Göra egen bok -app?

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem

Göra egen bok -app?

Inlägg av Psilander » 24 feb 2023 15:18

Jag är lite sugen på att sammanställa mitt "Svenska imperium" i nån form av fysisk bok. Jag har testat med olika former av fotoboks-appar men eftersom de ligger i telefonen är det lite knepigt att få till text. Har även provat Word och Powerpoint, vilket heller inte är helt optimalt när man sedan vill låta trycka den i nått enstaka exemplar för min egen fåfänga.

Jag vore tacksam om någon hade tips på någon tjänst/ app där man kan bygga ihop en bok och sedan beställa en fysisk kopia till rimligt pris.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem

Re: Göra egen bok -app?

Inlägg av Sarvi » 24 feb 2023 16:20

Jag har använt Cewe fotobok för just fotobok (lite text). Finns både som app och som program för datorn och som online-lösning vilket ger mer flexibilitet än en telefonapp. Vet dock inte hur den hanterar större mängder text och/eller andra filformat än vanliga digitalfotoformat.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem

Inlägg av Psilander » 25 feb 2023 00:51

Jag har testat Cewe en del. Svårt få till bra bildhantering och mer omfattande text är svårt.

Claes Pettersson
Medlem

Inlägg av Claes Pettersson » 01 mar 2023 10:43

Om du vill göra en/ge ut bok i mindre upplaga föreslår jag att du skriver och redigerar i World och sedan omvandlar/sparar filen till/som PDF innan du lämnar ditt alster till tryckeriet.

Vet inte om de finns kvar men det i alla fall förr fanns något som hette "Författarnas bok maskin" eller dylikt. De kan säkert hjälpa dig.

Rick von Sloneker
Medlem

Inlägg av Rick von Sloneker » 17 jun 2024 10:52

Mig veterligen finns det ingen app eller tjänst som kan göra det du efterfrågar billigt och snyggt. När det gäller tryckta böcker finns det egentligen inga genvägar (än så länge). Man behöver ha kunskaper i grafisk design och typografi för att resultatet ska bli bra, och om man saknar dessa kunskaper bör man anlita någon som har det. Annars kommer resultatet att se amatörmässigt ut och sänka hela produkten.

Word, Powerpoint och liknande är inte avsedda för produktion av trycksaker. För det använder man Adobe Indesign.
Egennyttan talar alla språk och spelar alla roller, till och med den oegennyttiges.
-- François de La Rochefoucauld

hilbert
Medlem

Inlägg av hilbert » 17 jun 2024 11:55

Finns tydligen fortfarande:

https://bokmaskinen.se/