Varför fasces är en oskyldig symbol

Heraldik, fanor och flaggor, insignia, mynt, medaljer m.m.
Användarvisningsbild
Dag den vise
Medlem
Inlägg: 977
Blev medlem: 15 december 2012, 21:41
Ort: Östra Svealand

Varför fasces är en oskyldig symbol

Inlägg av Dag den vise » 2 maj 2014, 10:04

En domare vid namn Lennart Aspegren skrev för två dagar sedan i dagens juridik att polisen vapen är "fascistiskt" och därför måste ändras. Han argument är att Mussolinis fascistparti även använde fasces, en symbol som mycket riktigt även finns i polisvapnet. Det han då inte alls tycks tänka på är att fasces redan är en internationellt antagen symbol för polismakter och även stater i övrigt. Eller hur ska Aspegren. Se bara här på detta polisemblem, http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... ervice.svg
och i detta senatsemblem
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... Senate.svg
och detta statsvapen
http://www.varldensflaggor.se/frankrikes-flagga.html
Så gör detta vida användande av fasces som symbol att den fortfarande kan räknas som bara en symbol för fascismen? Mitt svar på denna fråga är ett definitivt "Nej!", och denna incident anser jag visar starkt på behovet av en ökad heraldisk bildning i samhället.
Senast redigerad av 1 Dag den vise, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7645
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Varför fasces är en oskyldig symbol

Inlägg av tyskaorden » 2 maj 2014, 13:07

Denna symbol är så inarbetad som symbol för lagstiftning/rättskipning m.m. så jag måste hålla med om att fascesen har ett liv frikopplat från den fascistiska rörelsen. Så jag ser ingen orsak till moralpanik rörande symbolen. T.o.m. det kommunistiska Kuba har en fasces i sitt riksvapen och där borde man ju tycka att man om något skulle ha tagit bort den.

Bild
Kubas vapen, yxan i fascesen bakom skölden är dock inte så synlig.

Bild
I vapnet för den schweiziska kantonen St Gallen från 1803 är den dock framträdande.

Bild
Den amerikanska arméns militärpolis gör stort bruk av fasces, här 18. militärpolisbrigadens skulderärmemblem (SSI).

Bild
Amerikanska arméns militärpoliskårs regementsvapen.

Davian
Medlem
Inlägg: 3600
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Varför fasces är en oskyldig symbol

Inlägg av Davian » 2 maj 2014, 16:52

Jag tycker symbolen är ganska ful :( hursomhelst; symboler måste alltid sättas i sin kontext. En symbol är ingenting om den inte fylls av ett värde. Och inte många människor ger risknippet fascistiskt värde,...

Eken
Medlem
Inlägg: 80
Blev medlem: 25 januari 2009, 13:57

Re: Varför fasces är en oskyldig symbol

Inlägg av Eken » 3 maj 2014, 19:02

och här har vi utbildningstecknet för svensk MP Bild

TomTop
Medlem
Inlägg: 220
Blev medlem: 22 oktober 2012, 21:25

Re: Varför fasces är en oskyldig symbol

Inlägg av TomTop » 3 maj 2014, 19:45

även de gamla profosserna använde sig av denna symbol. Gick in på digitalmuseum och hittade en faces samt en postiljonbricka från franska revolutionen. Sökte på "spöknippe"
spöknippe.jpg
spöknippe1.jpg
fransk postiljonbricka.jpg
fransk postiljonbricka.jpg (127.68 KiB) Visad 5674 gånger
Symbolen som sådan har ju varit känd i århundraden så man undrar ju igentligen varför vi ska plocka upp den diskussionen just nu? Ja alltså inte här på forumet, här kan vi gott diskutera symbolen, alltid intressant. Utan varför får detta utrymme I tidningar?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13605
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Varför fasces är en oskyldig symbol

Inlägg av Markus Holst » 3 maj 2014, 22:39

Din fråga besvaras nog med Ukraina. Gapandet om fascister har gjort att symbolen blivit känd.

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: Varför fasces är en oskyldig symbol

Inlägg av LasseMaja » 4 maj 2014, 12:20

Själv kan jag tycka att det är lite olustigt, för ursprungligen symboliserar väl "kvistarna" ordningsmaktens rätt att prygla befolkningen?

