Självbiografier etc. WW2

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
muzagga
Medlem
Inlägg: 59
Blev medlem: 1 november 2002, 15:17
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av muzagga » 22 mars 2005, 10:22

Tysk bombpilot : Klaus Haeberlein. Köpte boken i Köpenhamn, minns inte engelska titeln men här finns den på orginalspråk (tyska ) http://suche.motorbuch-versand.de/199542.htm

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 4 augusti 2006, 20:37

Hooka-Hey skrev:Jag kan rekommendera Willi Heinrichs "The Willling Flesh" (tyska originaltiteln "Das geduldige Fleisch") från 1956. Detta är den bok som filmen "Cross of Iron" (1977) i regi av Sam Peckinpah baseras på. Boken i sig baseras på Willi Heinrichs egna upplevelser från östfronten som officer i 228:nde Jäger Regiment i 101 Jäger Division.

/ Hooka-Hey
Är det denna bok?

http://www.adlibris.com/se/product.aspx ... 352411&s=1

/Tomas

Användarvisningsbild
8th AF
Ny medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: 29 augusti 2006, 16:23
Ort: Nerike

1945

Inlägg av 8th AF » 4 september 2006, 10:26

Två böcker som är intressanta för att de är samtida dokument:

En kvinna i Berlin av Anonym

Dagboksanteckningar från april- juni 1945, skrivna av en kvinna som överlevt bombningarna i Berlin och sitter i ruinerna, utan vatten, gas, elektricitet och tillräckligt med mat. Därtill anländer ryssarna.


Segrarnas väg av Osmar White

Australiensisk krigskorrespondent som följde Pattons Tredje armé. Reportage och dagboksanteckningar från slutskedet av kriget.

//8:an

Feldwebel Otto
Utsparkad
Inlägg: 242
Blev medlem: 14 oktober 2004, 10:48
Ort: Sverige

Inlägg av Feldwebel Otto » 24 november 2006, 17:55

Tomas Ibsen skrev:
Hooka-Hey skrev:Jag kan rekommendera Willi Heinrichs "The Willling Flesh" (tyska originaltiteln "Das geduldige Fleisch") från 1956. Detta är den bok som filmen "Cross of Iron" (1977) i regi av Sam Peckinpah baseras på. Boken i sig baseras på Willi Heinrichs egna upplevelser från östfronten som officer i 228:nde Jäger Regiment i 101 Jäger Division.

/ Hooka-Hey
Är det denna bok?

http://www.adlibris.com/se/product.aspx ... 352411&s=1

/Tomas
Ja det ser ut som den boken. Den gavs även ut på svenska av Bergs pocket på 70-talet under den mera menlösa titeln: "Soldaterna"

Helt klart en bra bok, men Heinrichs andra roman "Partisaner" (tysk titel "Der Goldener Tisch") är minst lika bra om inte bättre (iaf som thriller).

Partisaner handlar om en kraftigt decimerad tysk frontbataljon som sätts in i partisanjakt i östra tjeckoslovakien dec 44.

Grille
Medlem
Inlägg: 372
Blev medlem: 20 november 2005, 11:39
Ort: Stockholm

Inlägg av Grille » 24 januari 2007, 10:32

Tyvärr är väldigt många intressanta böcker sedan länge utgångna. Bortrensade på bibliotek, men kan finnas kvar i något förråd eller på antikvariat. Det här var en jättegenre mellan 1945 och en bit in på femtiotalet. Massvis med böcker gavs ut. Alla kanske inte världsklass men ändå läsvärda och skrivna med sakerna i färskt minne.

