"Historisk tidskrift gör rättelse om Henrik Arnstad"

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
bubi82
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 3 december 2012, 23:42

"Historisk tidskrift gör rättelse om Henrik Arnstad"

Inlägg av bubi82 » 4 december 2012, 00:04

Mycket aktuellt angående etik och akademiska forskning:

Historisk tidskrift kommer att gå ut med en rättelse om att Henrik Arnstad missledde dem om sin akademiska examen.
I fredags avslöjade Fria Tider att journalisten Henrik Arnstad ljugit om sin examen. Han har i bland annat sitt CV, till bokförlaget Norstedt, till Armémuseum och i DN uppgivit att han har en kandidatexamen i historia, trots att han bara har genomfört hälften av de studier som krävs för en sådan.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: "Historisk tidskrift gör rättelse om Henrik Arnstad"

Inlägg av Marcus » 6 december 2012, 10:01

För ordningens skull kommer är Arnstads reaktion som han lade ut på Twitter 30 november:
Henrik Arnstad ‏@arnstad
En extremistisk nätsajt påstår idag att jag ljuger om mina studier. Det kan jag dementera. http://www.tricorder.se/?p=346
Det är ingen hemlighet att vissa inom extremhögern är ute efter att "knäcka" Arnstad eftersom de ogillar hans åsikter så frågan är om detta är ännu ett exempel på detta (isåfall ska det direkt klargöras att den typen av mörkermän inte är välkomna i mitt forum) eller om Historisk Tidskrift verkligen har sagt detta.

/Marcus

Användarvisningsbild
spett
Medlem
Inlägg: 3639
Blev medlem: 7 december 2006, 22:41
Ort: Fjollträsk

Re: "Historisk tidskrift gör rättelse om Henrik Arnstad"

Inlägg av spett » 6 december 2012, 14:43

När man klickar på dementi-länken ovan kommer man till en 404 !
Enligt pågående debatt annorstädes har Arnstad också tagit bort texter där han pratar om sin examen.
Tredje källa som är suspekt säger att kandidatexamen kräver inte mindre än 180 poäng. Är detta något nytt ?
Min Fil.kand. i historia har klart färre poäng än så, tror det är 120p.

Mvh Mörkerman

Erik Ljungberg
Medlem
Inlägg: 623
Blev medlem: 21 april 2008, 13:46

Re: "Historisk tidskrift gör rättelse om Henrik Arnstad"

Inlägg av Erik Ljungberg » 6 december 2012, 15:03

spett skrev:När man klickar på dementi-länken ovan kommer man till en 404 !
Enligt pågående debatt annorstädes har Arnstad också tagit bort texter där han pratar om sin examen.
Tredje källa som är suspekt säger att kandidatexamen kräver inte mindre än 180 poäng. Är detta något nytt ?
Min Fil.kand. i historia har klart färre poäng än så, tror det är 120p.

Mvh Mörkerman
Olika poäng sedan ett tag. Förut 40 poäng per år, numera 60 poäng. Alltså kandidat nu 180 poäng men fortfarande tre års heltidsstudier.

Själva skafrågan borde vara lätt att kolla. Bara ringa universitetet/högskolan.

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Re: "Historisk tidskrift gör rättelse om Henrik Arnstad"

Inlägg av Stilleben » 6 december 2012, 15:25

På Arnstads hemsida http://www.tricorder.se finner man http://www.tricorder.se/?page_id=15
som bl.a. redogör för hans akademiska meriter. Jag vet dock inte hur de skall tolkas.

Användarvisningsbild
Pewi
Medlem
Inlägg: 511
Blev medlem: 14 februari 2005, 19:35
Ort: Uppsala

Re: "Historisk tidskrift gör rättelse om Henrik Arnstad"

Inlägg av Pewi » 6 december 2012, 15:48

De måste tyvärr tolkas som att han inte har någon examen, vilket i sig inte hade behövt vara ett problem. Jag kallade mig magister i flera år innan jag tog ut min examen. Till skillnad från mig så verkar dock Arnstad inte kunna ta ut någon examen. Uppsatsen verkar vara klar, men av någon anledning inte registrerad(?), men vad värre är så verkar han inte ha läst tillräckligt många poäng för att kunna ta ut en kandidat.

Det märkliga i sammanhanget är att han också säger sig vara registrerad på masterkursen i historia, vilket brukar kräva en kandidatexamen eller motsvarande. Så möjligen finns det en hund begraven som han själv inte har redovisat. Jag gillar Arnstad så jag hoppas verkligen att det finns någon vettig förklaring till detta, annars har han verkligen klantat sig. :|

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: "Historisk tidskrift gör rättelse om Henrik Arnstad"

Inlägg av Marcus » 6 december 2012, 17:10

Twitter-diskussionen finns på https://twitter.com/arnstad/status/274584133936750592

/Marcus

Användarvisningsbild
spett
Medlem
Inlägg: 3639
Blev medlem: 7 december 2006, 22:41
Ort: Fjollträsk

Re: "Historisk tidskrift gör rättelse om Henrik Arnstad"

Inlägg av spett » 6 december 2012, 17:28

Wiki säger att 180 Högskolepoäng är lika med 120 Akademiska poäng.
Goda möjligheter till strul ser det ut som.

