Rockhistoria

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Re: Rockhistoria

Inlägg av Schwalbe » 30 juni 2012, 13:40

Det här är ingen bok, men jag pratade på nätet med Dave Meniketti, frontman i Y&T (innan du säger, vilka e de?, så har de faktiskt sålt mer än 4 milj plattor). Han berättade för mej att efter att ha pysslat med droger de två sista åren på Highschool, så var han helt ren under helA y&t:s storhetstid. Nu på äldre dar har han blivit vinkännare och dricker en och annan Jäger på konserterna,men det fastnade, eftersom det är så "anti" rockmyten. :)

Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Re: Rockhistoria

Inlägg av Johan Matsson » 1 juli 2012, 23:13

Jag har nog aldrig läst en rockbiografi i romanform, däremot intervjuer och artiklar i musiktidningar genom åren. Till detta en massa TV klipp och dokumentärer förstås. Fina tillägg till böckerna och det finns en del sköna historier från först och främst the hey days på 60 talet och det galna 70-talet.

Här t ex har ni en från Lemmy Kilmister, sångare/basist, bildare och låtskrivare av Motörhead, basist i Hawkwind mm, om Richie Blackmore, Gitarrist i Deep Purple och Rainbow mm.

http://www.youtube.com/watch?v=IQW_DFADO6I

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Rockhistoria

Inlägg av sveahk » 25 november 2021, 14:22

Drar upp den här tråden igen - har säkert dykt upp ett antal läsvärda alster, om eller av rockens giganter och småfolk...och guldklimpar från förr i tiden...

Här ett par av mina favoriter -

Neil Young, "Waging Heavy Peace", en tjock lunta där han frikostigt blandar sin biografi med filosofi, politik och poesi, inte alltid lättläst - typiskt Neil Young alltså.

Richard F. Thomas, "Why Dylan Matters", kom ut efter Nobelpriset. En Harvard professor som plockar isär Dylan, hans musik, hans texter med vits och djup kännedom! Best Music Book of 2017, The Guardian.

Willie Nelson, "Roll me up and smoke me when I die". Mer Country, men the old man har allt i behåll, minnen från alla livsackorden, kort och direkt till punkten...

Bruce Springsteen, "Born To Run". Naturligtvis. Min favorit under de senaste nästan femtio åren, och biografin är som hans konserter - man vill helst inte att han skall upphöra!

Hans K

masase
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2040
Blev medlem: 31 juli 2005, 21:48
Ort: Amsterdam

Re: Rockhistoria

Inlägg av masase » 25 november 2021, 18:39

Jag gillar personligen Stereogums genomgång av samtliga Billboard ettor sedan starten av Billboard hot 100.

https://www.stereogum.com/category/colu ... mber-ones/

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Rockhistoria

Inlägg av Markus Holst » 25 november 2021, 18:55

Får jag lite göteborgskt fråga vad det är för skillnad på hård-rock och kapp-rustning?

Skriv svar