Webböcker av skalmaniter

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Webböcker av skalmaniter

Inlägg av lampros » 28 november 2009, 13:45

Här startar jag en tråd där vi kan länka till webböcker, pdf:er eller nätböcker vi lagt upp. Tonvikten ska kanske ligga på faktaböcker - kategorin heter ju "historiska källor och litteratur" - och framöver ska jag länka till en essäsamling om Japan och en om antiken, ja kanske även till en kokbok jag planerar att lägga ut på nätet.

Tonvikten blir fakta alltså. Men idag smygstartar jag med en roman, en krigsroman som kanske kan ha visst intresse för forumets medlemmar. Teknologin i boken är vagt andra världskrigsaktig, det är infanteri - stålhjälm - artilleri - ksp - rpg och lite annat i den vägen. Det är ledning och samband, ordonnanser och batadjutanter, stridsgrupper och divisioner och signalpistol av mässing, den kära gamla artefakten vi diskuterat här på forumet.

Bakgrunden till romanen är att jag sommaren 2007 utgav novellsamlingen "Eld och rörelse". Cirka hälften av innehållet utgjordes av kortromanen med samma namn, en krigsskildring från en okänd nejd.

Låt mig citera från Stewe Sundins blogg där redaktören skrev så här om berättelsen: "Detta är utan tvekan det bästa inslaget, faktiskt en riktig höjdare, med ett språk som briljerar. Kort sagt en krigsskildring som känns nära, blodig och tung." (17/2 2009)

Det om "Eld och rörelse". Och nu har jag alltså fullbordat ett slags efterföljare, skrivit ännu en krigsroman i mytologisk nejd med en legendar i huvudrollen: "Camouflage".

Camouflage heter huvudpersonen, Camouflage heter romanen. Vi får följa protagonisten genom öde städer och befolkade, genom förband och frontzoner, på uppdrag och permissioner i ett symboliskt krig.

Stilen i romanen är vagt realistisk, det är till exempel ingen sf utan utspelar sig i jordiska miljöer, men utöver det är den svår att karaktärisera. Så ni som mot förmodan laddar ner romanen för att läsa, tag varning: det här är ingen sedvanlig story, ingen ordinär roman. Det är en Svenssonroman. Ni finner den här:

http://www.fandom.se/svensson/Camo.pdf

(Till ADMIN: ni kanske kunde KLISTRA denna tråd på samma sätt som "böcker av skalmaniter" är?)

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Webböcker av skalmaniter

Inlägg av Stefan Lundgren » 1 december 2009, 14:42

Räknas också det som är opublicerade, mitt häfte med historiska notiser finns inte tillgänglig ännu och däremot finns den oåtkomlig för alla andra förutom mig själv förstårs.

Stefan

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Webböcker av skalmaniter

Inlägg av lampros » 2 december 2009, 08:53

Stefan Lundgren skrev:Räknas också det som är opublicerade, mitt häfte med historiska notiser finns inte tillgänglig ännu och däremot finns den oåtkomlig för alla andra förutom mig själv förstårs.

Stefan
Med "webbok" (nätbok) menas rimligen ett slags skrift, långt som en bok och som finns tillgängligt på nätet. Alltså nätpublicerat.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Webböcker av skalmaniter

Inlägg av Stefan Lundgren » 4 december 2009, 18:40

Tack för påpekandet!!!

Stefan

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Webböcker av skalmaniter

Inlägg av lampros » 30 januari 2010, 11:51

En gång i tiden gav jag ut en kokbok, betitlad "Den musiske matlagaren". Den blev rätt populär och har nu sålt slut. Så därför har jag lagt upp pdf:en på nätet så att vem som helst kan tanka ner den.

Just det: även du, käre läsare, kan klicka på länken här nedan, klicka på "spara som" från arkivmenyn (motsv), och sedan placera filen på valfritt ställe på din hårddisk. Och sedan kan du läsa den, fördjupa dig i detta med musisk matlagning som handlar om att ha kul när man lagar mat, att inte se så fascistiskt på måttangivelser, att sjunga en sång medan man vispar bearnaisen och så vidare.

Det är en läsbar kokbok det handlar om, en matbok med substans. Det är essäer blandat med hårdfakta; det finns en hel del recept i härligheten, du får lära dig grunderna. Jag är en bra lärare för detta för jag har kockutbildning.

Jag har kockutbildning och jag har bildning, historisk och kulturell cred. Så om ni vill laga mat med dylik kulturell inramning, gå till bords med Talleyrand, Peter den store och Bismarck - läs "Den musiske matlagaren".