Här är några jag minns som kanske går att få tag i:

- Lehndorff, Hans von. Titel:, Farväl mitt land : en ostpreussisk läkares anteckningar från åren 1945-1947. Helt suverän bok om en läkare som upplever Königsbergs belägring och sedan åren efter då han blir kvar i staden. Tillhörde adeln i Ostpreussen så det blir även mkt om landsbygden och godsen runt omkring. Mästerverk

- Kuylenstierna-Andrássy, Stella. "Pustan brinner". Svensk kvinna som gifter sig med ungersk greve. Intressant om när ryssarna driver tillbaka tyskarna genom Ungern och Österrike. Små anekdoter som att ( om jag minns rätt) H-U Rudels "pansarknackare" ligger förlagda en bit bort och kommer på middag på slottet. Hon dog häromåret i USA. Blev långt över 90 år

- "Flame thrower". Minns ej författaren men han körde en ombyggd Sherman (eller om det var en Churchill Crocodile?) under Normandieinvasionen som var utrustad med eldkastare. Kommer ihåg den som ganska stark. Hur han beskriver hur det kunde se ut där elden slagit ner tex.

- "Min väg till Scapa Flow". Günther Prien. Tror den skrevs 1940 så alla detaljer var knappast med av sekretesskäl. Ändå intressant.

-Eickstedt-Peterswaldt, Majlis von, "Bro över mörka vatten". Ännu en svenska som gifter sig med en greve. Denna gång en tysk sådan som har ett stort gods 8 mil norr om Berlin. Intressant om livet i Tredje Riket och hur ryssarna närmar sig. Hon engagerar sig för flyktingarna och får epitetet "Lübecks ängel" i svenska press.

-Ratzke Jansson, Vera " Jag tänker ofta på Danzig". Ganska ny bok. Författarinnan var ung flicka i Danzig under WWII. Flögs ut i det allra sista planet tack vare kontakter

- En helt ny bok jag inte minns namnet på. Handlar egentligen om hur en ung tysk får tillbringa många år i Östtyskt fängelse för att sedan utvandra till Sverige. Men merparten av boken handlar ändå om livet i den lilla östersjöstaden under WWII. Den låg nära Penemünde så han stod på första parkett under bombanfallen. Beskriver också hur man byggde upp ett "sken-Penemunde" för att locka bombarna dit

Alenao
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 7 oktober 2006, 18:54
Ort: Stockholm

Inlägg av Alenao » 5 februari 2007, 14:23

Han som hade mycket av ansvaret på Auschwitz, han hette Haus eller Hais eller nåt liknande skrev ju en självbiografi innan han dog om allt som händer kring Auschwitz m.m Släpptes denna någonsin i bokform elelr finns den på nätet kanske? Skulle gärna vilja läsa den, översätt till svenska helst.

Vilka andra väldigt väldigt bra och rörande självbiografier kan ni tipsa om? Helst sånna som finns att köpa på svenska.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 5 februari 2007, 18:53

Du söker efter Rudolf Höss självbiografiska "Kommendant i Auschwitz".

Perruz
Medlem
Inlägg: 58
Blev medlem: 1 februari 2006, 23:02
Ort: Sverige

Inlägg av Perruz » 23 april 2007, 23:31

Hej

Själv är jag rätt "insöad" på flygböcker började med Closterman "Det Stora Uppdraget när jag gick i sexan men på flygfronten kan jag bland annat rekommendera:

Forrester - Fly for Your Life ( R Stanford Tuck)
Richey - Fighter Pilot ( Finns på Svenska)
Al Deere - Nine Lives
J Johnsson - Wing Leader
Jack Rae - Kiwi Spitfire Pilot
James A. Goodson - Tumult in the Clouds
Dave McIntosh - Terror in Starboard Seat
H Knotke - I Flew for the Fuerer( Finns på Svenska)
Hub Zemke - Wolf Pack 56 fighter group
Bud Andersson - Mustang Ace ??
Saburo Sakai - Winged Samurai
Johannes Steinhoff - Messerschmitts over Sicily
Chuck Yeager - Yeager

MVH - Per

Användarvisningsbild
svennebarka
Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: 22 mars 2007, 20:12
Ort: Malmö

Inlägg av svennebarka » 1 maj 2007, 20:24

Ragnarök av Erik Wallin såg jag inte nämnas, skildrar hans erfarenheter som frivillig Waffen SS, tycker den är väldigt bra.

