Bokrean 2014

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5932
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Bokrean 2014

Inlägg av Sarvi » 25 februari 2014, 09:32

Insåg just att årets bokrea redan har börjat - är det någon som har kollat om det finns några intressanta titlar? Visserligen är ju bokrean inte detsamma som på Den Gamla Goda Tiden men nånting kul kanske slumpas bort?

*"Den Gamla Goda Tiden" = 90-talets reor på Flemmings bokhandel (in memoriam) i Skövde.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7147
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Bokrean 2014

Inlägg av sonderling » 25 februari 2014, 13:01

Återigen tyckte jag det var en torr rea men nu börjar jag förstå varför. Jag har antingen redan läst eller köpt böckerna som finns på rean. Eller så har jag redan ratat dem i det stadiet.

Men jag hittade två böcker som föll mig i smaken. På akademihandeln hade de:
Bakom röda armens linjer-finska fjärrpatrullens sista uppdrag operation Hokki av Mikko Porvali

Och sedan hade de en klassisk boklåda med udda titlar och där hittade jag för 20 spänn:
The negotiator: My life at the heart of the hostage trade av Ben Lopez.

För övrigt saknar jag också den gamla goda tidens reor.

Sonderling

Edit: glömde att skriva författarens namn.
Senast redigerad av 1 sonderling, redigerad totalt 25 gånger.

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5047
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Bokrean 2014

Inlägg av Battler » 25 februari 2014, 14:01

sonderling skrev:Återigen tyckte jag det var en torr rea men nu börjar jag förstå varför. Jag har antingen redan läst eller köpt böckerna som finns på rean. Eller så har jag redan ratat dem i det stadiet.
Håller med.
Var ledig i dag så jag tog en sväng och kollade stadens boksäljare (1 bokhandel och 2 livsmedelhallar). 2 böcker blev det:
Ingen lätt dag - En unik rapport inifrån specialstyrkan som dödade Usama bin Ladin av Mark Owen, Kevin Maurer Pris 69:-

Steffos spritbibel av Steffo Törnquist Pris 99:-
__________________________________
MVH

spiring
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: 7 juni 2005, 14:39
Ort: Uppsala

Re: Bokrean 2014

Inlägg av spiring » 28 februari 2014, 15:22

Det finns åtminstone en riktig goding på rean - Jonathan Lindströms ypperliga "De dödas tempel". Är man bara det minsta intresserad av arkeologi och/eller stenåldern är den ett påbjudet inköp. (Fast är man intresserad har man förmodligen både den och samme författares "Bronsåldersmordet" redan.)
Allt är idioternas fel.

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: Bokrean 2014

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 28 februari 2014, 18:47

De historiska böckerna hade jag delvis köpt tidigare för dyrare penningar, så jag tog istället fyra luntor med klassiskt engelskspråkigt 1800-tal, författade av Oscar Wilde, Edgar Allan Poe och Arthur Conan Doyle. :)

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5047
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Bokrean 2014

Inlägg av Battler » 2 mars 2014, 14:30

Köpte några böcker på nätet, och en kvalar in på historia:

De gjorde Sverige rikt, av Ronald Fagerfjäll
Följ med på en spännande tidsresa bland de entreprenörer, företagsledare och riskkapitalister som formade Sveriges näringsliv under 1900-talet. Sverige är ett tillräckligt litet land för att huvuddragen och huvudpersonerna ska kunna få plats i en enda bok. Samtidigt är ekonomin så internationell att den ändå speglar en 100-årig evolution för en hel världsekonomi.
Vägvisare på resan är Ronald Fagerfjäll, som berättar enkelt och medryckande om allt från gamla basnäringar till finanser och de "nya ekonomier" som då och då skapar börsbubblor. Han är en nestor bland ekonomijournalister, en brett målande företagsanalytiker och författare med bakgrund bland annat som Affärsvärldens chefredaktör under många år.
De gjorde Sverige rikt är inte bara en tidsresa, det är också standardverket för alla som verkligen vill förstå hur näringslivet vuxit fram i vårt land och förvandlat oss från skog- och jordbruksnation till högteknologisk exportjätte i världen.
__________________________________
MVH

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7645
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Bokrean 2014

Inlägg av tyskaorden » 2 mars 2014, 15:02

En historisk roman blev det, Harry Turteldoves "Give me back my Legions!" om slaget i Teutoburgerskogen år 9 e.Kr.

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Bokrean 2014

Inlägg av Valdemar Sappi » 7 mars 2014, 20:06

Hittade inte en enda historisk bok jag fick lust köpa. Blev bara Stephen Kings "Att skriva" och lite nyare saker.

Min egen bok "Rovriddarnas tid" har sålt dubbelt så mycket på Adlibris Rea som förra året. Mysko!
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Skriv svar