Böcker som förlorar sin trovärdighet...

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11093
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Böcker som förlorar sin trovärdighet...

Inlägg av sveahk » 29 maj 2014, 23:10

Böcker som förlorar sin trovärdighet under läsandet...kan man inte läsa - och en bok förlorar sin trovärdighet när uppenbara fel skrivs in i texten.

Som i en deckare jag läste, miljö Chicago, bluesstaden - och där nämner krimi-madamen på en av bokens första sidor att stadens största blues-son var...Jimi Hendrix :roll: !! Pinsam och dålig recherche! (Alltså, för den som inte hänger med...Hendrix är Seattle - Chicago är Muddy Waters, Buddy Guy och ett par dussin andra, men aldrig Hendrix!)

En småsak, ja, men det betyder att, för mig, dör den boken...omöjligt att läsa vidare...

Men, anledningen till dessa rader ligger i en reseguide...

Två veckor Norge-Sverige är aktuellt. I Schweiz (och Tyskland) får det bli en resehandbok på det tyska språket, i brist på annat - "Süd-Norwegen" i "Reise Know-How" - känd serie.

Nå, vi slår upp Halden, ni vet, där han Karl XII fick hål i huvudet...och jag bjuder här på två små avsnitt om Fredrikstens fästning, översatt till svenska (garanterat ordagrant!):

"Befästningsanläggningarna var så bra, att den svenska kungen Fredrik III kunde hejdas tre gånger. Därför hette orten under en viss tid Fredrikshald."

och, ett par meningar längre ner...

"Det största angreppet kom i slutet av 1700-talet under den svenska kungen Karl XII."

Hallå! Den boken dog där och då - hur ska man kunna lita på resten av den skrivna informationen...omöjligt...

Någon med liknande erfarenheter?

Hans K, som hoppas på att hitta en bra guide i Oslo...

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Böcker som förlorar sin trovärdighet...

Inlägg av B Hellqvist » 29 maj 2014, 23:46

Inte en bok, men jag bläddrade i en specialtidning om D-dagen häromdagen, och funderade på om jag skulle köpa den. Så såg jag bildtexten till ett foto på några av de fejkade fartyg som byggdes för att vilseleda tysk flygspaning. Några "fartyg" som helt klart föreställde landstigningsfartyg hade man fått till "hangarfartyg", och fortsatte att yra om att man tänkte lura tyskarna att man skulle ha en massa flygplan på dem.

En bok som tvärdog var en bok om blankvapen, där avsnittet om bajonetter hade en stor bild på en tysk soldat där bildtexten påstod att han hade två bajonetter nedkörda i bältet...

Bild

...och kan man inte se skillnad på bajonetter och stavhandgranater, ska man inte ge ut böcker om blankvapen.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28521
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Böcker som förlorar sin trovärdighet...

Inlägg av Hans » 30 maj 2014, 00:27

Jag har motsatsen. Förra årtusendet var jag på tjänsteresa och hamnade på ett trist hotellrum. Inget att göra så jag slog på TV. "Snuten i Saigon" gick och jag suckande gick för att borsta tänderna. Under tandborsten såg jag en scen där en av snutarna (Mp) far till Khe Sahn med en C 123 och inte en 130. Där började jag titta intreserat på filmen.
Tänker man på en sån MÖP detalj då är nog gatubilderna i Saigon också korrekta. De kan jag inte vanligtvis bedömma.

Max fem på forumet förstår vad jag säger.

MVH

Hans
Senast redigerad av 1 Hans, redigerad totalt 30 gånger.

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2255
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Re: Böcker som förlorar sin trovärdighet...

Inlägg av cats » 30 maj 2014, 05:56

Hans skrev: Max fem på forumet förstår vad jag säger.

MVH

Hans
Ett helt normalt standardinlägg :lol: :lol: Har själv ibland haft samma känsla :thumbsup:

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Böcker som förlorar sin trovärdighet...

Inlägg av varjag » 30 maj 2014, 12:36

Två veckor Norge-Sverige är aktuellt. I Schweiz (och Tyskland) får det bli en resehandbok på det tyska språket, i brist på annat - "Süd-Norwegen" i "Reise Know-How" - känd serie.
Jamen sveahk - resehandböcker - säljer en produkt! Resan - inte bildning!
Genomsnittsturisten, på en skala 1>100, har ju en bildningsnivå - som är ett lägre tal än deras ålder :)
En bok som tvärdog
Älskar såna! Så fort jag hittar första sakfelet - fram med rödpennan - :wink:

.....marginalrättelser, ''bullshit'', ''fel'' ''förvrängning'' - och korta Sanningskommentarer - :lol:

Tillbaka till boklådorna - och hoppas man satt ngt vett i skallen på nästa läsare..... :thumbsup:

Varjag

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11093
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Böcker som förlorar sin trovärdighet...

Inlägg av sveahk » 30 maj 2014, 13:42

varjag skrev:
Jamen sveahk - resehandböcker - säljer en produkt! Resan - inte bildning!
Genomsnittsturisten, på en skala 1>100, har ju en bildningsnivå - som är ett lägre tal än deras ålder :)

Varjag
Som om jag brydde mig vad genomsnittsturisten har i hjärnkontoret :x - en resehandbok skall funka som katalysator och skicka mig i rätt riktning, historia, geografi, upp eller ner - men riktningen ska stämma. Resten sköter jag om själv...
varjag skrev:
Älskar såna! Så fort jag hittar första sakfelet - fram med rödpennan - :wink:

.....marginalrättelser, ''bullshit'', ''fel'' ''förvrängning'' - och korta Sanningskommentarer - :lol:

Tillbaka till boklådorna - och hoppas man satt ngt vett i skallen på nästa läsare..... :thumbsup:

Varjag
Varjag har tålamod, icke så sveahk - det är plågsamt och tidsödande, för att inte tala om de bortkastade slantarna, att se bokslarv i alla dess former :roll: ...

Hans K

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: Böcker som förlorar sin trovärdighet...

Inlägg av JohnT » 30 maj 2014, 14:51

Hans skrev:
Max fem på forumet förstår vad jag säger.

MVH

Hans

Senast redigerad av Hans 30 maj 2014, 12:45, redigerad totalt 1 gång.

Och Jag bet mig i tungan för att inte vara bässerwisser :)
kan man bli ümöp ?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28521
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Böcker som förlorar sin trovärdighet...

Inlägg av Hans » 30 maj 2014, 14:59

JohnT skrev:
Hans skrev:
Max fem på forumet förstår vad jag säger.
Och Jag bet mig i tungan för att inte vara bässerwisser :)
kan man bli ümöp ?
Ümöp och möp, kan vara svårt att dra gränsen :wink:

Vid närmare eftertanke måste jag nog säga max tio på forumet.

MVH

Hans

Skriv svar