Christer Bergström
Medlem
Inlägg: 260
Blev medlem: 17 december 2005, 18:17
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Christer Bergström » 6 maj 2007, 09:14

Får man tipsa om en bok fast man skrivit den själv?

http://www.graf-grislawski.elknet.pl/index.htm

King Kong
Medlem
Inlägg: 250
Blev medlem: 31 januari 2007, 22:30
Ort: Norrbotten

Inlägg av King Kong » 12 juni 2007, 12:51

Några läsvärda böcker av soldater ur den brittiska 14. armén, även känd som "den glömda armén."

MacDonald-Fraser, G - Quartered Safe Out Here
Nitton år gammal sätts den unge skotten Fraser in som skyttesoldat i en bataljon till största delen bestående av "Cumbrianer", män från gränsområdet mellan England och Skottland, en gång skottarnas bittra fiender. Intressant, särskilt hans beskrivning av systemet med "muckers" inom skyttegrupperna (ungefär "stridspar").

Calvert, M - Prisoners of Hope
Av chefen för 77. Indiska Brigaden, ett Chindit förband. Calvert, ursprungligen en ingengör, förde Calvert befäl över specialförband i Västeuropa och var drivande bakom återupprättandet av SAS efter andra världskriget. Hårda bud i Burmas vildmark när 77. Brigaden misbrukas som ett regelrätt förband av den amerikanske generalen Stilwell.

Titeln har inget med krigsfångar att göra, utan är ett bibelcitat som den religöse Wingate kablat ut vid starten på Op Thursday "Turn ye to the stronghold, ye prisoners of hope". Konceptet av ett 'Stronghold' var centralt för Chindit operationerna. Övervägande positiv till Wingate.

Freyberg, B - Beyond the Chindwin
Av chefen för en 'Column' i den första Chindit-operationen, senare chef för 16. Brigaden - vars öden behandlas i The Wild Green Earth (en bok som jag inte läst, men mycket gärna skulle vilja lägga vantarna på). Beyond the Chindwin är OK, men Op Loincloth var lite av ett fiasko.

Masters, J - The Road Past Mandalay
Krigsbiografi av en officer ur den "brittiska Indiska armén" (vilket inte riktigt var samma sak som den britiska armén) som senare också var officer i en Gurkha bataljon och övertog chefskapet över 111. Brigaden under Chindit operationerna i Burma 1944. Relativt kritisk till Wingate. Intresanta kommentarer om chefskap i krig.

Användarvisningsbild
Figaro
Medlem
Inlägg: 595
Blev medlem: 22 augusti 2002, 08:49
Ort: Karlshamn

Inlägg av Figaro » 18 augusti 2007, 12:51

Sir Peter Tennant "Touchlines of War"

Tennant var brittisk pressattaché och SOE-agent i Stockholm under kriget.

Skytteslusken
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 27 november 2008, 17:57

Re: Självbiografier etc. WW2

Inlägg av Skytteslusken » 27 november 2008, 18:04

Det börjar dyka upp Ryssars memoarer översatta nu. Har just köpt "Tank Rider-into the reich with the red army" av Evgeni Bessonov

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1860
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Re:

Inlägg av loop » 27 november 2008, 19:37

svennebarka skrev:Ragnarök av Erik Wallin såg jag inte nämnas, skildrar hans erfarenheter som frivillig Waffen SS, tycker den är väldigt bra.
Går den att köpa utan att man måste stödja några nassar?

Skytteslusken
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 27 november 2008, 17:57

Re:

Inlägg av Skytteslusken » 29 november 2008, 10:36

Grille skrev:Tyvärr är väldigt många intressanta böcker sedan länge utgångna. Bortrensade på bibliotek, men kan finnas kvar i något förråd eller på antikvariat.
Hittade en svensk krigsmemoar på antikvariat - Vi som intog Narvik, av Sture Ronnö som var Svensk främlingslegionär. Utgiven 1971 på Bokförlaget Stinget i Sthlm.

Han omnämns i Gylenhaal/Westbergs "Svenkar i krig 1924- 1945"

Skriv svar