Kuba tiden innan Castro

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 24 maj 2004, 00:00

Att på stört demokratisera Cuba kanske inte är det bästa? Men att långsamt göra det? I öst gick det kanske lite för fort.
Problemen i Öst har mer med den snabba omställningen till marknadsekonomi att göra, än det politiska systemet. Om embargot bara försvann, demokrati infördes, privat företagssamhet, men även välfärdssystemet bevarades så kanske det inte blir samma sak som i Öst...

-Durion

Användarvisningsbild
Fiskebat
Medlem
Inlägg: 263
Blev medlem: 10 april 2004, 14:28
Ort: Stockholm

Inlägg av Fiskebat » 24 maj 2004, 21:26

Om jag har förstått det rätt ställer man inte upp under något parti i de kubanska valen, på så sätt ivilket fall skenbart demiokratiskt.

Sen självklart ska vi ju inte glömma bort att oavsett om de andra länderna i Latinamerika har "precis" lika odemokratiska system och där de fattiga har det betydlig sämre än i Kuba så är fortfarande Kuba en diktatur och totalitär.

/Max

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Inlägg av Kapten_Gars » 24 maj 2004, 22:30

varjag skrev:. Det föreföll - åtminstone denne betraktare - som om 50% av Cubas flickor under 25, tvingades försörja sig på prostitution, en sorglig bild.
Den bilden verkar gälla även idag, enligt en god vän som besökt Kuba relatvit många gånger (och blivit allt mer desillusionerad över 'Revolutionen' varje gång) så är prostitutionen alltmer utbred i Kuba för varje besök, dollarstinna vita män ses i sällskap med 15-30 år yngre kubanskor, en småskalig 'industri' har växt ut ifrom av uthyrande av rum för kortare perioder. Polisen gör inget utom att ta % på flcikornas inkomster om och när de kan.

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mathias Forsberg » 24 maj 2004, 23:03

LasseMaja skrev:Kuba bör nog inte betecknas som "totalitärt", idag är det nog endast nordkorea som förtjänar den beteckningen.
Föredrar du alltså istället auktoritär?

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Inlägg av LasseMaja » 25 maj 2004, 07:57

Mathias Forsberg skrev:Föredrar du alltså istället auktoritär?
Ja precis.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Inlägg av Donkeyman » 25 maj 2004, 09:03

Kapten_Gars skrev:
varjag skrev:. Det föreföll - åtminstone denne betraktare - som om 50% av Cubas flickor under 25, tvingades försörja sig på prostitution, en sorglig bild.
Den bilden verkar gälla även idag, enligt en god vän som besökt Kuba relatvit många gånger (och blivit allt mer desillusionerad över 'Revolutionen' varje gång) så är prostitutionen alltmer utbred i Kuba för varje besök, dollarstinna vita män ses i sällskap med 15-30 år yngre kubanskor, en småskalig 'industri' har växt ut ifrom av uthyrande av rum för kortare perioder. Polisen gör inget utom att ta % på flcikornas inkomster om och när de kan.
Detta visar väl egentligen att Castros revolution har gått ett helt varv runt i utvecklingen. Först kom en mängd reformer som sopade undan det gamla. Och sedan har det sakta men säkert stagnerat. Nu öppnas det för turister i en helt annan skala än tidigare och då kommer också den typen av turister som söker prostituerade. Tradition för detta finns ju sedan gammalt. Läs bara Evert Taubes: "Flickan i Havanna".

Prostitutionen styrs som all annan ekonomisk verksamhet av marknaden. Blir det tillgång på kunder som är beredda att betala bra så kommer det också att finnas prostituerade. Detta därför att den prostituerade tjänar betydligt bättre på den verksamheten än vad hon kan göra på något vanligt arbete.

Se till exempel hur det såg ut i Polen på 70-talet. Horder av Svenskar och andra västinvånare reste dit och köpte en helnatt för någon hundring. Här gällde ett gammalt sjömansuttyrck. Satte du väggar och tak på Polen fick du världens största horhus. I takt med stigande priser, löner och det att kunderna söker sig till andra billigare marknader som Thailand och Cuba har också prostitutionen minskat. Utan att försvinna men den har anpassat sig till den kundmassa som fortfarande finns.

Låt oss ta ett rent teoretiskt exempel från Sverige för att beskriva problemet. Antag att Sverige i dag blev resemål för rika Amerikaner och Ryssar som önskade betala för "blonda svenska flicka". De var beredda att betala ett par tusen dollar för en helnatt och de fanns att tillgå i högvis på i stort sett varje hotell. Hur många prostituerade skulle det då finnas i Sverige ???? Jag tror det skulle vara väldigt många varav merparten var helt vanliga tjejer som ville boosta lönen lite grand.

