Din senast inköpta bok

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7140
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Din senast inköpta bok

Inlägg av sonderling » 30 juli 2013, 07:51

sonderling skrev:Jag köpte via Amazon följande för läsning i sommar:
The war of the running dogs: Malaya 1948-1960 Noel Barber
Englands last war against France: Fighting the Vichy 1940-42 Colin Smith
A savage war of peace: Algeria 1954-62 Alistair Horne.

Jag har börjat på den senare, få se om jag hinner läsa de andra.

Sonderling
Det tog mig ett år att läsa alla dessa böcker.

Sonderling

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2260
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Re: Din senast inköpta bok

Inlägg av cats » 30 juli 2013, 09:16

Sommarläsning: "The Voice of the Past - Oral History" av Paul Thompson. Intressant ämne om hur man kan använda muntligt berättande för att dokumentera historiska händelser eller närhistoria

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Din senast inköpta bok

Inlägg av Hexmaster » 30 juli 2013, 21:04

Georges Ifrah, Räknekonstens kulturhistoria I-II: Om räknekonst, siffersystem och liknande genom historien. Encyklopediskt verk i två bumlingar. Tror varje kapitel hade klarat sig som bok på egen hand. Räcker livet ut.

L. L. Vasiliev, Experiments in Mental Suggestion: Mannen som inledde 1960-talets parapsykologiska våg i Sovjet.

L. Velikovsky, Worlds in Collision: En klassiker i knasbranschen som jag hört nämnas hur många gånger som helst.

Charles Lindbergh, Flyga är mitt liv: "Pojkarnas flygbok" från 1957 är ju oemotståndlig. :-) Om "Den första Atlantflygningen" såklart... Vilket jag förmodar inte står någonstans i texten eftersom Lindbergh visste vad han gjorde.

Nyord i svenskan från 40-tal till 80-tal: Lite färglös jämfört med de övriga, på gott och ont. :-)


(Om jag varit på antikvariat? Men hur visste ni det?)

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Din senast inköpta bok

Inlägg av Stefan Lundgren » 14 april 2014, 19:06

Superettan----Historien om Sveriges näst högsta serie 1928-2012.

Omfattar även de förra versionerna av den näst högsta serien i fotboll.

Stefan

Peter G
Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: 20 januari 2012, 15:52

Re: Din senast inköpta bok

Inlägg av Peter G » 8 juni 2014, 16:25

Konsertlivet i Stockholm under 1700-talet av Patrik Vretblad och World of laughter av Kalton C Lahue.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7140
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Din senast inköpta bok

Inlägg av sonderling » 8 juni 2014, 17:15

1914 vägen till första världskriget
av Peter Olausson

Jag har några böcker före i pipen men denna ska läsas innan sommaren är slut iallafall.

Sonderling

Varulv
Medlem
Inlägg: 2940
Blev medlem: 3 april 2004, 08:38
Ort: Norge/Norway

Re: Din senast inköpta bok

Inlägg av Varulv » 29 oktober 2014, 21:37

Hver måned kjøper jeg alltid et dusin bøker og hefter. I dag fikk jeg i posten en pakke fra Amazon med bøkene Prelude to the First World War - The Balkan Wars 1912-1913 av E.R. Hootton og German Monoplane Fighters of WWI av Jack Harris. Begge bøker er nylig utgitt i denne høsten.

Hootons bok på 236 sider er meget informativ om de to Balkankrigene, svært tettpakket med tekster om krigsbegivenheter med rom for studier av taktikk, våpen og teknologiens virkninger som fly. Andre bøker på engelsk om krigene, i særpregenheten Richard Halls bok med samme tittel, bare omvendt - er utilstrekkelig i sammenligning. Et godt kjøp.

