zjukov skrev:
Rymdturismen är enligt mig ett barockt och osmakligt exempel på vad "låtgåkapitalismen går för anno 2004". Givetvis är det ett systemfel någonstans, tror man att en avreglerad ohämmad kapitalism som är fokuserad på att göra så snabba och stora vinster som möjligt och där allt kan säljas bra det finns en efterfrågan, kan lösa de gigantiska problem männskligheten står inför (resursfördelning, miljöproblem) är man mer än blåögd. Det vore ju ganska enkelt för staten att ej tillåta privata färder rymdledes som sightseeing.
Din jämförelse med bilnyttjande har givetvis en poäng. Här kan dock vi svenskar ha lite bättre samvete än ex ameriknarna vi har en sund prisnivå på bensinen. Vad gäller bilskatt så kan de gärna höja den med vikten på bilen!! amerikanarnas bensinpriser uppmuntrar ej direkt bensinsnåla fordon De tänker verkligen egoistiskt och kortsiktigt. På ett macroplan är givetvis bilnyttjande idag ett mycket större problem i än rymdturismen. Men rymdturismen är i sin linda och kan säkert få en större betydelse i framtiden (antalet dollarmijonärer ökar ju ständigt som ej vet vad de ska göra med pengarna). En annan poäng med bilnyttjandet som du missar är att det är ett praktiskt fordon vilket fungerar som ett viktigt och ibland oumbärligt transportmedel för människor. Bilåkandet i sig står ej i fokus, vilket är fallet med sightseein i rymnden där åkandet är just det primära.
Tja, men ALL "lyxkonsumtion" är ju onödig. Det är kanske helkorkat med rymdturism, men jag har svårt att se hur man skulle kunna förbjuda det för att det är "lyxkonsumtion". Enda skulle väl vara säkerhetsaspekter då, det borde väl finnas någon lagstiftning om det.
Men jag tycker personligen att det blir lite konstigt att införa förbud mot detta. Varför ska du då tillåta charterturism, eller låta folk köpa privata flygplan, eller bränna miljoner dollar på att köpa konst, eller bygga lyxiga hus med guldkranar i badrummet o s v.
Det är ju inte så att dessa pengar som (eventuellt) kommer att spenderas av rymdturister skulle ha gått till något "nyttigt" annars.
Det handlar om att folk i västvärlden måste vara beredda att ändra sina livsvanor, inte att förbjuda rymdturism.