Lite bra böcker som alla borde läsa.

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
scy7he
Medlem
Inlägg: 27
Blev medlem: 12 maj 2003, 21:16
Ort: Linköping

Lite bra böcker som alla borde läsa.

Inlägg av scy7he » 14 maj 2003, 01:14

Jag tänkte tipsa om några böcker som påverkat mig väldigt mycket.

1) Berlin, slutstriden 1945 av Anthony Beevor: Handlar om tiden mellan Stalingrad och Tysklans kapitulation med tyngdpunkt på händelser kring och i Berlin. Det avslöjas bland annat vad som hände med Hitlers kropp, något jag inte visste innan jag läst boken. (hans bok om Stalingrad är också den värd att läsa)

2) En Amerikan i Gulag av Alexander Dolgun: Dolgun satt fången i Sovjetunionen från 1948 och ca 25 år framåt. Detta är berättelsen om den tiden. Boken har blivit min favorit bland alla böcker jag läst och kan kanske bli den första jag någonsin läser om.

3) Treblinka av Jean-Francois Steiner: Berättelser om dödslägret Treblinka. Avsnitten om tiden precis före lägrets stängning är bland det mest gripande jag läst.

4) Livsgnistan av Erich Maria Remarque: Alla pratar ju om På Västfronten Intet Nytt men jag tycker Livsgnistan är hans mästerverk. Remarques helt okänsliga språk och det faktum att huvudpersonen i boken aldrig namnges med nåt annat än sitt fångnummer ger helt rätt stämning för en handling i ett konsetrationsläger. Läskig bok.

5) Dödscell 2455 av Caryl Chessman: Skriven av Chessman under sin tid i dödscellen. Han avrättades efter att boken färdigställts. Om han var skyldig eller ej är upp till läsaren att bilda sig en egen uppfattning om men säkert är att det sätt på vilket hans överklaganden behandlades inte var korrekt.


Ja, det var några riktigt bra böcker som griper tag i en ordentligt. Sanningen gör ofta ont att läsa om men det är de böckerna man minns efteråt.

Trevlig läsning.

Scout
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 23 augusti 2002, 05:44
Ort: malmö

Inlägg av Scout » 14 maj 2003, 02:44

Kan rekommendera Arthur Koestlers "Natt klockan tolv på dagen", passar bra in här...

Användarvisningsbild
scy7he
Medlem
Inlägg: 27
Blev medlem: 12 maj 2003, 21:16
Ort: Linköping

Inlägg av scy7he » 15 maj 2003, 16:14

Den har jag inte hört talas om vad jag kan komma ihåg. Vad handlar den om?

Scout
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 23 augusti 2002, 05:44
Ort: malmö

Inlägg av Scout » 16 maj 2003, 01:47

Moskvaprocesserna, de scenrättegångar mot det gamla gardet av bolsjeviker som Stalin iscensatte på 30-talet. Beskriver rätt insiktsfullt hur partidisciplin m m fungerade , samt förhörsmetoder och perverterad logik.

Koestler var själv f d kommunist (samtida , var i Spanien under inb. kriget där som skribent bl. a ).

Användarvisningsbild
J. Björkman
Medlem
Inlägg: 452
Blev medlem: 28 mars 2003, 09:03
Ort: Göteborg (MHS)
Kontakt:

Inlägg av J. Björkman » 16 maj 2003, 10:15

Har sagt det förrut, men som den Ryan fan jag är...
Läs valfri bok av Cornelius Ryan, antingen "Den längsta dagen", "En bro för mycket" eller "Slutstriden".

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 16 maj 2003, 10:16

6) Mein Kampf.

7) Das Kapital.

Användarvisningsbild
scy7he
Medlem
Inlägg: 27
Blev medlem: 12 maj 2003, 21:16
Ort: Linköping

Inlägg av scy7he » 16 maj 2003, 16:21

Graustein skrev:Har sagt det förrut, men som den Ryan fan jag är...
Läs valfri bok av Cornelius Ryan, antingen "Den längsta dagen", "En bro för mycket" eller "Slutstriden".
Är det möjligen Slutstriden från sextiotalet. Den började jag läsa i men gillade den inte något vidare. Jag vet inte varför men får kanske ge den en ny chans då.

Användarvisningsbild
cicero
Medlem
Inlägg: 479
Blev medlem: 23 mars 2002, 18:55
Ort: VästerGötland
Kontakt:

Inlägg av cicero » 16 maj 2003, 18:02

Jag vet inte varför men får kanske ge den en ny chans då.
Det ska du absolut göra, jag tycker att det en av de bästa böcker om ww2 som jag läst.
Magnus

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 17 maj 2003, 01:07

Anno skrev:6) Mein Kampf.
Men vänta, stod det inte bra böcker som alla borde läsa? Mein Kampf må vara bra att ha läst, men att kalla den för en "bra bok" är väl ändå att gå litet (minst sagt) för långt ...

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 17 maj 2003, 02:17

Lindir skrev:
Anno skrev:6) Mein Kampf.
Men vänta, stod det inte bra böcker som alla borde läsa? Mein Kampf må vara bra att ha läst, men att kalla den för en "bra bok" är väl ändå att gå litet (minst sagt) för långt ...
Oj, det har du rätt i, jag menade helt klart att man borde läsa Mein Kampf för att förstå en del av Hitlers tyckande och tänkande.(något som en del statsmän borde ha läst) Självklart menade jag inte att den var bra(borde du fattat och inte skrivit inlägget), men så kommer du vill in på din häxprocess mot mig...

---------------------------------------------------------
OBS! Detta är inte menat som ett försvar av nazismen eller dess brott, kom ihåg att Hitler dödade 12 miljoner människor och startade ett världskrig som kostade 50 miljoner människor.(För att lugna Lindir, tobbe och messenger)
---------------------------------------------------------

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 17 maj 2003, 02:30

Anno skrev:(borde du fattat och inte skrivit inlägget)
Nej, men stackars Anno - glömde Lindir skriva en smiley ...? :wink:

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 17 maj 2003, 02:48

är väl ändå att gå litet (minst sagt) för långt ...
I det här fallet tror jag ej det var menat som ett skämt, låter defentivt inte så på ditt tonläge...



Ps. du ska få den trevliga filmen! :P

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 17 maj 2003, 03:26

Anno skrev:I det här fallet tror jag ej det var menat som ett skämt, låter defentivt inte så på ditt tonläge...
Njaej, som sagt, Internet är ju inte ett medium ägnat för subtila tonfall. 8)
Anno skrev:Ps. du ska få den trevliga filmen!
Trevligt! Förresten - "den trevliga filmen" ...? 8O






Äsch, det var inget! :wink: :P

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 17 maj 2003, 03:36

Njaej, som sagt, Internet är ju inte ett medium ägnat för subtila tonfall.
Ursäkten tagen! 8)
Förresten - "den trevliga filmen" ...? 8O
Muhahhaaha, nu har du något att smaka på! :P

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Inlägg av LasseMaja » 20 maj 2003, 21:53

"Våldets Århundrade" av Max Jakobson, tar upp europas 1900-tals historia ur ett finskt perspektiv. Bahndlar politiken och diplomatin, inte dirketa "krigshandlingar". 8)

Skriv svar