Din senast inköpta bok

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5041
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Din senast inköpta bok

Inlägg av Battler » 5 maj 2012, 13:07

Köpte på mig några fotohäften på örlogsfartyg "Warship Pictorial" inte så mycke text, men fina foton.
32. South Dakota class battleships, 33. USS Lexington CV-2, 34. USN Battleships in color, 36. Kriegsmarine Scharnhorst, 37. RM Roma.

Bild

http://www.classicwarships.com/warship_ ... orial.html
__________________________________
MVH

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Din senast inköpta bok

Inlägg av Stefan Lundgren » 10 maj 2012, 14:18

Den sjätte delen av Norstedts Sveriges historia.

Stefan

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem
Inlägg: 1411
Blev medlem: 22 december 2005, 23:51
Ort: Södermanland

Re: Din senast inköpta bok

Inlägg av Fredrik Andersson » 15 maj 2012, 03:41

SMB:s serie "Medeltida borgar I-IV". Nästa serie kommer att bli SMB:s "Det amerikanska inbördeskriget I-VI" samt de delar som kommer att ges ut framöver.
Regimus Neque Hostis
"Vi bestämmer - inte fienden" (Södermanlands regemente 1627-2005)
En kamrats livsfilosofi:
"Jag latar mig inte. Jag avvaktar kraftfullt!"

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7140
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Din senast inköpta bok

Inlägg av sonderling » 16 maj 2012, 13:06

Beställde av bokus inför 70 årsdagen:
The Coral Sea 1942
The First Carrier Battle
av Mark Stille

Men den kom lite sent, ska snart ta tag i den, innan det blir 80-års dagen.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Din senast inköpta bok

Inlägg av B Hellqvist » 16 maj 2012, 14:51

"A Time To Kill", en antologi med kortare bidrag från militärhistoriska författare på ämnet soldater och arméer under 2VK. Boken ingår i kurslitteraturen för Mittuniversitetets kurs i militärhistoria, och jag hade turen att få tag på den snorbilligt. Strax innan damp "The Siegfried line 1944-45" och "A Dark and Bloody Ground" ner, båda om striderna i Hürtgenskogen.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Din senast inköpta bok

Inlägg av Stefan Lundgren » 5 juni 2012, 07:41

"Det medeltida Uppland"
Hemlandskapet

Jag känner igen iallafall till de mesta i den boken, men det är också en del nytt för mig och ingenting om Gestilien iallafall, det påstod i vissa fall att slaget i Gestilien skulle har ägt rum i Gestre(Frösthult socken), men det finns inte belägg för det.

Stefan

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem
Inlägg: 1411
Blev medlem: 22 december 2005, 23:51
Ort: Södermanland

Re: Din senast inköpta bok

Inlägg av Fredrik Andersson » 8 juni 2012, 02:30

SMB:s serie om Amerikanska inbördeskriget, del 6. Ska avhandla Antietam så jag ser verkligen fram emot att sätta tänderna i den. Ett hopplock av Osprey-titlar, ja visst. Men nu slipper jag köpa alla olika häften som finns och dessutom får jag texterna levererade på svenska. Rätt bekvämt faktiskt.
Regimus Neque Hostis
"Vi bestämmer - inte fienden" (Södermanlands regemente 1627-2005)
En kamrats livsfilosofi:
"Jag latar mig inte. Jag avvaktar kraftfullt!"

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Re: Din senast inköpta bok

Inlägg av Schwalbe » 8 juni 2012, 13:35

Glömde avbeställa från SMB, så nu sitter man här med en bok om Falklandskriget och en DVD om Gen Patton. Patton är ok, men boken lär nog förbli oläst. Är helt ointresserad av Falklandskriget.....

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7140
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Din senast inköpta bok

Inlägg av sonderling » 2 juli 2012, 17:13

Jag köpte via Amazon följande för läsning i sommar:
The war of the running dogs: Malaya 1948-1960 Noel Barber
Englands last war against France: Fighting the Vichy 1940-42 Colin Smith
A savage war of peace: Algeria 1954-62 Alistair Horne.

Jag har börjat på den senare, få se om jag hinner läsa de andra.