Jack Harris er en WWI-entusiast som i en årrekke hadde stått for en lang rekke imponerende bøker om flyene under første verdenskrig, enten under egne navn eller ved hjelp til andre forfatterne - og har planer om å fullføre et fullverk på alle tyskbygde fly fordelt i mer enn tjue tykke hefter på opptil 200 sider. Hans siste heften i denne "serien" er om monoplaner, dvs. fly med et vingespenn. Som i alle heftene er den fargerikt, fullt med fotografier, illustrasjoner og tekniske som statistiske fotnoter slik at selve teksten ikke opptar mye plass. Likevel er det ikke lite velinformert.

Boken informerte nemlig hvorfor skulder-vinge, dvs. vinge montert på skrogets skuldre eller over, hadde vært foretrukket i 1916-1935; taktiske krav. For å unnslippe sin fiende som enten hadde et overtak eller blitt for mange, stupte man ned og deretter manøvrerte bort i lave høyder. Da var det viktig å ha fri sikte nedover; som også var viktig hvis man vil stupe mot sitt tiltenkte bytte. Fly med lav-vinge konfigurasjon var dermed upopulært for pilotene fram til midten av 1930-tallet da man fikk raskere fly med større operasjonshøyde. Dette kalles "dive-and-zoom".

Som alltid med Harris' s bøker er dette et godt kjøp. Han har allerede bøker om belgiske, amerikanske og russiske fly i fellesbøker - og når han blir ferdig med de tyske flyene, er det mulig at han vil gå over til britiske eller franske fly om et par år eller mer.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28547
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Din senast inköpta bok

Inlägg av Hans » 29 oktober 2014, 21:59

sonderling skrev:1914 vägen till första världskriget
av Peter Olausson
Rekommenderas.

För mig själv damp följande ner i brevlådan nyligen:

Härskarna i Kreml - från Gorbatjov till Putin.
http://www.albertbonniersforlag.se/bock ... ill-putin/

Eftersom Anna-Lena gillar så ser jag fram emot läsningen.

Anna-Lena: http://moskva.blogg.hbl.fi/

Henne om boken: http://www.svd.se/kultur/understrecket/ ... 013287.svd

MVH

Hans

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9760
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Din senast inköpta bok

Inlägg av Amund » 20 augusti 2022, 07:31

Har nyss fått hem boken Wehrmacht - Soldaternas brev från fronten 1939-1945 av Marie Mooutier.

https://www.gp.se/kultur/marie-moutier- ... 5-1.136133


Ska bli intressant när den bokens tur är kommen (men kön är lång :? )
Har ävenköpt:
Ryssland av Anthony Beevor (som jag egentligen inte gillar, men det är en annan historia).

Har väldigt många militärhistoriska böcker på engelska vilket är trevligt, men när man inte behärskar språket fullt ut når läsupplevelsen inte upp till samma nivå.

Davian
Medlem
Inlägg: 3597
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Din senast inköpta bok

Inlägg av Davian » 20 augusti 2022, 11:05

en liten bok om Wiggen och Uppåkra är senaste inköpen!

Gerrgul
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1155
Blev medlem: 5 april 2015, 17:01
Ort: Luleå

Re: Din senast inköpta bok

Inlägg av Gerrgul » 22 augusti 2022, 19:41

Als die Soldaten kamen: Die Vergewaltigung deutscher Frauen am Ende des Zweiten Weltkriegs
av Miriam Gebhardt.

Har läst flera uppskattande recensioner av denna historikers genomgång av övergreppen på den tyska civilbefolkningen under krigets slutskede och tiden därefter.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Din senast inköpta bok

Inlägg av millgard » 23 augusti 2022, 14:59

Jan-Olof Grahn: "Om svensk signalspaning under kalla kriget"

En intressant och faktiskt också ganska rolig bok, inte minst pga författarens personliga stil.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7140
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Din senast inköpta bok

Inlägg av sonderling » 27 augusti 2022, 10:17

Och på original språk wow, ja Gerrgul du får recensera den där boken här sedan. Jag kräver det! :wink:

Beställde precis Peter Englunds senaste bok. Onda nätters drömmar: November 1942 och andra världskrigets vändpunkt.
Och ja jag kommer läsa den i november.... :P

Sonderling

Skriv svar