Fragging - dödande av egna befäl och andra

jofredes
Medlem

Fragging - dödande av egna befäl och andra

Inlägg av jofredes » 3 januari 2004, 09:15

Det har skrivits en hel del och amerikanska soldater dödade sina befäl under den senare delen av Vietnamkriget (i synnerhet efter 1969), men jag har lixom väldigt svårt att tro att detta fenomen skulle vara avgränsat till jänkarna. Detta fenomen har uppmärksammats för att jänkarna har gjort undersökningar på ämnet och för att USA är en demokrati med pressfrihet. Mina egna erfarenheter från lumpen är att jag personligen med glädje hade skjutit ihjäl åtminstone tre idiotofficerare och åtminstone en värnpliktig ifall det blivit krig utan att ha det minsta dåligt samvete för det(min årskull var dock rejält demoraliserad).
Vi vet ju att ryssarna älskar att ha ihjäl sina värnpliktiga genom olika former av pennalism som uppmuntras av officerarna, redan i fredstid. Under krigen i Afghanistan och Tjetjenien måste en massa officerare ha dödats av de egna soldaterna. Under andra världskriget så måste soldaterna i synnerhet när disciplinen bröt samman som under Operation Barbarossa måste soldaterna ha skjutit både vanliga officerare och politruker och kommisarier för att fly.

Frogman
Medlem

Inlägg av Frogman » 3 januari 2004, 12:57

Det är farligt för befäl om värnpliktiga i strid får tag på motståndarens vapen.

Användarvisningsbild
JETSKI
Medlem

Inlägg av JETSKI » 3 januari 2004, 15:53

Mina egna erfarenheter från lumpen är att jag personligen med glädje hade skjutit ihjäl åtminstone tre idiotofficerare och åtminstone en värnpliktig ifall det blivit krig utan att ha det minsta dåligt samvete för det(min årskull var dock rejält demoraliserad).
Det kan jag skriva under på jag med.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 3 januari 2004, 15:55

JETSKI skrev:
Mina egna erfarenheter från lumpen är att jag personligen med glädje hade skjutit ihjäl åtminstone tre idiotofficerare och åtminstone en värnpliktig ifall det blivit krig utan att ha det minsta dåligt samvete för det(min årskull var dock rejält demoraliserad).
Det kan jag skriva under på jag med.
Mmmm det finns nog en och annan soldat som man skull ha tagit med sig bakom mobförrådet tillsammans med kamrat 40 ;)

:)

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 3 januari 2004, 15:58

Kamrat 40?

Jag hade aldrig problem med yrkesbefäl, men vissa värnpliktiga befäl var starka kandidater till liknande åtgärder från mångas sida. Som fridsam människa vill jag nog inte förorda avrättning men de hade åkt på stryk i krig, alternativt ett skott. Inte av mig, men av andra. Inte hade det gjort någon verkan på förbandet heller, de var genuint dåliga på sin uppgift också.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 3 januari 2004, 16:12

Jag har ju frisedel men jag tycker att de problem ni beskriver från lumpen liknar de jag har på min arbetsplats. (Som är mansdominerad)
De tycker jag är för chefig...som straff skämmer dom ut en.
Klagar man på dom blir dom helt omöjliga att ha att göra med.
Det är sant- jag är ingen chef, men varför skulle det var fel att säga det uppenbara? Jag har gett upp iaf.....nu mera driver jag bara med dom hejdlöst- då är alla glada och nöjda. :?

jofredes
Medlem

Inlägg av jofredes » 3 januari 2004, 16:16

Jag har gett upp iaf.....nu mera driver jag bara med dom hejdlöst- då är alla glada och nöjda.
Det är inte alltid så lätt om man har psykopatiska befäl med ett omfattande mindervärdeskomplex, som anser att sina värnpliktiga är deras slavar och till för att maximalt uttnytjas.

Användarvisningsbild
KA
Medlem

Inlägg av KA » 3 januari 2004, 16:17

Med kamrat 40 menas Pistol m/40.........

Kallades väl dels 'kamrat 40' för att detta bla var enda beväpningen för Officerare och främst Reserv officerare på väg till mobliseringsförrådet i ett skarpt läge - kunde ju tänkas att de hade en större hotbild än vanliga soldater.

Är väl skrotad pga skjutförbud - var även en del reservofficerare som med stora protester lämnade in sina vapen på 90-talet.

Fick skjuta pistol m/07 under GU, men den är borta den med.

Pistol 88 har väl heller inte köpts in så att den räcker till samtliga officerare mm.....

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 3 januari 2004, 16:44

KA skrev:Med kamrat 40 menas Pistol m/40.........