Detta är grovt uttryckt hur situationen ser ut på Cuba i dag. På vanligt arbete kan du inte mer än överleva. Skall du få det bättre måste du jobba inom den delen av ekonomin där det betalas med dollar. Cubanska damer är enligt myten vackra och tjänstvilliga. För övrigt tillkommer ytterligare en faktor. Att vara prostituerad i Sverige är socialt sett helt oacceptabelt. Så är det inte i många andra länder. Det är betydligt mer acceptans för den verksamheten.

Missförstå inte - jag är mot prostitution men jag fördömer inte på det sätt som många gör här hemma.

Användarvisningsbild
Flensburg
Medlem
Inlägg: 589
Blev medlem: 7 januari 2003, 12:07
Ort: Nuewa Estockolmo

Inlägg av Flensburg » 25 maj 2004, 14:26

Tomas Ibsen skrev:De kan ju börja med att välja kommunalråd. Och sen arbeta sig upåt. :)
Dom har redan det som sagt av wreezig.
Visst är det "fria" val på Cuba, fast de är ju klart. När det bara finns ett parti att rösta på...hmm undra vem som vinner
Alla kan ställa upp. De kan även när som helst avsätta deras representant om de inte tycker att han gjort ett bra jobb.

Användarvisningsbild
Kynes
Medlem
Inlägg: 407
Blev medlem: 28 juni 2003, 16:25
Ort: Piteå

Inlägg av Kynes » 25 maj 2004, 17:10

Flensburg skrev:
Visst är det "fria" val på Cuba, fast de är ju klart. När det bara finns ett parti att rösta på...hmm undra vem som vinner
Alla kan ställa upp. De kan även när som helst avsätta deras representant om de inte tycker att han gjort ett bra jobb.
Du får ursäkta mig nu, men jag är lite förvirrad. Jag har då sett nån dokumentär eller liknade där de pratade om att man hade val. Men då man bara kunde rösta på de komuniskiska partiet så brydde sig inte så många om det.

Pratar vi om olika saker nu eller?

Användarvisningsbild
Orlando
Medlem
Inlägg: 475
Blev medlem: 31 mars 2004, 13:00
Ort: Never Neverland

Inlägg av Orlando » 26 maj 2004, 09:54

Flensburg skrev:Alla kan ställa upp. De kan även när som helst avsätta deras representant om de inte tycker att han gjort ett bra jobb.
Alla som har 'rätt' åsikter kan ställa upp, Ja.

Användarvisningsbild
Flensburg
Medlem
Inlägg: 589
Blev medlem: 7 januari 2003, 12:07
Ort: Nuewa Estockolmo

Inlägg av Flensburg » 26 maj 2004, 11:39

Njaa.. jag alla kan ställa upp om jag förstått det hela rätt. Men frågan är om de blir valda... :wink:

Användarvisningsbild
Von Bing
Medlem
Inlägg: 187
Blev medlem: 14 november 2003, 13:53
Ort: Riket där man lät Doktor Snuggles lära barn att knarka

Inlägg av Von Bing » 28 maj 2004, 15:59

Från en RKU:are fick jag höra att det kubanska valsystemet bygger på personval istället för på partival, i motsats till de låtsasval i t ex Sovjet, där SUKP i praktiken utnämde alla kandidater. Som en jämförelse där vi ersätter kommunism med islam kan Sovjet vara det totalitära och valbefriade Saudiarabien och Kuba det auktoritära men parlamentariska Iran. Och så har kubanerna någon sorts direktdemokrati på kommunalnivå.

Val- och styrsystemen skilde sig mycket kommunistländerna emellan. I de flesta fall var det partiet som i praktiken utnämde legislaturen. Och i andra fall var det lokala kommunfullmäktige som valde alla ledamöter, eller så fick oberoende kandidater väljas av just folket, men båda dessa system var sällsynta.

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem
Inlägg: 1525
Blev medlem: 11 september 2003, 12:27
Ort: Kalmar

Inlägg av Löwe » 28 maj 2004, 16:09

Legislatur? Vad är det?

Användarvisningsbild
Von Bing
Medlem
Inlägg: 187
Blev medlem: 14 november 2003, 13:53
Ort: Riket där man lät Doktor Snuggles lära barn att knarka

Inlägg av Von Bing » 28 maj 2004, 16:10

Löwe skrev:Legislatur? Vad är det?


Parlament och fullmäktige. Det vill säga ett lands beslutande organ.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 29 maj 2004, 12:27

Jag tycker Donkeyman's inlägg summerar 'den Cubanska Revolutionen' - mycket väl,den har gått klockan runt - och med de bästa intentioner - väntar den nu bara på nästa....såsom tyvärr traditionen tycks föreskriva i Latinamerika - länder där vad vi kallar demokrati - ännu är avlägset.

Tsukasa
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 22 maj 2004, 23:02
Ort: göteborg

Inlägg av Tsukasa » 31 maj 2004, 02:13

Okej, tack för svaren förstår fick veta det jag behövde (ville) veta. :)

Skriv svar