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7645
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Varför fasces är en oskyldig symbol

Inlägg av tyskaorden » 4 maj 2014, 14:07

Man kan ju se det som en symbol för att ordningsmakten har rätt att bruka våld när så behövs för att upprätthålla ordningen.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Varför fasces är en oskyldig symbol

Inlägg av Hexmaster » 4 maj 2014, 19:42

Markus Holst skrev:Din fråga besvaras nog med Ukraina. Gapandet om fascister har gjort att symbolen blivit känd.
Hur har symbolen blivit känd i och med händelserna i Ukraina?

Användarvisningsbild
Dag den vise
Medlem
Inlägg: 977
Blev medlem: 15 december 2012, 21:41
Ort: Östra Svealand

Re: Varför fasces är en oskyldig symbol

Inlägg av Dag den vise » 4 maj 2014, 20:48

Markus Holst skrev:Din fråga besvaras nog med Ukraina. Gapandet om fascister har gjort att symbolen blivit känd.
Nej, det tycker jag känns långsökt, då så vitt jag vet varken Stepan Bandera eller dagens Svoboda använde/använder fascesen som sin symbol. Jag tror i detta fall istället att Lennart Aspegrens främsta inspirationskälla i just detta fall snarare är Henrik Arnstads "Älskade fascism" och de reaktioner som den har skapat i mainstreammedia.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Varför fasces är en oskyldig symbol

Inlägg av Lasse O » 5 maj 2014, 20:05

Dag den vise skrev:
Markus Holst skrev:Din fråga besvaras nog med Ukraina. Gapandet om fascister har gjort att symbolen blivit känd.
Nej, det tycker jag känns långsökt, då så vitt jag vet varken Stepan Bandera eller dagens Svoboda använde/använder fascesen som sin symbol. Jag tror i detta fall istället att Lennart Aspegrens främsta inspirationskälla i just detta fall snarare är Henrik Arnstads "Älskade fascism" och de reaktioner som den har skapat i mainstreammedia.
Jo, det känns mer troligt. Om man får tro svenska media på Internet så är nazismen och fascismen på stark frammarsch i Sverige och då kan det på sina håll kännas logiskt att i den antifascistiska kampen ändra polisens emblem.

Davian
Medlem
Inlägg: 3600
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Varför fasces är en oskyldig symbol

Inlägg av Davian » 5 maj 2014, 23:37

Tro? Den är på frammarsch. Det har blivit extremt ökad aktivitet på bara 2 år...

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13605
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Varför fasces är en oskyldig symbol

Inlägg av Markus Holst » 6 maj 2014, 01:01

Vilka svenska rörelser betraktas som fascistiska?

Kanske bättre att visa upp fasces i alla möjliga sammanhang så symbolen blir avdramatiserad och värdeneutral.

Davian
Medlem
Inlägg: 3600
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Varför fasces är en oskyldig symbol

Inlägg av Davian » 6 maj 2014, 01:55

Det där är väl en smakfråga kanske; jag tror inte vi har någon facistisk rörelse i Sverige om med fascism tänker oss mussolini-varianten. Men vi har ju ett antal hitleristiska rörelser, säker en och annan strasseristisk också, och jag menar på att det går att kalla dem för fascister också.

http://www.rense.com/general37/char.htm Här är en lista på 14 punkter vilka allt som oftast dyker upp i en fascistisk rörelse/ideologi.

men bara genom att kolla på wikipedia ser vi ju att det finns lika många definitioner på fascism som det finns människor. typ.

http://en.wikipedia.org/wiki/Definitions_of_fascism

Davian
Medlem
Inlägg: 3600
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Varför fasces är en oskyldig symbol

Inlägg av Davian » 6 maj 2014, 02:02

Markus Holst skrev:
Kanske bättre att visa upp fasces i alla möjliga sammanhang så symbolen blir avdramatiserad och värdeneutral.
Alternativt byter man symbol till något som inte har en, delvis, fascistisk konnation? :) jag menar; det finns ju inget egenvärde i symbolen i sig, utan värdet i den är pga dess långa koppling till ordningsmakten. Men det finns ju inget som hindrar en från att ta fram nya traditioner och symboler. :)

Skriv svar