Och vill ni veta hur det går till på krogen, hur man lagar mat med den där omisskännliga krogkänslan - läs "Den musiske matlagaren".

Och vill ni ha litterära matcitat, laga mat med Alice B. Toklas och Evert Taube - läs "Den musiske matlagaren".

Och vill ni laga Svenssons julbord, äta militärmat och ta del av min matfilosofi - läs "Den musiske matlagaren".

Nu har jag verkligen bankat in titeln, eller hur. Så vad mer har jag att säga? Inget annat än att boken finns att hämta ner här:

http://www.fandom.se/svensson/musiskmat.pdf

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13599
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Webböcker av skalmaniter

Inlägg av Markus Holst » 30 januari 2010, 13:15

Förvisso inte en historisk bok, utan min ridhandbok:
http://markus.ridakademi.se/index.php?topic=8

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28562
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Webböcker av skalmaniter

Inlägg av Hans » 30 januari 2010, 18:08

lampros skrev:"Den musiske matlagaren
Det var underhållande, jag blev i alla fall hungrig - skall prova några vid tillfälle.

En detalj förundrade mig dock:
Den musiske matlagaren skrev:Man bör akta sig för att översteka/överkoka fisken; gäller all fisk utom möjligen tonfisk.
Vad säger ni karl :wink: , när jag lagar tonfisk så visar jag tonfisken en bild av en stekpanna i ungefär fem sekunder.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Webböcker av skalmaniter

Inlägg av lampros » 17 mars 2010, 06:59

Det är dags för mars månads fria pdf, ännu en gratis webbok av Svensson. Det kommer även en i april och till hösten ska det nog komma en och annan också.

Men nu gäller det mars. Och för aktuell fil kan man säga: ska man vara en mångsidig, allroundmässig författare måste man kunna skriva litegrann av varje, och det har jag gjort: faktaböcker, romaner, dramatik, allt det har jag lagt upp som pdf:er, se denna tråd.

Det är bara EN sak som fattas: dikter, poesi. Men nu har jag klarat av den biten också i och med samlingen ”Grönt ljus” som jag lägger upp idag.

Här finns litegrann av varje. Här finns haikudikter som denna, en osökt naturbild i konkretionens tecken:
Bergets silhuett
mot sommarnattens himmel –
sjön ligger stilla.
Här finns även de subtila andliga dikterna, som denna:
Jag är en uttröttad pilgrim
som kommer till en kyrka,
lägger sig ner vid altaret och sover.

Sömnen varar en evighet
och i slutet av evigheten
vaknar jag
och träder ut i en förändrad värld.
Här finns domedagsdikter, här finns kärleksdikter, här finns poesi om stad och land, om batövningar och bensinstationer, om Bodens fästning och beredskapen. Här finns prosaskisser och vanliga dikter, vardagliga saker och drömska, korta och långa. Kort sagt: Svenssondikter.
Detta är ÖGONBLICKET,
Svenssonögonblicket,
Swedenborgstunden, min bästa stund...
http://www.fandom.se/svensson/Ljus.pdf

Detta är adressen, här finner ni filen. Den innehåller även aforismer samt ett förord där jag förklarar mitt poetiska credo.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Webböcker av skalmaniter

Inlägg av lampros » 20 mars 2010, 07:55

Som sagt handlar min diktsamling "Grönt ljus" om lite av varje. Den handlar "om batövningar och bensinstationer, om Bodens fästning och beredskapen"...

Vad gäller detta med inspiration från en batövning har vi denna som heter "Nostalghia":
Jag längtar till landet bortom Bortom...
denna värld i olivgrönt och horisontblått, trotylsvart och stålgrått,
detta tillstånd, denna nolltillvaro...

Där det står en lukt av brandrök i luften
där svarta silhuetter rör sig mot en flammande himmel
där landskapet kvantiseras och allt är tydligt
där språket är pregnant och omöjligt att misstolka
där ljuden är skarpa och hårda
där järnvägslaster landar framför dig och förvänder alla
begrepp om en hanterbar verklighet...

Där marken kokar och ryker
där träden står som benpipor mot skyn och visar vägen
mot dekonstruktionen, mot förståelsen
där man lägger ut dimridåer att försvinna bakom
där man samverkar med både maskinerna och terrängen...

Där, ibland, stora lysbloss seglar upp mot natthimlen
de exploderar i ett bländvitt sken
det blir ljust som på dagen –
så dalar blosset sakta till marken och det blir åter mörkt...

