Bokrean 2015

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Bokrean 2015

Inlägg av sonderling » 25 februari 2015, 07:20

Jag trodde nån hade startat den här tråden redan.
Men idag drar alltså årets Bokrea igång.

Själv blir jag bara latare med åren så jag hänger inte på låset längre.
Jag beställde mina böcker på nätet. Och förutom ett par sci-fi dystopier så blev det med historisk anknytning:

Bestiarium : en medeltida djurbok
av Bo Eriksson

I förintelsens tjänst : koncentrationslägervakterna och deras fritidssysselsättning
av Fabrice D'Almeida

Annars har jag gjort samma misstag som förr och redan köpt många böcker till full pris innan. Som tex Peter Englund stridens skönhet och sorg 1914.
Sedan kommer jag nog tråla bottenskrapet i de fysiska bokhandlarna vid ett senare tillfälle. Det är på rean på rean som de riktiga fynden görs.

(Fast här ska ni egentligen inte köpa, endast titta, för att stödja forumet, utan använd länkarna ovan.)

http://akademibokhandeln.se/bokrea/
http://www.bokus.com/generated/cms/bokr ... ri_7.shtml
http://www.adlibris.com/se/bokrea

Sonderling

Edit: förtydligande av länkarna.

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5022
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Bokrean 2015

Inlägg av Battler » 25 februari 2015, 21:59

Tog en sväng över stan, med tanke på historia blev det en bok.
Åke Ortmark, Makten och lögnen Ett liv i Televisionens Sverige
__________________________________
MVH

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Bokrean 2015

Inlägg av sonderling » 27 februari 2015, 07:53

Värst vad den här tråden är tyst i år? Har ni slutat köpa böcker?

Bestiarium boken var lite av en besvikelse. Den var för liten och hade för få bilder. Jag hade förväntat mig en coffe table bok. Men ja min fru verkar gilla den.

I förintelsen tjänst var också mindre och tunnare än jag trodde men då hinner jag kanske läsa den också.

Var ute i IRL och kollade igår och det började bli tomt i hyllan på den historiska avdelningen. Hitlers hemliga vapen 1933-1945
av David Porter kanske kunde vara nått men äh den finns ju på biblan, likaså Weimartyskland : löfte och tragedi
av Eric D Weitz. Jag kanske gör ett undantag för den senare. jag vet alldeles för lite om Weimar-republiken.
Hittade en pocket version av Magnus Sandelins bok Jihad, om svenska extremister för 15 kr.

Sonderling

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Bokrean 2015

Inlägg av Stefan Lundgren » 27 februari 2015, 20:20

Jag har några bokalternativ som är intressanta, sedan är det en annan sak om man köper dem eller ett par av dem.

Stefan

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5022
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Bokrean 2015

Inlägg av Battler » 1 mars 2015, 19:36

sonderling skrev:Värst vad den här tråden är tyst i år? Har ni slutat köpa böcker?
Tycker också det är lugn i bokrea-tråden :?
Har själv köpt skönlitteratur i form av Rött hot, av Tom Clancy, samt en inredningsbok: Inred med Marin inspiration, av Anna Örnberg.
__________________________________
MVH

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Bokrean 2015

Inlägg av Sarvi » 1 mars 2015, 20:26

Hittade ett ex av "I grytorna för freden - om maten och livet i utlandstjänsten". Lokala boklådan hade lite mer udda titlar i enstaka exemplar, snarare än staplar av särskilt upptryckt dasspapper - gillas! Blev också John le Carrés "En känslig sanning". Sen fick det vara.

Konigsberg
Medlem
Inlägg: 177
Blev medlem: 24 februari 2008, 20:22

Re: Bokrean 2015

Inlägg av Konigsberg » 3 mars 2015, 15:00

Ryska specialförband av Lars Gyllenhaal

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Bokrean 2015

Inlägg av Hexmaster » 3 mars 2015, 18:03

Ett förlag som har minst en bok till ett riktigt bra pris:
http://www.leopardforlag.se/bocker/?genre=bokrea-2015

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Bokrean 2015

Inlägg av Stefan Lundgren » 15 mars 2015, 19:53

Jag hittade böcker om traktorhistoria och militärhistoria.

Stefan

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: Bokrean 2015

Inlägg av LasseMaja » 15 mars 2015, 20:00

En gång i tiden stod man i kö innan de öppnade. Det fanns en del böcker som kanske bara fanns i ett exemplar. Sen tog kedjorna över och de oberoende bokhandlarna försvann. Alla reor planerades i detalj och allt fanns att läsa i rea-katalogerna. Roligt dock ändå, det kunde hända att populära titlar tog slut. Sen förstod jag att man kunde förhandsboka, då behövde man inte gå dit ens, man kunde svänga förbi en vecka senare. Nu tar näthandeln över, allt kan köpas hemifrån eller så hittar man böckerna på Konsum eller ICA. Tillgängligheten ökar hela tiden och jag har böcker som aldrig förr. Men på något sätt är det inte lika roligt längre. Bokrean är inte vad den varit.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Bokrean 2015

Inlägg av sonderling » 15 mars 2015, 20:13

LasseMaja skrev:En gång i tiden stod man i kö innan de öppnade. Det fanns en del böcker som kanske bara fanns i ett exemplar. Sen tog kedjorna över och de oberoende bokhandlarna försvann. Alla reor planerades i detalj och allt fanns att läsa i rea-katalogerna. Roligt dock ändå, det kunde hända att populära titlar tog slut. Sen förstod jag att man kunde förhandsboka, då behövde man inte gå dit ens, man kunde svänga förbi en vecka senare. Nu tar näthandeln över, allt kan köpas hemifrån eller så hittar man böckerna på Konsum eller ICA. Tillgängligheten ökar hela tiden och jag har böcker som aldrig förr. Men på något sätt är det inte lika roligt längre. Bokrean är inte vad den varit.
Jag vet och det är förjävligt. Har alltid dåligt samvete när jag beställer rea böcker på nätet och själv bidrar till denna utveckling.

Sonderling

Skriv svar