Simon_HBG
Medlem
Inlägg: 596
Blev medlem: 16 maj 2002, 23:15
Ort: Skåne

Re: "Historisk tidskrift gör rättelse om Henrik Arnstad"

Inlägg av Simon_HBG » 7 december 2012, 19:34

spett skrev:Wiki säger att 180 Högskolepoäng är lika med 120 Akademiska poäng.
Goda möjligheter till strul ser det ut som.
Stämmer, en termin är idag 30hp vilket är jämförbart med det tidigare 20p. Om Arnstad totalt har 90hp så kan han omöjligen ha en kandidatexamen. Ändå har han vid flera tillfällen skrivit "fil.kand." under sitt namn! Lite udda i.o.m. att en fil.kand. inte är så mycket att komma med inom det historiska området :| Varför inte ta och hitta på att man är fil.mag. eller har doktorerat när man ändå är på gång? :lol:

Artur Szulc
Medlem
Inlägg: 1944
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:40
Ort: Västra Götaland

Re: "Historisk tidskrift gör rättelse om Henrik Arnstad"

Inlägg av Artur Szulc » 8 december 2012, 00:27

Jag instämmer sällan i Arnstads resonemang och politiserande slutsatser. Han har också visat sig på styva linan flera gånger och nu är hans belackare givetvis väldigt nöjda.

Jag är övertygad om att han i det här fallet har begått ett slarvigt misstag. För, varför medvetet ljuga om något som alla kan kolla upp ganska enkelt och snabbt?
Med vänliga hälsningar
Artur Szulc

http://www.arturszulc.se

Tylko prawda jest ciekawa (Endast sanningen är intressant)
Józef Mackiewicz

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Re: "Historisk tidskrift gör rättelse om Henrik Arnstad"

Inlägg av Kapten_Gars » 8 december 2012, 00:39

Där för att man tror att ingen skall kolla det och är säker på att man kan prata bort ev. kritik om det hela? Tittar man på vad Arnstad's reaktion på avslöjandet så har han ju snarast trasslat in sig mer vilket vore en konstig sak att göra om man nu bara gjort ett misstag.

Folk ljuger om de mest banal saker, även när de borde veta att de mycket lätt kan beslås med lögn. Arnstad vore inte precis den förste som förbättrat ett Cv eller polerat sina studieresultat för att ge dem en större lyster. Intressant i sammanhanget är också att avslöjandet om den felaktigt uppgivna examen också innehöll exempel på hur Arnstad hanterat citat i sin HT artikel, stämmer de exempel som ges så har han klippt och klistrat på ett sätt som är både intressant och anmärkningsvärt. Dock svårt att avgöra om såväl Arnstadcitaten som de citat som påstås bevisa hans förvanskningar är korrekt återgivna.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: "Historisk tidskrift gör rättelse om Henrik Arnstad"

Inlägg av Marcus » 8 december 2012, 16:02

Spetts fråga om ett eventuellt uttalande från Arnstad om S-7 har fått en egen tråd: viewtopic.php?f=6&t=42114

/Marcus

gnikam4
Medlem
Inlägg: 213
Blev medlem: 22 januari 2011, 13:41
Kontakt:

Re: "Historisk tidskrift gör rättelse om Henrik Arnstad"

Inlägg av gnikam4 » 24 december 2012, 00:31

Marcus Wendel skrev:Det är ingen hemlighet att vissa inom extremhögern är ute efter att "knäcka" Arnstad eftersom de ogillar hans åsikter
Och sedan finns vi som gärna vill "knäcka" honom helt enkelt för att han missbrukar historien.

Artur Szulc
Medlem
Inlägg: 1944
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:40
Ort: Västra Götaland

Re: "Historisk tidskrift gör rättelse om Henrik Arnstad"

Inlägg av Artur Szulc » 17 januari 2013, 18:30

Så hur blev det med den där rättelsen i HT? Kommer den i nästa nummer?

Kapten Gars,
Där för att man tror att ingen skall kolla det och är säker på att man kan prata bort ev. kritik om det hela? Tittar man på vad Arnstad's reaktion på avslöjandet så har han ju snarast trasslat in sig mer vilket vore en konstig sak att göra om man nu bara gjort ett misstag.
Henrik Arnstad är precis som vi alla andra en människa och jag tror faktiskt att han kan ha blivit något ställd inför uppgifterna, kanske blev han skamsen, vad vet jag. Att han kan ha trasslat in sig än mer tyder på en mer emotionell reaktion än kallsinnigt och rationellt beräknande. Det talar ju för att han verkligen begick ett misstag med sin titel.

Jag tror fortfarande inte att han gjorde detta med flit, särskilt inte som han tämligen frekvent förekommer i pressen och är just måltavla för allehanda kritiska kommentarer, vissa förmodligen härstammande rakt från kloakerna.
Varför medvetet försätta sig i en situation som den här?
Med vänliga hälsningar
Artur Szulc

http://www.arturszulc.se

Tylko prawda jest ciekawa (Endast sanningen är intressant)
Józef Mackiewicz

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: "Historisk tidskrift gör rättelse om Henrik Arnstad"

Inlägg av B Hellqvist » 17 januari 2013, 19:19

Jag noterar att bubi82 inte har besökt forumet sedan 121204...

Skriv svar