Jagarkatastrofen 1941

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1851
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Inlägg av loop » 26 september 2003, 12:55

Ni kan få höra en riktigt tokig teori ifrån mig :D

Svenska marinen exprimenterade med engångssälar dv sälar med bomber på(sant). Nu kan ni nog lista ut vart jag vill komma...

Jag är inte helt säker men jag tror tillochmed att det var i Hårsfjärden.

Dock så stämmer inte årtalet med 1 år eller så.

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Inlägg av JohnT » 27 september 2003, 12:11

affe skrev:
Ok, nu e jag extremt bakis och seg som tjära i huvudet men det finns lite intressant info i Gunnar Petterssons lysande bok 'mannen som kom tillbaka från de döda' som handlar om 'skandalförfattaren' Gustav Ericsson, utgiven på Ordfront och kan rekomenderas. Boken 'Gåtan Nils Flyg och nazismen' av Håkan Blomqvist tar också upp dessa saker lite sporadiskt, så även Maj Wechselmans 'de bruna förbindelserna' (fast jag är aningen skeptiskt till MW eftersom jag tycker att hon färgar sina antaganden baserat på sin egen politiska åsikt och har lite fel på namn, personer etc...). Professor Israel Holmgren skrev en artikel i DN 1943 (tror jag) om den förmodade kuppnatten men Prof Holmgren blev stämd och dömdes till böter för detta tilltag (man kan ju undra varför, har inte haft tid att glutta mer på den där saken). Över huvudtaget så är hela denna tid extremt intressant eftersom en massa trådar och tåtar löper samman under krigsåren: inbördeskriget i finland 1918, socialdeokraternas försvarsnedskärningar 1925, sjudande inlska i officersleden, anti-socialist/anti-komunism, nazivurmande, hamligt fifflande mellan tyska, finska och svenska underrättelsetjänsterna etc etc etc in absurdum....

Hugemarks bok har jag missat helt, skall kolla, låter intressant!

Maila gärna mig på alfred@hoxton7.com om du vill, jag brukar glömma att kolla skalman för jämnan...

/a
Grattis du som får(?) vara bakfull på en fredag. :P

Jag hade fel angånde boken , det är "I orkanens öga" som essän "får jag tag i den fan..." är publicerad.

Tack för boktipsen.

/John T.

Användarvisningsbild
Gyps
Medlem
Inlägg: 487
Blev medlem: 18 september 2003, 23:12
Ort: Kopparbergs län

Inlägg av Gyps » 30 september 2003, 20:42

Jag läste nyss en svensk thriller som heter Operation Birka. Författare Bo Nyman.

I den är det ryska spetnaz soldater som ligger bakom attentatet.

Besök biblioteket och låna den.

Stivne
Medlem
Inlägg: 312
Blev medlem: 26 september 2005, 20:58
Ort: Skåne

Inlägg av Stivne » 23 oktober 2006, 10:51

Jag tror att det kan ha förekommit en del mörkande i den här affären, dock inte på så sätt att det är främmande makt som skall mörkas. Jag tror personligen att explosionen skedde till följd av en olyckshändelse. Anting till följd av en från flygplan tappad bom/torped eller genom en olyckshändelse ombord i samband med materielunderhåll eller utbildning. Att följderna blev så katastrofala med ett hastigt förlopp beror nog främst på att de tre krigsrustade fartygen låg tätt tillsammans med en hel del explosiva ämnen ombord och på däck.

Det mörkande jag misstänker kan ha skett skulle bestå i att enskilda individer vid krigsrätten kanske inte har uppgett riktigt hela sanningen i syfte att skydda sig själva eller andra kamrater från att offentligt bära ansvaret för denna fruktansvärda händelse. Jag håller med QM att det verkar orimligt att anta att svenska marinofficerare med berått mod skulle mörda 33 man (en siffra som skulle kunna ha blivit mycket högre med lite otur) och samtidigt tillskansa marinen en stort förlust av kölar. Om man skulle gjort detta i syfte att få med Sverige i kriget mot sovjet så tror jag att man skulle saboterat ammunitionsförråd och andra anläggningar i första hand. Fartygen skulle ju i allra högsta grad behövas vid ett eventuellt krigsinträde.

(Sälprojektet bedrevs ute på Gålö, dvs en liten bit ifrån jagarna)

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 23 oktober 2006, 12:06

Thullan skrev:Man kom fram till att det berodde på antingen en tappad bomb, en torpedolycka eller sabotage. Den officiella förklaringen har varit både sabotage och torpedolycka, beroende på källa. Men man gav väl aldrig någon förklaring till hur det kom sig att ett av de flygplan som samtidigt övade luftattack över området kom att sakna en 50-kilosbomb. Rätt många vittnen såg planet tappa något när det flög över HMS Göteborg... Någon som vet mer om det?
Hur tappar man en bomb? har lite svårt att se hur ett flygplan kan tappa en bomb de låter farligt. OM den va dåligt fast satt är en sak men tappa har jag svårt att tro

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 23 oktober 2006, 13:22

predator skrev: Hur tappar man en bomb? har lite svårt att se hur ett flygplan kan tappa en bomb de låter farligt. OM den va dåligt fast satt är en sak men tappa har jag svårt att tro
Hur menar du? Det händer att flygplan tappar last, även om det numera är ovanligt. Men det händer.
Det låter som om du säger emot dig själv här, nämligen... :-)

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 23 oktober 2006, 13:27

JAG UNDRA HUR MAN LYCKAS TAPPA EN BOMB? HADE DOM INTE SATT FAST DEN RÄTT ELLER RÅKAN MAN TRYCKA PÅ KNAPPEN?

