004, 00:16

Pepsi har alltid levt i skuggan av Coca-Cola. Pepsi var länge den dryck som serverades till vardags på baksidan av huset medan Coca-Cola var den dryck man skyltade med på verandan. Pepsi Co. fick nog av att vara 'Ful-cola' och startade en enorm media kampanj riktad mot ungomar med smarta produkt placeringar och mördande reklam eftersom de insåg att den äldre "coke" generationen var förlorad. Deras slogan är ju trots allt 'The choice of the new generation' medan Coca-Cola Co. spelar på nostalgi och den amerikanska drömmen.

Det skulle inte förvåna mig om ett visst företag betalat en hel del till en viss kampanjkassa för att få exklusiva exponeringsmöjligheter. Bilden väckte kanske nyfikenhet hos icke-amerikaner men den räcker inte ensamt som förklaringen till Pepsis stigande popularitet, säkerligen var dock publiciteten guld värd.

Skriv svar