Boktips - historisk atlas

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
patrik_s
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:46

Inlägg av patrik_s » 22 maj 2002, 22:49

Pirre skrev:
Andreas Wien skrev:
jag har en historisk atals, osm beskriver världen och europa från omkring år 0 och framåt. Den är inte så tjock eller snygg, men den är bättre än ingen alls. JAg snodde den från min gymnasieskola en gång i tiden och atlasen är troligtvis skolmateriel, ska kolla titel och förlag när jag kommer hem från jobbet.
ag har en historiskt atlas som jag snodde i högstadiet, den heter "Atlas till historien" utgiven av Almqvist och Wiksell men den innehåller bara politiska kartor.
Välkommen till "Atlasstöldklubben"! ;)

Jag har också "hittat" en "Atlas till Historien" när jag gick på gymnasiet. En ganska intresant atlas på 56 sidor.

Kolla på diverse boksidor och bokklubbar, typ Pennan och Svärdet, så hittar ni säkert något?

Mvh Andreas Wien
Ja - när ni andra har vågat berätta måste även jag erkänna att jag har fått med mig ett atlas från skolan och glömt att lämna tillbaka det...

Mvh,
Pirre - medlem i Skalmans AA (anonyma atlastjuvar)

Ps. Och så undrar folk vad alla skattepengar går... ;)

Ps2. Finns det inte antikvariat som är inriktade på atlas? Har för mig att jag sett det någonstans, men jag kan ha fel... Ds.
Måste bara tilläga att jag snodde den av min geografilärare som samlade på atlaser (hur fan heter det i plural) och han hade redan i privat ägo fem likadana så det gjorde nog inget att den råkade slinka ner i väskan :)


/Patrik

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

atlasen

Inlägg av hangatyr » 23 maj 2002, 12:52

nu har jag hittat den lilla rackaren!
deninnehålelr mest rent historiska kartor, men även lite naturtillgångar. Om du inte hittar just en sån atlas duär ute efter, så kan du ju kombinera två atlaser?

nåja, här komemr info om kartboken:
Historien i kartor
Utgiven av Läromedelsförlagen i Stockholm 1971

Användarvisningsbild
J von B
Medlem
Inlägg: 385
Blev medlem: 24 mars 2002, 01:04
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av J von B » 23 maj 2002, 23:26

Henric samt övriga intresserade!

En mycket vänlig själ på det engelska forumet rekommenderade denna sida som visade sig vara ypperligt bra:

http://www.dean.usma.edu/history/dhisto ... IIEToC.htm

Mvh
/Johan

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 23 mars 2002, 16:30
Ort: Örebro (Äntligen hemma igen)

Inlägg av subskipper » 23 maj 2002, 23:41

Johan,

Suveränt! Stort tack.



~Henric Edwards

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 24 maj 2002, 08:25

kartorna är helt fantastiska!!! om man bara hade en fet färglaserskrivare...

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 24 maj 2002, 16:32

Här finns kopiösa mängder med kartor, både historiska och andra, inkl länkar till andra kart-siter:
http://www.lib.utexas.edu/maps/map_site ... sites.html

En historisk atlas av mer begränsat slag finns här:
http://users.erols.com/mwhite28/20centry.htm

En del relevant information (det mesta med tysk utgångspunkt) kan också finnas i Dierckes skolatlas (P.A.Norstedt & söners förlag). Min upplaga (den tredje) är från 1927, men det borde finnas senare upplagor från 30-40-talen också, eftersom mina föräldrar hade Diercke i skolan på 40-talet.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 24 maj 2002, 17:44

En del relevant information (det mesta med tysk utgångspunkt) kan också finnas i Dierckes skolatlas (P.A.Norstedt & söners förlag). Min upplaga (den tredje) är från 1927, men det borde finnas senare upplagor från 30-40-talen också, eftersom mina föräldrar hade Diercke i skolan på 40-talet.
Jag har en sådan i tysk version (Georg Westermann Verlag), eller lånat från mormor rättare sagt , en mycket bra kartbok om man vill ha Tyskland i fokus! Min är från 1976, och det är den 184:e upplagan! 8O

/Johan

Skriv svar