Där man kan kontrollera materiens krafter, släppa loss
dem men lika lätt binda dem
där röda lyktor skiner sorgset i vinterkvällen,
de visar sig mot granbergets snöpudrade sida,
dem följer vi in i natten...
De där röda lyktorna tillhörde en viss valp som jag följde med min Bv 206 under batövning 2 i Graninge, vintern 1985.

Bodens fästning då som jag också nämnde i reklamen, vad diktar jag om den? Jo detta:
Degerberget. Mjösjöberget. Gammelängsberget. Åberget. Rödberget. Paglaberget.

Leåkersberget. Fällberget. Slumpberget.

Forthjässa. Fortkärna. Stormgrav. Gallerier. Glaciser. Eskarperingar. Balkspärrar.
Stridsvagnshinder. Pianolådor.

Under Bodens kanoner. En tändstickstavla av Bodens fästning. Boden, vårt lands största
militära centrum –
Vän av ordning må tycka att detta inte är mycket till poesi, men då bedrar han sig. Det är nämligen konkret poesi, poesi i sak eller språkmaterialism. Det är att finna klangen i orden som sådana, utan utbrodering. Det är som att läsa gamla SoldRMtrl och gotta sig åt ord som "manöverhandtag", "gastryckskanal" och "rekylfjäder", om ni fattar...

Batövningar, Bodens fästning... då var det bara "bensinstationer" och "beredskapen" kvar då. Det sista först, härmed "Beredskapsdikt":
Vi sitter i Sverige
och dricker vårt Ersatz
– har vi det inte härligt, så säg?

Påtår? – Man tackar!
Hur går det med kriget?
– Vi klarar oss nog ändå, som förut!

Men när åter det mörknar
och altaret öppnas,
när yxtid och vargtid har kommit igen,
då klämtar en klocka,
ni frågar ”För vilka?”

– fråga ej, Sverige, den klämtar för dig.
Den lämnar jag utan kommentarer. Sist blir det som antytt en dikt om en bensinstation, en prosaskiss om öde miljöer där man kan släntra runt och yla som en varg mot månen:
En nedlagd bensinstation där mackemblemet vittrat till gränsen mellan betydelse och
ornament; en kontorslänga med himmelsblå eternitfasad; ett bilvrak med krossat glas på
sätena, lukt av galon, bakelit och intorkad olja; en liten verkstad med belamrade arbetsbänkar
och högt placerade fönster på vars brädor små rostiga burkar trängs; ett kallfuktigt vindsförråd
där det står en syrlig lukt av masonit; ett lastbilsvrak med röda hjulhus och gulmålad hytt,
frustande front, dubbla bakdäck, begynnande rost – och Michelingubben på taket, gamle
gräddgubben, som...

... ruvar över mycket,
som världen inte vet,
men den spritsade munnen förtiger
orubblig var hemlighet.
Det var "En nedlagd bensinstation". Hela samlingen i sin 108-sidiga prakt laddar du ner gratis här:

http://www.fandom.se/svensson/Ljus.pdf

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Webböcker av skalmaniter

Inlägg av lampros » 15 november 2010, 08:34

Jag har skrivit flera essäsamlingar och lagt ut på nätet. En av dessa handlar om antiken och heter "Skallet från den kapitolinska varginnan". Den handlar om Caesar och Alexander, Iliaden och Odysséen, Plutarkos och Tacitus - med mera. Ur innehållet:
"Pengar luktar inte" - bevingade ord och berömda repliker
Kungar och andra krönta huvuden
Med sarissa och thrakisk hjälm - kring antikens krigsväsen
Titaner, olympier, asar, vaner med mera
Sparta och Athen
Asterix och annat
Det är som synes litegrann av varje. Det handlar om historia, konst, poesi och mytologi, om filosofi och krigshistoria och en del annat. Filen är på 139 sidor.

