Din senast inköpta bok

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Din senast inköpta bok

Inlägg av B Hellqvist » 17 februari 2012, 18:41

Den här tråden är tänkt att beröra de senaste böckerna man köpt. Visst, det finns redan en tråd om vilka böcker vi håller på med att läsa, men jag har en vag känsla av att den genomsnittliga skalmaniten köper fler böcker än vad han/hon hinner läsa. Därför kan det vara kul att berätta om man hittat någon bok som är lite extra rolig att lägga till samlingen hemma. Låt mig presentera mina senaste inköp...

Jag var på det lokala antikvariatet, där jag hittade ett par militära handledningar som jag inte kan vara utan:

1) "Handledning vid omhändertagandet och bärgandet av spärrballonger" från 1941, och

2) "Handledning för militär undervisning i alkoholfrågan (AlkH)" från 1945.

Användarvisningsbild
medundersåte
Medlem
Inlägg: 498
Blev medlem: 5 juni 2003, 15:07
Ort: Vadstena

Re: Din senaste inköpta bok

Inlägg av medundersåte » 17 februari 2012, 19:16

B Hellqvist skrev:Visst, det finns redan en tråd om vilka böcker vi håller på med att läsa, men jag har en vag känsla av att den genomsnittliga skalmaniten köper fler böcker än vad han/hon hinner läsa.
Det stämmer i alla fall in på mig.

Den senaste bok jag köpt är "1648. Den westfaliska freden". Förutom en nyöversättning av fredsfördraget i Osnabrück så har boken flera intressanta artiklar om Tysk-romerska riket samt för fram intressanta nya perspektiv på freden.

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Re: Din senaste inköpta bok

Inlägg av Wooster » 17 februari 2012, 19:24

Junior Officers Reading Club av Patrick Hennessey, en brittisk officer ur MTV-generationen som berättar om sin militära karriär och sin tjänstgöring i Irak och Afghanistan. Om inte annat föll jag för undertiteln "Killing Time and Fighting Wars".

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Din senast inköpta bok

Inlägg av tyskaorden » 17 februari 2012, 23:19

Var på The English Bookshop i Gamla Stan här i Stockholm och köpte Germania av britten Simon Winder. En lätt humoristisk betraktelse över Tysklands historia från tidernas gryning till 1933.

Konigsberg
Medlem
Inlägg: 177
Blev medlem: 24 februari 2008, 20:22

Re: Din senast inköpta bok

Inlägg av Konigsberg » 19 februari 2012, 20:35

¨Spetsnaz-de ryska specialstyrkorna¨ av Vera Efron från SMB kom i brevlådan i veckan.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Din senast inköpta bok

Inlägg av sonderling » 20 februari 2012, 12:40

Plockade upp på citygross, ett impulsköp, det var nånslags fusk rea.

Ifront: Kalla kriget i norr
Asbjörn Jaklin
har tidigare köpt hans förra bok på den riktiga rean: Nordfronten: Hitlers ödesdigra krig i Norge.

Jo och så kom jag på att jag från en stor nätbokhandel köpte: Hitch 22, som är namnet på Christopher Hitchens memoarer.
Som jag hoppas att jag kommer läsa snart, Jaklins bok är också lagd i att läsa listan men det kommer nog dröja tills 2013 innan jag kommer till den :) (Som Kuriosa kan jag nämna att ett foto i boken som föreställer norska soldater med "hitler hjälmar" tydligen användes de av norska armen ett tag efter VK2.)

Snart är det bokrea och då lär man väl plocka på sig ännu mer till sitt privata bibliotek. :)

Sonderling

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28383
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Din senast inköpta bok

Inlägg av Hans » 20 februari 2012, 12:45

B Hellqvist skrev: 1) "Handledning vid omhändertagandet och bärgandet av spärrballonger" från 1941, och

2) "Handledning för militär undervisning i alkoholfrågan (AlkH)" från 1945.
Du är ju inte riktigt klok (absolut inget internt skämt). Kan du inte scanna och lägga ut?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Kai Robert
Medlem
Inlägg: 322
Blev medlem: 30 april 2004, 09:48
Ort: Katrineholm

Re: Din senast inköpta bok

Inlägg av Kai Robert » 26 februari 2012, 20:17

Senaste inköp, förutom bokrea är

Yank-the GI story of the war

Förstaupplaga, tryck och utgiven 1947. Tidningen "Yank,the army weekly" gavs ut under kriget och denna bok innehåller utvalda artiklar från den.
Lite intressant är förordet "This book is dedicated to the 14,216,097 men who hope to God they won`t have to do it again".
Lite optimistiskt med tanke på hur det har sett ut sen dess.

/ Kai

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Din senast inköpta bok

Inlägg av B Hellqvist » 26 februari 2012, 22:02

"Sagan om Ringen" i nyöversättning.

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5022
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Din senast inköpta bok

Inlägg av Battler » 29 februari 2012, 19:54

Senaste inköp, förutom bokrea och SMB är:

That Gallant Ship USS Yorktown (CV-5) av Robert Cressman
USS Enterprise (CV-6) The most decorated ship of world war II av Steve Ewing
Halsey's Typhoon : The True Story of a Fighting Admiral, an Epic Storm, and an Untold Rescue av Bob Drury & Tom Clavin
The Naval War in the Mediterranean 1940-1943 av Jack Greene & Alessandro Massignani
Convoy : Drama in Arctic Waters av Paul Klemp
Luftwaffe over America : The Secret Plans to Bomb the United States in World War II av Manfred Griehl
From the Ruins of the Reich : Germany 1945-1949 av Douglas Botting
__________________________________
MVH

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Din senast inköpta bok

Inlägg av Lasse O » 2 mars 2012, 21:52

Intressant med alla böcker som folk köper men för oss fattiga pensionärer vore det värdefullt med ett värdeomdöme om alla köpta och lästa böcker.
Inte så att jag önskar en fullständig recension, utan bara en hint om boken är läsvärd eller inte.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Din senast inköpta bok

Inlägg av Stefan Lundgren » 3 mars 2012, 21:04

Den stora boken om filosofi innehåller filosofihistoria från begynnelsen till våra dagar.

Förutom insamling till mitt privata arkiv om IK Sirius.

Stefan

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Din senast inköpta bok

Inlägg av sonderling » 23 mars 2012, 13:45

Tredje rikets myter av Hexmaster

Verkar vara hemskt spännande fast jag trodde den skulle vara full med små notiser eller som faktoidböckerna. Nått jag kunde läsa ett stycke ur emellan annat jag läser. Nu inser jag att man måste läsa den i ett stycke.
Får flytta fram den i "att läsa listan".

Sonderling

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Din senast inköpta bok

Inlägg av B Hellqvist » 23 mars 2012, 15:12

"The Siege of Leningrad" av David Glantz på lokal bokrea. Glantz är knastertorr som författare men bland de bästa på ämnet östfronten. 25:- inbunden!

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Re: Din senast inköpta bok

Inlägg av Schwalbe » 20 april 2012, 13:20

Eddie Trunk´s Essential Hard Rock and Heavy Metal. Ett fynd för halva bokreapriset, 65:- :)

Skriv svar