Recension: Konspirationsteorierna och verkligheten

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Recension: Konspirationsteorierna och verkligheten

Inlägg av Hexmaster » 9 januari 2016, 17:28

Konspirationsteorierna och verkligheten – sex historiska gåtor
Erik Åsard

ISBN 978-91-7545-161-9
Historiska Media (2015)

Utöver en kort introduktion om konspirationsteorier och en avrundning utgörs praktiskt taget hela boken av beskrivningar av sex händelser som gett upphov till konspirationsteorier av olika slag. Låt oss gå igenom dem helt kort.

Lindberghs baby — När världshjälten, hyperkändisen och halvguden Charles Lindberghs son (som inte ens fyllt två år) kidnappades blev det en enorm nyhet. När man så småningom hittade pojken mördad blev det hela ännu större. Så småningom åtalades, fälldes och avrättades en viss Rickard Hauptmann för kidnappningen och mordet. I USA är händelsen en av de mest omskrivna över huvud taget. Det är därför inte förvånande att konspirationsteorier utvecklats. Enligt dem utfördes brottet med eller utan Hauptmann, men framför allt av diverse utpekade personer, inklusive Lindberghs grannar, husa, eller rentav Charles Lindbergh själv.

Hess flyger till Storbritannien — I maj 1941 inträffade en av krigets egendomligaste episoder när Rudolf Hess, ställföreträdande Führer, flög till Storbritannien för att på egen hand mäkla fred mellan länderna. Han fängslades omedelbart, dömdes i Nürnberg till livstids fängelse, och dog i Spandau 1987. Att en av Hitlers närmaste män drabbats av sinnesförvirring var en rak och enkel förklaring som många fann väl rak och enkel. Skulle inte Hitler kunna ligga bakom det hela? Kanske rentav även MI6, kung George V och Churchill?

Anne Frank — Vi får läsa om Anne Franks liv före, under och efter gömstället, hur hon skrev och redigerade sin dagbok, och hur den flera år senare blev en världssuccé. Vad konspirationerna beträffar diskuteras vem som kan ha ringt det ödesdigra samtalet till Gestapo.

Vem dödade Dag Hammarskjöld — Om den okände tjänstemannen som oväntat fick ett av världens viktigaste jobb, som lika oväntat gjorde en långt starkare och självsäkrare insats än någon hade räknat med, för att till sist plötsligt avlida i en flygkrasch som föreföll minst sagt suspekt. Här finns gott om material för en rik flora av konspirationsteorier som frodas än idag.

Vem dödade John F. Kennedy — Kräver knappast någon presentation. Mordet gav upphov till spekulationer, vilda idéer och fullt utvecklade konspirationsteorier från dag 1.

Vilka låg egentligen bakom 9/11 — Inte heller denna torde kräva någon presentation. Föremål för fler och yvigare konspirationsteorier än någon annan händelse, så många och besynnerliga att de bidragit till bildandet av en biotop på nätet där hämningslösa tänkare kan umgås med likasinnade.

Händelserna beskrivs mycket utförligt, ibland i väl hög grad. Lindberghs Atlantflygning, Hess politiska karriär, Hammarskjölds barndom osv. kan vara intressanta i sig och inte oviktiga, men inte så viktiga för konspirationsteorierna ifråga att de förtjänar fullt så mycket utrymme som de fått här.

Själva konspirationsteorierna är av varierande tyngd. Den som sticker ut mest är Anne Frank. Att familjen angavs av någon är givet och den skyldiges identitet har diskuterats, men jag kan inte se var det skulle finnas utrymme för någon verklig eller tänkt konspiration. Sådant kommer man in på när förintelseförnekare som David Irving ifrågasätter dagbokens äkthet, men detta nämns bara i en enda mening. — Kapitlet är förvisso utmärkt i sig, men passar inte riktigt i denna bok.

Författaren är professor emeritus i nordamerikastudier med inriktning mot statskunskap. Han har också varit chef för Svenska institutet för nordamerikastudier vid Uppsala universitet. I hans bibliografi är också det amerikanska inslaget påtagligt. Ungefär varannan titel handlar om USA på ett eller annat sätt, inklusive en som handlar om konspirationsteorierna om morden på JFK och Olof Palme. Kapitlen om Hammarskjöld och JFK är också aningen mer engagerade än de andra. I synnerhet det sistnämnda, som torde vara bokens bästa. Det beror inte minst på att den stora mängden bakgrundsinformation för en gångs skull känns relevant från början till slut: Oswalds stökiga uppväxt, hans tid i Sovjet och som marinsoldat, stämningar i Texas-politiken 1961, med mera.

Vad bokens slutsatser beträffar så får vi inte några överraskningar. Hauptmann kidnappade och mördade Lindberghs baby, Hess flög på eget bevåg, Hammarskjöld dog i en olycka, Oswald sköt ensam JFK och bin Ladins al-Qaida låg bakom 9/11. Författaren har en sund inställning till fakta och fantasier. Han är naturligtvis även medveten om att de som blivit hopplöst förälskade i en aldrig så långsökt förklaring mycket väl kan tillbringa resten av livet utan att ens titta åt någon annan.
Det berättas en historia om att några av de mest trosvissa frågar Skaparen på den yttersta dagen: ”Gud, berätta för oss, vem var det som verkligen dödade president Kennedy?” När Gud har avgett sitt svar — ”Lyssna nu, jag kommer bara att säga det en enda gång, och sedan vill jag att ni ska glömma saken: Lee Harvey Oswald dödade Kennedy, och han agerade ensam” — skruvar de församlade nervöst på sig och någon utbrister: ”Det är är betydligt större än vi trodde.”
Jag vet inte riktigt var bokens fokus ligger, men det är åtminstone inte på konspirationsteorierna. Kanske historierna i sig själva, med teorierna som ett bland flera teman? I vilket fall som helst är det en trevligt och intressant bok som man kan lära sig mycket av.