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 23 oktober 2006, 13:46

Lätt hänt att råka trycka på knappen, någon har visst råkat komma åt Caps Lock ser jag. ;) Det är visserligen ett ovanligt men inte ickeexisternade fenomen, ens idag, med tappade bomber. Antingen då för att något i upphängningen brustit, eller handhavandefel hos antingen markpersonalen eller spakryckaren. Var ju inte så många år sedan som en 39:a råkade tappa en (blind) robot någonstans i de småländska skogarna.

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 23 oktober 2006, 13:52

Nä jag har inte råkat. sitter och programerar med caps lock och sen glömmer man slå om ibland . vilket jag brukar upptäcka sen när jag har skickat det. Men det är ju inte lika farligt som i ett plan.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 23 oktober 2006, 13:58

predator skrev:JAG UNDRA HUR MAN LYCKAS TAPPA EN BOMB? HADE DOM INTE SATT FAST DEN RÄTT ELLER RÅKAN MAN TRYCKA PÅ KNAPPEN?
Både och, som Sarvi skrev. Som allt annat på ett flygplan kan ju upphängningsanordningar gå sönder... Ledsen om du upplevde mitt förra inlägg som nedlåtande/elakt, för det var då rakt inte meningen.

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Inlägg av Stilleben » 23 oktober 2006, 15:05

Thullan skrev:Man kom fram till att det berodde på antingen en tappad bomb, en torpedolycka eller sabotage. Den officiella förklaringen har varit både sabotage och torpedolycka, beroende på källa. Men man gav väl aldrig någon förklaring till hur det kom sig att ett av de flygplan som samtidigt övade luftattack över området kom att sakna en 50-kilosbomb. Rätt många vittnen såg planet tappa något när det flög över HMS Göteborg... Någon som vet mer om det?------
//Thullan

Edit: såg Battlers inlägg nu efteråt
Var det verkligen så att "ett av de flygplan som samtidigt övade luftattack över området kom att sakna en 50-kilosbomb". Det borde väl då ha nämnts i fältkrigsrättens utslag.

Stivne
Medlem
Inlägg: 312
Blev medlem: 26 september 2005, 20:58
Ort: Skåne

Inlägg av Stivne » 23 oktober 2006, 15:23

Dåtidens bombskenor byggde väl på mekanisk fällning, inte helt omöjligt att man tappar en bomb? Så vitt jag vet tappade amerikanerna en atombomb eller flera vid spanska sydkusten på 50 eller 60-talet. Varför skulle inte Sverige kunna tappa en vanlig bompa under VKII?

Vad jag tycker tala mot detta är att: Normalt sett betraktas örlogsfartyg som "Röd Lv-zon" av eget flyg, det vill säga något man undviker till följd av risken för vådabekämpning. Skulle ha svårt att se att man gjorde en annan bedömmning under brinnande krig.

Användarvisningsbild
Nissemumrik
Medlem
Inlägg: 248
Blev medlem: 11 januari 2006, 17:19
Ort: Uppsala

Inlägg av Nissemumrik » 5 november 2006, 21:16

Stivne skrev:(Sälprojektet bedrevs ute på Gålö, dvs en liten bit ifrån jagarna)
Jag är inte så hemma i skärgården, men vid ett snabbsök på eniro fick jag fram två Hårsfjärden och två Gålö. Mellan Hårsfjärden söder om Västerhaninge, som väl är den Hårsfjärd vi talar om (?), och Gålö direkt öster om Västerhaninge är det bara sju km. Är det ens en ansträngning för en säl? :? Låter som en mycket udda metod, fast jag undrar hur de fick sälen att simma rätt stackarn.. :(

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 5 november 2006, 21:26

Den här teorin om att sälarna vid Gålö skulle orsakat katastrofen faller på att svenska militären inte kan ha låtit sälar simma runt med apterad sprängningen under fredstid i Sverige.

Bassängen och anläggningen vid Gålö finns för övrigt kvar och jag tror till och med att det är någon form av konferensanläggning som man kan hyra, dock utan sälar.

/Martin

Stivne
Medlem
Inlägg: 312
Blev medlem: 26 september 2005, 20:58
Ort: Skåne

Inlägg av Stivne » 5 november 2006, 21:40

Fredstid r väl ändå att ta i? Kansk inte krigstid, men i varjefall beredskapstid, något som jag anser skiljer sig relativt mycket från fred. Men sedan håller jag med om att det förefaller relativt osannolik....

Mvh Stivne

Skriv svar