Till siste man - Estniska frontsoldater berättar
-
Konigsberg
- Medlem
Till siste man - Estniska frontsoldater berättar
Boken är skriven av Petter Kjellander och kom i min brevlåda idag. Utgiven av SMB. Efter att ha bläddrat i den verkar upplägget mycket lovande. Intressanta bilder, bra kartor samt redogörelser från de som var med. Författaren har dessutom varit på plats i Narva och utforskat terrängen. Jag ser fram emot att läsa den.
Re: Till siste man - Estniska frontsoldater berättar
Har läst dessa två böcker och vill påstå att de är det bästa som publicerats i ämnet. Kjellander har lagt ner ett jättejobb inte enbart i arkiven i Estland, Tyskland, etc, utan även med att intervjua de veteraner som finns kvar. Mycket läsvärda författare och jag ser fram emot fler böcker av honom.
-
Martin Månsson
- Medlem
Re: Till siste man - Estniska frontsoldater berättar
Jag kan bara instämma med Simon, bägge delarna är tveklöst det mest omfattande och bästa som skrivits om estniska frivilliga. Minns när Petter påbörjade sin forskning och precis som Simon skriver så är det inget litet jobb som ligger bakom. Kan inte låta bli att nämna en helt underbar anekdot från en av Petters många resor till Estland och arkiven där. Vid hemkomsten till Sverige bar Petter på sin minst sagt överfulla väska, tullen plockade in honom för en genomgång. Istället för massvis av alkohol så fann de något förvånade tullarna travar med kopierade dokument samt böcker.
Ni som beställt boken via SMB lär inte bli besvikna när del 2 kommer!
Martin
Ni som beställt boken via SMB lär inte bli besvikna när del 2 kommer!
Martin