Jag läste nyliken "Joseph Goebbels: en biografi" av Lars Ericson Wolke, den mig veterligen första svenska biografin över Goebbels. Författarens huvudkälla till biografin är Goebbels dagböcker och han problematiserar kring användandet av dessa som källa såväl i inledningen som i själva boken och lyfter även fram Irving som ett exempel på någon som alltför okritiskt accepterat det Goebbels skriver.
Upplägget är i grova drag ett kapitel med översikt över en period (till exempel "Minister i fred 1933-1939") som ger en blick över de väsentliga händelserna i Tyskland under den perioden för att ge en bakgrund till detaljerna som diskuteras i de följande kapitlen om vad Goebbels gjorde under den aktuella perioden.
Författaren klargör redan i inledningen att han starkt ogillar Goebbels som person och tyvärr skiner hans (förståliga) motvilja mot honom igenom texten på sina ställen vilket dessutom är helt onödigt eftersom fakta talar sitt tydliga språk och inga personliga förstärkningar behövs.
De två mest intressanta kapiteln handlar om Goebbels och Sverige (till exempel hans tåg resa genom Sverige 1940 och besöket i Stockholm) och attentatsplanerna mot honom, framför allt för att de innehöll så mycket som tidigare var okänt för mig. I övriga delar var det i huvudsak inga nyheter även om det naturligtvis var mycket som skildrades ur ett mer Goebbels-centrerat scenario än när jag tidigare läst om samma händelser och en del nya detaljer.
Jag har läst flera böcker av honom tidigare och jag gillar hans sätt att skriva så jag uppskattade boken.
/Marcus
Joseph Goebbels: en biografi
Re: Joseph Goebbels: en biografi
Tågresan finns nämnd här. Mest kuriosa såklart, men jag blev nyfiken på Aronssons uppgift där, att G. inte visste vem Per Albin var.
När var Goebbels i Stockholm?
Jag har nyss beställt denna och Speers : Dagbok från Spandau och en biografi över Speer. Skriver vad jag tyckte om dem om 1 till 2 veckor.
Höööga förhoppningar
Höööga förhoppningar
-
Torbjörn Aronsson
- Medlem
- Kontakt:
Jag vill minnas att det var en ren turistresa i början av 20-talet. Resan finns kort omnämnd i Goebbels dagböcker. Han besökte bl.a. Riddarholmskyrkan och reflekterade över vilket krigiskt folk svenskarna en gång var, och vilka stora kungar de haft. Något sådant.Hexmaster skrev:Tågresan finns nämnd här. Mest kuriosa såklart, men jag blev nyfiken på Aronssons uppgift där, att G. inte visste vem Per Albin var.
Han var där tillsammans med Göring påsken 1930 och hälsade på Carins familj. Det var i huvudsak turistresa som sagt men han mötte även Konrad Hallgren från Sveriges Fascistiska Kamporganisation (SFKO) som Goebbels beskrev i sin dagbok: "Hallgren vill det rätta, men är ingen führernatur".Hexmaster skrev:När var Goebbels i Stockholm?
/Marcus
-
Martin Månsson
- Medlem
Jag kan varmt rekommendera denna biografi om Goebbels, hoppas på en svensk översättning.
http://www.amazon.de/Joseph-Goebbels-Bi ... 048&sr=1-1
Martin
http://www.amazon.de/Joseph-Goebbels-Bi ... 048&sr=1-1
Martin