Vad är din källa till det, när HEW och Vattenfall båda specifierar i sina pressmeddelanden att HEW tillsammans med en bunt andra tyska och polska energibolag blivit uppköpt av Vattenfall, som är helägt av svenska staten.?tornros skrev:Det stämmer. Vattenfall ägs av tyska HEW (Hamburgische Electricitäts-Werke AG).Björn E skrev:Lite OT men: Det är väl tyskarna som äger Vattenfall, och inte tvärtom?
Allvarligt talat, du har helt fel, tornros. Det där med att HEW äger Vattenfall och därmed en del av svenska statens egendom är ett skämt som man får höra ibland, om tyskarnas långa näsa när lilla Sverige köper upp deras land. Några tyskar har till och med gått på det, och tydligen några svenskar, men det trodde jag inte skulle förekomma på skalman.nu.
För att rucka på min önskan att vara anonym på forum, jag arbetar som forskare på Vattenfall och vet exakt hur vad som blivit köpt, för hur mycket, köpevillkoren och vilka enorma nedragningar Vattenfall genomför på HEW, BEWAG och polska företag de köpt. Som ett exempel på vilken överbemanning de tyska och polska företagen har kan jag nämna att för att komma in på en anläggning (som i Sverige hade varit obemannat eller skött av en pool på 10 personer som sköter om några liknande anläggningar) passerade mina handlingar 8 personers händer innan jag kunde komma in, och det var deras enda sysselsättning. Jag kommer inte ihåg exakt tal, men i storleksordning expanderade Vattenfall från 6000 pers till 40000 genom inköpen. Företagen ingår nu i Vattenfall Group, men får behålla sina namn (HEW, BEWAG osv) under en period, med Vattenfall-logga osv som tillägg tills de är helt Vattenfallifierade. Eventuellt behålls de gamla namnen som tillägg för att gamla kunder ska känna igen sig.
Vattenfall i alla fall har inga möjligheter att stänga av några kärnkraftverk i Europa. Dessutom är de kärnkraftverk i öst som finns inte inkopplade till Internet i hög grad. De anläggningar som är det har bara perifera datorer inkoplade, t.ex. kontorsdatorer. Styrsystemen som till stor del är mekaniska, elektromekaniska/hydrauliska och gammaldags elektronik upphottat här och där med PLCer och industri-PCn som, i de fall de har nätkoppling, i alla fall inte har färdiga gränssnitt för styrning utifrån, allra minst från Internet. (ignorera kass kommatering)