Kallades väl dels 'kamrat 40' för att detta bla var enda beväpningen för Officerare och främst Reserv officerare på väg till mobliseringsförrådet i ett skarpt läge - kunde ju tänkas att de hade en större hotbild än vanliga soldater.

Är väl skrotad pga skjutförbud - var även en del reservofficerare som med stora protester lämnade in sina vapen på 90-talet.

Fick skjuta pistol m/07 under GU, men den är borta den med.

Pistol 88 har väl heller inte köpts in så att den räcker till samtliga officerare mm.....
Stämmer!

Pistol m/07 och m/40 är skrotade. Många av reservofficerarna hiitade nog inte sina pistoler när de skulle lämnas in därav vägran.
:)

jofredes
Medlem

Inlägg av jofredes » 3 januari 2004, 16:56

Den enda man fraggar med en M40 är sig själv av olycksrapporterna att dömma.

Användarvisningsbild
Mr Firpo
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Mr Firpo » 3 januari 2004, 21:01

Gutekrigaren skrev:
Jag hade aldrig problem med yrkesbefäl, men vissa värnpliktiga befäl var starka kandidater till liknande åtgärder från mångas sida. Som fridsam människa vill jag nog inte förorda avrättning men de hade åkt på stryk i krig, alternativt ett skott. Inte av mig, men av andra. Inte hade det gjort någon verkan på förbandet heller, de var genuint dåliga på sin uppgift också.

Mvh Petter
Jag känner igen situationen. När jag gjorde lumpen som KB fanns det en del andra KB som pga av olämplighet som ledare satte sig rejält i klistret inför meniga vpl...Vissa befäl blev hotade, man skjöt med lösplugg mot deras ansikte bara någon meter bort, eller i värsta fall (fast det bara hände någon enstaka gång) blev misshandlade. Och det var självlkart incidenter som inträffade i fredstid...Om det varit skarpt läge hade dom nog råkat betydligt värre ut.

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 3 januari 2004, 21:11

Mr Firpo, precis. Som menig var det rätt störande att till och med bli åthutad av en idiot för att jag "läste på KB/PB:s anslagstavla och inte var KB/PB" (Det är sant!) när det enda som satt uppsatt på nämnda anslagstavla, belägen mitt i korridoren, var kompaniets orienteringsresultat eller om det nu var terränglöpning... :)

Å andra sidan garvade jag och en kapten rått åt det senare...såna hade inte mycket att hämta hos våra befäl direkt.

Jag kanske var extra utsatt därför att jag hade mage att bli bästa lumparpolare med en PB, som liksom jag högaktningsfullt sket i huruvida vi hade speciella tecken på kragen. Att vi dessutom hade trevligt med yrkesbefäl sved än mer hos vissa och då är det ju lättare att gå på den/de menige/a än folk med riktiga stjärnor...

För att vara konstruktiv: I Sverige beror väl den här ordningen till stor del på Pliktverets metod att bestämma befattning långt innan inryckning, istället för att militären får göra detta själv. Rockader verkar ju vara lämpliga på de flesta typer av plutoner, gruppchefer borde leda pluton, meniga grupp och dylikt. Men det låter sig aldrig göras förutom i sällsynta fall.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
JETSKI
Medlem

Inlägg av JETSKI » 3 januari 2004, 22:22

För att vara konstruktiv: I Sverige beror väl den här ordningen till stor del på Pliktverets metod att bestämma befattning långt innan inryckning, istället för att militären får göra detta själv.
Samt när politiska skäl väger in i placeringen (utan att säga för mycket).

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 3 januari 2004, 23:33

Jetski, lite mer får du nog säga. För jag begriper inte ett dugg...

Mvh Petter

jofredes
Medlem

Inlägg av jofredes » 3 januari 2004, 23:33

Det som är så lysande med hela det svenska systemet är att en person som fyller i slutet på året(och därmed mönstrar då) och tex rycker in som gruppcher, får vänta ett havår tills inrykningen, medan en som fyller tidigt och lumpar som KB, får vänta 2år till inrykning, det är mycket tid det. Vad man är motiverad till att göra när man mönstrar är inte nödvändigtvis vad man är motiverad till två år senare.
När jag gjorde lumpen så fanns det Kb som först och främst inte ville göra lumpen, som för det andra absolut inte ville bli befäl men som trots detta blev tvingade till detta, som för det tredje var alldelles för korkade för att bli befäl överhuvudtaget, som för det fjärde inte ens hade den fysik att de ens borde blivit malajplacerade och som för det femte hade lika stor viljestyrka som en burk sardiner.
Ibland undrar man om listorna till befälsuttagningen blivit ihopblandad med nån rekomendation om vilka som bör placeras i särskola.

Skriv svar