Sonderling

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Din senast inköpta bok

Inlägg av MD650 » 2 juli 2012, 17:15

Schwalbe skrev: Patton är ok, men boken lär nog förbli oläst. Är helt ointresserad av Falklandskriget.....
De n var faktiskt bra tycker jag.
Den granskade kritiskt "hela" kriget bl.a. anfallet mot Goose Green som det fanns synpunkter på.
:)

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Din senast inköpta bok

Inlägg av Hexmaster » 2 juli 2012, 19:08

Richard Feynman, The pleasure of finding things out.

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Re: Din senast inköpta bok

Inlägg av Wooster » 3 juli 2012, 10:21

MD650 skrev:
Schwalbe skrev: Patton är ok, men boken lär nog förbli oläst. Är helt ointresserad av Falklandskriget.....
De n var faktiskt bra tycker jag.
Den granskade kritiskt "hela" kriget bl.a. anfallet mot Goose Green som det fanns synpunkter på.
:)
Håller med, om man inte som Schwalbe är helt ointresserad så är den att rekommendera. Till skillnad från tidigare titlar översatta till svenska gjorde den också ett åtminstone försök till att spegla striderna ur argentisk synvinkel.

Mina senast inköpta böcker är Krigare av Johanne Hildebrand och Svenskar i strid av Anders Carlén och Mattias Falk - ska förhoppningsvis klara av åtminstone en av dem under semestern.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7140
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Din senast inköpta bok

Inlägg av sonderling » 31 januari 2013, 08:31

Har köpt tre böcker second hand ur Time life serien The Vietnam experience. Setting the stage, passing the torch m.m.

jag vet inte om de är så kända i Sverige men jag gillar time life serierna men de verkar inte tryckas längre. Har sedan tidigare den om ACW och Third Reich. Började samla på den svenska versionen om VK2 men har inte alla (mestadels uppplockade på en bokrea för länge sedan.)

ACW och Tredje riket böckerna beställde jag direkt från Timelife i början av 90-talet. Minns att jag var intresserad av Vietnam serien men det fick liksom räcka. Jag ångrade mig sedan förståss. Nu är jag lite tveksam till att börja, ja menar kommer man få ihop alla eller kommer man stå där halvägs. Det finns typ 25st på nätet men en uppgift säger att det ska finnas hela 37st. 8O
Sedan har vi det här med det ekonomiska också. Jag valde pga detta secondhand böcker för 0.01 pund(?) Med frakt blev det 42kr och kvaliten är därefter. Det är gamla biblioteks ex, en del från Brittiska officers skolor? Desvärre är det ett ex som luktar väldigt illa (men vad kan begära för det priset?) om det är nån som har tips på hur man sanerar böcker så tas detta tacksamt emot.

När jag kommer läsa dem? Ja förhoppningsvis f.o.m nu. Det blir väl en bra början att börja läsa om Vietnam-kriget så här 50 år senare.

Sonderling

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Din senast inköpta bok

Inlägg av Valdemar Sappi » 2 februari 2013, 18:59

Just hitta Illerim och halvmånen av Gustaf Munthe, ej uppsprättad, andraupplagan från -57.
Undrar om jag gör en tabbe om jag sprättar den?
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7140
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Din senast inköpta bok

Inlägg av sonderling » 17 juli 2013, 07:44

I boken om Ap bac som jag läste nämndes denna flera ggr: A Bright Shining Lie: John Paul Vann and America in Vietnam - Sheehan, Neil

Har också sett den förrut i tidningsartiklar, som en bok man bara måste läsa om man är intresserad av Vietnam-kriget. (Har missbedömt vad den handlade om, inser jag nu, trodde det mer var en politisk bok.)

Så jag köpte den, men vilken tegelsten! Ja vi får se om jag orkar ta tag i den. Jag befinner mig i en läse svacka just nu och ligger långt efter i min planerade läsning. (Och bara det kan ju få en att tröttna, när fritidsintresset känns som ett jobb!?)
Och så kom jag på att jag har ju sett denna som film med Bill Paxton i rollen:http://www.imdb.com/title/tt0126220/?ref_=fn_al_tt_1

Sonderling

Skriv svar