En som läst den och gillat den är Bertil Mårtensson ("Maktens vägar", "Vingmästarens dotter"), som sa: "Lovely helt enkelt, en oerhört kunnig essäsamling!" Boken laddar du ner här, gratis såklart:

http://www.fandom.se/svensson/Antikon.pdf

(Edit: förtydligande)

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Webböcker av skalmaniter

Inlägg av lampros » 9 februari 2011, 07:57

Jag har tidigare lagt upp en del PDF:er i denna tråd. Nu är det premiär för ett nytt format, en veritabel e-bok, läsbar på läsplatta, ipad, iphone och liknande. Skillnaden mellan PDF och e-bok är som alla vet att den förra har rigid sidbrytning medan e-bokens rader kan ändras av läsaren, vilket är ett måste för läsning på små skärmar. E-boken ifråga heter "Agajan äventyraren" och handlar om en viss Agajan som måste utföra tolv dåd åt en viss kung. Storyn är lätt, snabb och öm och torde passa bra för detta format = en kortroman på 115 sidor. Du laddar ner den gratis här:

http://hirtenfeuer.se/upl/Agajan-LennartSvensson.epub

Den som redan har läsplatta (motsv) torde redan ha ett program för e-boksläning. Den som inte har det kan testa Calibre (http://calibre-ebook.com/) eller Adobe Digital Editions (http://www.adobe.com/products/digitaleditions/).

Detta torde fungera geschwint, jag har ju själv laddat ner filen och öppnat den med hjälp av Calibre, men eftersom detta är ett pilotprojekt vore det bra med lite bekräftelse. Skulle någon alltså ladda ner boken och lyckas läsa den, få det att funka i sin läsplatta osv, får denne gärna höra av sig (posta här eller PM:a mig).

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Webböcker av skalmaniter

Inlägg av lampros » 14 februari 2011, 10:22

lampros skrev:Detta torde fungera geschwint, jag har ju själv laddat ner filen och öppnat den med hjälp av Calibre, men eftersom detta är ett pilotprojekt vore det bra med lite bekräftelse. Skulle någon alltså ladda ner boken och lyckas läsa den, få det att funka i sin läsplatta osv, får denne gärna höra av sig (posta här eller PM:a mig).
Re läsbarhet: på Krigsspel.se har jag en liknande tråd, och där fick jag svar av sign Tordan som sa: ”Funkar fint på Android i alla fall. Surfade hit och klickade på länken vilket laddar ner till, i mitt fall, Aldiko.”

Aldiko är ett e-boksläsarapplikation för operativsystemet Android. Men även andra operativsystem och appar torde fungera eftersom formatet jag använder (EPUB) är vedertaget. Sedan vilket märke man har på läsplattan är inte så viktigt.

Så slå till och köp en läsplatta vetja'. Det finns massor av gratisböcker att ladda ner.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Webböcker av skalmaniter

Inlägg av lampros » 23 februari 2011, 10:25

Förra året la jag upp en roman som PDF, fritt nedladdningsbar. Det var "Stridsmiljö 2500" om ett framtidskrig med laser, krebabomber, svepelektronvapen och annat. Jag startade då en tråd för att diskutera detta, kolla upp diverse fakta kring vapen och annat:

viewtopic.php?f=40&t=37030&p=560578#p560578

Här kritiserades jag dock för att inte ha tänkt över telekrigsbiten i min roman. "Bara balla vapen, ingen tanke" var kritiken. Men nu har jag lystrat till kritiken och lanserat romanen som e-bok där allt det nya är med. Jag har slimmat min produkt, moderniserat den till högsta tekniska standard. Jag har lagt till en förklaring att den radio som nyttjas egentligen inte är radio i elektromagnetisk mening, utan en applikation av den INFRARYMD man kommunicerar med i det 25:e seklet. Rymdskepp färdas via infrarymd och meddelanden sänds via infravåg, detta sista för såväl interplanetär som inomplanetär kommunikation.

Romanens huvudperson är plutonchefen Yoshi Medon. När han kommunicerar med sina gruppchefer via "radio" så är det i själva verket infravåg som används, omöjlig att störa ut på elektromagnetisk väg. Och något annat sätt känner fienden inte till. - Man kommunicerar via infravåg, men för dagligt språkbruk används "radio" eftersom det vore pedanteri att skriva "han sände ett meddelande via infravåg till Demans att rycka fram".

Således står det nu i kapitel 5, sedan den moderne soldatens utrustning beskrivs med komlänk, nanodräkt och radiohjälm:
Vad gäller radion så var det inte ”radio” med elektromagnetisk överföring. I det 26:e seklet kände man till infrarymden, en subeterisk kommunikationsväg. Genom att sända meddelanden via infravåg blev sändare och mottagare omöjliga att störa ut på konventionell, elektromagnetisk väg.
E-boken med denna uppdatering finner ni här:

http://hirtenfeuer.se/upl/Stridsmiljo25 ... nsson.epub

Allt är gratis, det är bara att ladda ner för dig som har läsplatta/blackberry/ipad osv. Det funkar med allehanda appar och operativsystem eftersom filen är i EPUB-format.

