Angående Thatcher's politik

Skriv svar
Adde M
Medlem

Angående Thatcher's politik

Inlägg av Adde M » 5 december 2003, 23:32

Hej,

Då mina kunskaper om sen 1900-tals historia och politik är ytterst bristfälliga så hade jag hoppats på att ni kan hjälpa mig och upplysa mig något i denna fråga ...

Margaret Thatcher var ju både hatad och älskad under sin regeringsperiod; och hon har väl även fortsatt in i våra dagar att väcka delade meningar hos britterna… Men hur är det egentligen? Om man ser det hela ur kanske främst en ekonomisk aspekt, kom hon med sin ”Thatcherism” att influera Storbritannien positivt eller negativt? Hur gick hennes så starkt monetarismiska politik ihop med hennes nationalistiska?

Återkommer kanske senare med fler frågor...

MVH

Adde

(Ursäkta om det blev lite rörigt... Nu blir det sängen!)

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 6 december 2003, 00:51

Hej!

Klyftorna mellan fattig och rik har växt oerhört under och efter Thatcher. Gamla med för låg pension har inte råd med äldreboende och liknande. Däremot går ekonomin bra överlag, ovanstående är priset för det...

Lite svartmålat kanske, men jag är ingen fan av Thatcher. Fika med Pinochet är alldeles tillräckligt för att få mig avogt inställd. Eller att, vilket hon själv poängterade var "utan att skämmas", påstå att européerna genom kolonialismen "civiliserade" övriga världen.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 6 december 2003, 11:03

Låt inte denna tråd bli en politisk diskussion.

/Marcus

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 6 december 2003, 12:18

Hej!

Nej Marcus, inte min avsikt. Ber om ursäkt för mitt av trötthet aningen präglade svar. Till yttermera visso är emellertid fattiga gamlingar och ökade inkomstklyftor effekter av Thatchers politik. Om det är positivt eller negativt säger jag däremot inget om.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Rimbaud65
Medlem

Thatcher

Inlägg av Rimbaud65 » 8 december 2003, 09:32

Thatcher lyckades sätta fokus på inflationen i Storbritannien, vilket gav långsiktigt positiva effekter. Tony Blair har framhävt dessa sidor hos 'Järnladyn' med viss tacksamhet. Ur historiskt perspektiv är det nog det viktigaste.

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 8 december 2003, 10:02

Hej!

Rimbaud65 skrev:
Thatcher lyckades sätta fokus på inflationen i Storbritannien, vilket gav långsiktigt positiva effekter.
Mer specificerat: Vilka positiva effekter?

Förutom att låg inflation naturligtvis är bra i sig alltså. Men om Thatchers övriga ekonomiska politik gav de effekter jag beskrivit är väl helheten knappast att betrakta som ett framsteg...

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem

Re: Thatcher

Inlägg av Löwe » 8 december 2003, 14:57

Rimbaud65 skrev:Thatcher lyckades sätta fokus på inflationen i Storbritannien, vilket gav långsiktigt positiva effekter. Tony Blair har framhävt dessa sidor hos 'Järnladyn' med viss tacksamhet. Ur historiskt perspektiv är det nog det viktigaste.
Att hon kickade många gruvarbetare gjorde att hon oftast fått stämpel som överklassens politiker, någont som till viss del är felaktigt. Hon var en medleklasskvinna. Detta har efterhand setts som ett nödvändigt stålbad av ekonomin. Hade inte hon gjort det hade socialdemokraterna fått göra det - och fått skulden. Däri kanske en del av Blairs tacksamhet finns?
Ren spekulation bara, men ändå en intressant tanke... :?

Ludde
Ny medlem

Inlägg av Ludde » 8 december 2003, 18:18

Mer specificerat: Vilka positiva effekter?

Förutom att låg inflation naturligtvis är bra i sig alltså. Men om Thatchers övriga ekonomiska politik gav de effekter jag beskrivit är väl helheten knappast att betrakta som ett framsteg...

Mvh Petter[/quote]

- Inflationen är en viktig sak. En annan är att en föråldrad industri moderniserades och effektiviserades, produktionen steg därmed. Utländska investeringar ökade markant, en förklaring kan vara de låga skatterna. Överlag så ökade tillväxten och produktionen efterhand, men med vissa sociala baksidor som har behandlats. Dock ska man inte glömma att landet befann sig i en ekonomisk kris när hon tog över makten 1979, något hennes företrädare inte hade lyckats att åtgärda.

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 8 december 2003, 23:30

Hej!

Ludde, precis. Det jag egentligen vill ha fram är om huruvida man verkligen kan betrakta dessa effekter som positiva när priset är rätt kraftigt ökande fattigdom.

Men jag ska inte uttala mig mer utan statistik på fötterna, någon kan säkert det här bättre än jag.

Mvh Petter

MartinE
Medlem

Inlägg av MartinE » 18 december 2003, 23:58

Marcus Wendel skrev:Låt inte denna tråd bli en politisk diskussion.

/Marcus
Egentligen förstår jag inte varför ni är så emot det, historia är ju sammankopplat med politik? med det menar jag inte att man ska få ha rena politiska diskutioner, men någonstans på mitten kanske bara skulle lyfta forumet ännu en nivå?

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem

Inlägg av Löwe » 19 december 2003, 17:07

Är nog böjd att hålla med MartinE.

Visst ska det inte bli en paneldebatt, men politik är oefrånkomligt i dessa diskussioner. Självklart ska man hålla tillbaka egna åsikter så gott man kan.

Zed
Medlem

Inlägg av Zed » 19 december 2003, 17:08

Detta går nog inte att diskutera utan politik...
Frågan om "trickle down" fungerar är en kärnpunkt för höger/vänster religionerna ;)

Jag har läst utredningar som visar att fattiga blev fattigare och jag har läst undersökningar som säger motsatsen. Jag har sedan länge insett att man kan använda statistik till att bevisa vad man vill!

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 19 december 2003, 17:36

Har ni åsikter om reglerna vad gäller politik, ta det i Kommentarer avdelningen.

Om tråden inte återvänder till sitt ursprungliga ämne så låses den.

/Marcus

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem

Inlägg av Löwe » 22 december 2003, 09:34

Thatcher var väl en av de som var hårdast motståndare till EU också?
Hade man haft en mer EU-vänlig premiärminister, kanske de haft euron idag? Ren spekulation, kanske inte är så lämpligt här med tanke på föregående inlägg?

Skriv svar