Betyg: 4 av 5.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9759
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Recension: Konspirationsteorierna och verkligheten

Inlägg av Amund » 9 januari 2016, 18:34

Tack för recensionen, den verkar intressant och ska läsas så småningom. Detta är kanske inte rätt forum men jag vill ändå nämna att jag saknar en mer diffus form av konspirationsteori som jag märkt av, nämligen den som har med ekonomi att göra.

Makroekonomi är ytterst svårbegripligt för de flesta och därför upplever jag att det är en populär arena för allehanda konspirationsteorier, inte minst på FB. Vanligast är nog den judiska klassikern med namnet Rothschild men även Soros, även [fattiglappar i sammanhanget som] Ben Bernanke och Larry Summers blir ofta indragna i den (judiska) konspirationen. Naturligtvis är ingen så plump nuförtiden att de nämner judar i sammanhanget utan efter påpekande bortförklaras den bakgrunden i så fall av en slump... :roll:

Exemplen och antydningarna är många hur man från exempelvis Världsekonomiskt forum i Davos styr över det mesta som händer i världen. Jag förstår att sådana konspirationer är svårare att förklara än rena mordkonspirationer, och kanske inte heller säljer lika bra men jag anser likafullt att de är nog så viktiga för analysen av vår samtid.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7139
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Recension: Konspirationsteorierna och verkligheten

Inlägg av sonderling » 10 januari 2016, 22:01

Tack för recensionen

Jag har varit intresserad av boken eftersom jag blivit mer och mer intresserad av själva fenomenet konspirationesteorier då det verkar öka pga eller trots vår uppkopplade värld. Det dröjer inte länge numera efter en katastrof eller terrrordåd förrens man kan läsa om "vad som egentligen hände" eller vem som "egentligen låg bakom". Detta tycks gå supersnabbt idag.

När det gäller kidnappningen av Lindbergs baby så har jag blivit "uppfostrad" att stackars Hauptmann blev framed så jag har trott att det verkligen var så. :? (B.l.a minne av nån tv-film jag såg som barn.)

Förövrigt så läste jag general Norman Schwarzkopfs biografi så kom fallet igen då hans far var polis och utredde ärendet. (Jag undrar om de inte svävade på skuldfrågan även där?)

Sonderling

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Recension: Konspirationsteorierna och verkligheten

Inlägg av Hexmaster » 11 januari 2016, 08:07

Amund: Materialet är ju nog så rikt. Själv hade jag kunnat kvitta Hess och Anne Frank mot Palme och Estonia, de är betydligt tyngre som konspirationsteorier. Mycket har skrivits om antisemitiska KT. Liksom frimurare, och de Illuminati som idag m.e.m. tagit deras plats. Och så vidare... Men något urval får göras. De som tagits med är alla intressanta på olika sätt.

sonderling: Åsard nämner hur spridd och ingrodd idén om den oskyldige Hauptmann blivit, så du är sannerligen inte ensam. Av fakta i målet framgår att bevisningen mot honom är överväldigande, fullt i klass med Oswald.

Användarvisningsbild
Sören F
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 12 maj 2013, 11:06
Ort: Kbh. V

Re: Recension: Konspirationsteorierna och verkligheten

Inlägg av Sören F » 11 januari 2016, 10:36

Amund skrev:Tack för recensionen, den verkar intressant och ska läsas så småningom. Detta är kanske inte rätt forum men jag vill ändå nämna att jag saknar en mer diffus form av konspirationsteori som jag märkt av, nämligen den som har med ekonomi att göra.

Makroekonomi är ytterst svårbegripligt för de flesta och därför upplever jag att det är en populär arena för allehanda konspirationsteorier, inte minst på FB. Vanligast är nog den judiska klassikern med namnet Rothschild men även Soros, även [fattiglappar i sammanhanget som] Ben Bernanke och Larry Summers blir ofta indragna i den (judiska) konspirationen. Naturligtvis är ingen så plump nuförtiden att de nämner judar i sammanhanget utan efter påpekande bortförklaras den bakgrunden i så fall av en slump... :roll:

Exemplen och antydningarna är många hur man från exempelvis Världsekonomiskt forum i Davos styr över det mesta som händer i världen. Jag förstår att sådana konspirationer är svårare att förklara än rena mordkonspirationer, och kanske inte heller säljer lika bra men jag anser likafullt att de är nog så viktiga för analysen av vår samtid.
Vore intressant med en överblick över vad sånt egentligen handlar om, om det finns någon faktisk fråga innerst och vilka de ev konstellationerna är, eller om det glider över i diffus global politik bara. Från det område jag känner till nämns Rockefeller som de som skulle driva klimatrörelsen, vilken ofta synes anklaga alla många klimatskeptiker för att vara finansierade av fossilindustrin, och/eller särskilt bröderna Koch, samtliga konspirationer då kan tänka.

Skriv svar