Så oavsett om någon läser boken eller inte är jag glad att Skalman finns - och att man där kan dryfta tekniska frågor - som med framtidskrig och annat, telekrigsfrågor inte minst! Här finns kvalificerad hjälp, här får man hjälp att förädla sina texter så att de möter den moderna teknikens krav.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Webböcker av skalmaniter

Inlägg av lampros » 7 maj 2011, 09:24

Den första januari detta år skrev jag denna dikt om CAMOUFLAGE:
Camouflage drar en linje i sanden
och säger: ”Den som är rädd för att dö
kan fara åt helvete. Ni andra, följ mig.”

Ska du dra i fält med Camouflage?
Kan du uthärda hans blick? – Skriv
ditt testamente, spotta i nävarna

och greppa geväret. Avdelning framåt,
marsch i natten. ”Mål: fiendens fältarméer.
Rikting: evigheten.” Död eller liv,

seger eller förlust, allt är likgiltigt
när du drar i fält med Camouflage.
Du lever här och nu, du är herre

över ögonblicket. Så framåt
i natten, fronten nästa, liv eller
död, Hals- und Beinbruch.
Varför jag skrev den just då kan man undra. Jag hade just varit i Övik och tagit farväl av min mamma på hennes dödsbädd. En vecka senare dog hon. Nåväl, jag skrev även dikter re hennes död och annat och alla finns nu samlade i en fil betitlad ”Tempel och trädgårdar”. Det är en hårt redigerad PDF, fritt nedladdningsbar här:

http://www.update.uu.se/~jolkkonen/pdf/ ... agment.pdf

Läs om staden Solarium, läs om ansiktet på Mars, läs om hotande tsunamis och bläcksvarta nätter. Läs om Kristusplaneten och Tempelberget, Mina systrar och Min privata Operation Barossa, om solbrandsfärgade tallar och ”Svensson kompani”, marscherande bygden fram med I 21:s fana i täten.

Detta är min andra diktsamling. Den första hette ”Grönt ljus” och gavs även den ut som PDF. Den recenserades här:

http://lennart-svensson.blogspot.com/search/label/ljus

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Webböcker av skalmaniter

Inlägg av lampros » 29 februari 2012, 09:16

I höstas la jag ut en e-bok på nätet. Det var pdf:en till romanen "Camouflage":http://www.update.uu.se/~jolkkonen/pdf/ ... uflage.pdf

Ett krig rasar, kriget Gondavien-Mirotanien. En viss Camouflage strider på den gondaviska sidan. Dessa fantasiländer må låta exotiska men målet har varit att skildra "normalkrig typ 1A", krig så som det möter oss i SoldF fast med romanaktigt berättande, miljöskildring, dialog, persongalleri och hela faderuttan.

Man kunde citera både här och där, men jag väljer följande lite parodiska avsnitt. Romanen i övrigt är rätt autentisk, det är ond bråd död och strid på kniven, men det hindrar inte att man kan inleda ett kapitel så här:
Över mon kom den körande, en (håll i er nu) luftlandsättningsamfibiepansarskytteinfanterikanonvagn. Förkortning: llamfpskvikv.

Den bromsade tvärt, gungade framåt i vägens lösa snö och blev stående på tomgång. Ur tornkupolen hoppade en pansargrenadjärinfanterifänrik (pgreninffk); det var ingen mindre än vår hjälte, den oförbränneliga Camouflage. Han stegade bort mellan tallarna mot elitjägarbataljonsstabens (eljägbatstab) tält. Utanför tältet stod parkerad en sjuktransportbil (sjtp) och en radiopersonterrängbil (raptgbil).

Camouflage gick in i tältet, ett stabstält med brädgolv och ståhöjd. Där träffade han på en furir som han frågade:

”Var är brigadcykelskyttepansarvärnsplutonen (brigcskpvplut) jag skulle få mig underställd?"

Furiren svarade att han inte visste utan hänvisade honom till elitjägarbataljonens chef. Precis då slog en granat ner i närheten, en 15,5:a med ögonblickligt (förkortat) högkänsligt tidanslagsrör: ö(f)hktidar. Lyckligtvis briserade granaten så pass långt bort att ingen kom till skada.
Filen är gratis, den kan hämtas ner utan inloggning och koder. Sidantalet är 200. ISBN 978-91-978651-8-0
http://www.update.uu.se/~jolkkonen/pdf/ ... uflage.pdf

Ett blogginlägg med mer info om detta verk: http://lennart-svensson.blogspot.com/20 ... flage.html

Skriv svar