Rudolf Höss

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Rudolf Höss

Inlägg av mrsund » 2 maj 2002, 09:59

Hej är det någon här som läst Rudolf Höss bok Kommendat i Auschwitz?
Isåfall vad tyckte ni?

Mvh Ola

Användarvisningsbild
*P*
Medlem
Inlägg: 325
Blev medlem: 4 april 2002, 11:57
Ort: Den fagra staden Klädskåp

Inlägg av *P* » 3 maj 2002, 12:10

Fy sjutton! Det är utan konkurrens den otäckaste bok som någonsin har skrivits, samtliga nynazister borde tvingas läsa den som rehablitering.

Annars är jag mest intresserad av Albert Speer, när det gäller tredje riket. Gitta Serenys biografi är fantastiskt bra(och skrämmande), särskilt om man läser "Dagbok från Spandau" samtidigt.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Inlägg av mrsund » 3 maj 2002, 14:28

*P* skrev:Fy sjutton! Det är utan konkurrens den otäckaste bok som någonsin har skrivits, samtliga nynazister borde tvingas läsa den som rehablitering.

Annars är jag mest intresserad av Albert Speer, när det gäller tredje riket. Gitta Serenys biografi är fantastiskt bra(och skrämmande), särskilt om man läser "Dagbok från Spandau" samtidigt.

Ja hans hjärna är skrämmande men det är ändå intressant att få reda på hur en sådan människa fungerar.
Dagbok från Spandau har jag inte läst är den bra?
Biografin över Speer är helt okej.

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Inlägg av Dalmas » 3 maj 2002, 20:28

Tycker nog att Gita Zerenys bok om Franz Stangl är bättre än boken om Höss. Den ger en bättre bild av människan som gjorde allt det onda.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Inlägg av mrsund » 6 maj 2002, 08:23

Dalmas skrev:Tycker nog att Gita Zerenys bok om Franz Stangl är bättre än boken om Höss. Den ger en bättre bild av människan som gjorde allt det onda.

Vem var Franz Stangl ?

Finnrocker
Medlem
Inlägg: 42
Blev medlem: 27 mars 2002, 08:16

Stangl

Inlägg av Finnrocker » 6 maj 2002, 10:42

Stangl var väl kommendant i bl a Treblinka och Sobibor om jag inte minns fel?

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Stangl

Inlägg av Patrik » 6 maj 2002, 12:32

Finnrocker skrev:Stangl var väl kommendant i bl a Treblinka och Sobibor om jag inte minns fel?
Stämmer alldeles utmärkt...

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Stangl

Inlägg av mrsund » 6 maj 2002, 14:24

Patrik skrev:
Finnrocker skrev:Stangl var väl kommendant i bl a Treblinka och Sobibor om jag inte minns fel?
Stämmer alldeles utmärkt...

Tack för det snabba svaret!
Hur var Stangl då som person?
MVH Ola

Användarvisningsbild
*P*
Medlem
Inlägg: 325
Blev medlem: 4 april 2002, 11:57
Ort: Den fagra staden Klädskåp

Inlägg av *P* » 6 maj 2002, 16:05

Stangl var väldigt komplicerad enligt Serenys biografi. Det var ett tag sedan jag läste den, men om jag minns rätt ansåg hon att Stangl var känslomässigt stympad. Han förstod på något plan vad han sysslade med, men förnekade det inför sig själv. Själv tycker jag biografin över Speer är bättre än Stangl-biografin.

Gitta Sereny har förresten skrivit två(tror jag det är) mycket läsvärda böcker om barn som dödat barn också.

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 6 maj 2002, 16:17

Jag tycker att Sereny skriver lite tråkigt och osakligt med lite mycket upprepningar och spekulationer.
Hennes bok om Speer tycker jag också är bättre om än lite lång.

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Stangl

Inlägg av Patrik » 6 maj 2002, 17:02

Strangl som person var (som övriga personer i Gita Serenys böcker) ett offer delvis för sin brist på kurage och dels av att lida av någon form av empatistörning och/eller är själsligt stympad.
Tyvärr blir Sereny lite tjatig när hon i bok efter bok upprepar i princip samma teser om de hon beskriver.

Strangls väg mot avgrunden kantas av, iaf om man får tro Sereny av dels egna beslut och brist på kurage. Hans vägran att neka de order han får i samband med kommenderingen till att deltaga i dödshjälpsprogrammet gör att han i princip blir bakbunden av sina egna handlingar och egna lögner för bl.a. sin fru och sig själv. Han hamnar i en återvändsgränd där rykten, rädsla o.s.v. gör att han i princip blir den perfekte skrivbordsmördaren han nu blev.
Dock verkar det av vittnen som om han själv aldrig deltog i några övergrepp mot judar o.s.v. - vad jag förstod så verkade det som de flesta av de överlevande ändå på något sätt såg Strangl som ett offer själv, det är iaf min uppfattning att ingen av de överlevande i sig hyste några agg mot varken Strangl eller hans familj.

Tyvärr så tycker jag att boken i sig var väldigt intressant, men den lider av att vara väldigt spretig. Sereny vill så hemskt mycket med sin bok, hon vill beskriva Strangl, hans skuld, hon vill beskriva offren, de allierades och inte minst Vatikanens kännedom om förintelsen samt hur Vatikanen hjälpte tyska nazister att fly.
Denna spretighet gör att boken tappar fart, inte heller blir det bättre av att boken ibland blir väldigt virrig när hon hoppar hej vilt mellan de olika frågeställningarna.
Jag tycker dock boken är klart läsvärd.

Personligen föredrog jag nog mer Speer biografin där hon riktade in sig på en frågeställning - nämligen Speers skuld i förintelsen.
Han förstod på något plan vad han sysslade med, men förnekade det inför sig själv.
Det är väl ett litet genomgående tema i hennes böcker - hennes interjuvoffer förnekar sin kännedom/delaktighet i det hela för att sanningen är för hemsk. Det är iaf som jag uppfattade hennes tes om varför Speer förnekade sin kännedom om förintelsen, även om det ändå måste anses som nästan orimligt att han inte kände till den.

Användarvisningsbild
Bina
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: 21 maj 2002, 18:48
Ort: Linköping

Inlägg av Bina » 21 maj 2002, 21:14

*P* skrev:Annars är jag mest intresserad av Albert Speer, när det gäller tredje riket. Gitta Serenys biografi är fantastiskt bra(och skrämmande), särskilt om man läser "Dagbok från Spandau" samtidigt.
Har läst Dagbok från Spandau men jag kan inte komma på vem Gitta Serenys är. Lite hjälp?? :lol:

Användarvisningsbild
Bina
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: 21 maj 2002, 18:48
Ort: Linköping

Re: Stangl

Inlägg av Bina » 21 maj 2002, 21:16

Finnrocker skrev:Stangl var väl kommendant i bl a Treblinka och Sobibor om jag inte minns fel?
Mig veterligen var han inte i Trebilnka.. Men i Sobibor var han. Det var han som tog semester över en helg när den stora flyckten tog plats i sobibor. Läs bocken men samma namn "Flyckten från Sobibor." Lite seg men otroligt bra

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Stangl

Inlägg av Patrik » 21 maj 2002, 23:00

Newt skrev:Mig veterligen var han inte i Trebilnka.. Men i Sobibor var han.
Helt fel, han var kommendat i Treblinka mellan 1942 och 1943.

Skriv svar