Grid reference

Skriv svar
Lade
Medlem

Grid reference

Inlägg av Lade » 28 mars 2009, 19:54

Sitter med en oversikt over alle airstrikes utført av det rhodesiske flyvåpenet under bushkrigen.
Alle disse er oppgitt med en grid reference.. eksempel Mavue camp VM 398428.
Hvordan kan man konvertere disse til bredde og lengde grad eventuelt GPS posisjon?
Har søkt på google men ikke funnet noe som kan hjelpe..

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Re: Grid reference

Inlägg av Sarvi » 28 mars 2009, 22:29

Med förbehåll för att detta kan vara åt helsike fel, och hursomhelst kraftigt förenklat:

Den angivna positionen ser ut att vara i MGRS-format, dvs Military Grid Reference System. En fullständig MGRS-koordinat består av tre delar:
- GZD (Grid Zone Designator), en siffer-bokstavskombination som talar i vilken "ruta" på jordklotet platsen finns,
- Ytterligare två bokstäver som visar vilken 100 kvadratkilometer-"ruta" platsen finns
- ett antal siffror som visar var platsen finns inom ovanstående "ruta". Desto fler siffror desto större noggrannhet.

Dåvarande Rhodesia, nuvarande Zimbabwe, täcks av GZD 35K och 36K. Lägg sedan till den angivna positionen, så får vi i en fullständig positionsangivelse i MGRS-format på 36KVM398428. Men för att med säkerhet hitta motsvarande plats på en karta måste du även veta vilket kartdatum (geodesiskt datum) som användes för att ta ut koordinaterna. Och jag har tyvärr inte en aning om vilka kartdatum som användes i dåvarande Rhodesia. Nästan säkert något av brittiskt ursprung, men tusan vet vad. :)

Mer läsning på http://en.wikipedia.org/wiki/Military_g ... nce_system
Vill man konvertera mellan olika positionssystem är GEOTRANS ett bra verktyg, kan laddas ner från http://earth-info.nima.mil/GandG/geotrans/

Lade
Medlem

Inlägg av Lade » 13 april 2009, 14:56

Hei. Takk for svaret.. Fant dessverre ikke noe kartdato på de kartene jeg har ifra 70 åra..

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem

Inlägg av frodeh » 14 april 2009, 22:19

Med datum mener han hvilken matematisk jordmodell og referansesystem som brukes. Ellipsoiden tror jeg vil være Clark 1880 og datum Arc 1950 ifølge en gammel tabell jeg fant. Uansett, en kjapp titt på gridsystemet gjør meg litt usikker - jeg finner ikke VM-griden. Muave ifølge google earth er Mavue i Mocambique, ca latlong -21.4 og 32.4, riktignok nært grensen til Zimbabwe. Om referansen hadde vært 36KVB398428 viser vedlagte Google Earth hva som blir plassen etter mine beregninger.
ge.jpg
Mavue og kartref i Google E.
ge.jpg (129.33 KiB) Visad 2832 gånger
Jeg vedlegger også en MGRS-oversikt for Zimbabwe (EDIT: vedlegg krevde flere forsøk).
amz.jpg
amz.jpg (106.13 KiB) Visad 2832 gånger

Lade
Medlem

Inlägg av Lade » 20 april 2009, 17:49

Stemmer at mavue er i Mozambique..
Grid referansen er til målet for en gerilja leir som ble angrepet av RhAF 5Sqn. Canberras..
En mengde av diverse leirer og andre mål er oppgitt med grid reference i Prop Geldenhuys sin bok Rhodesian Air Force Operations with airstrike log..

Skriv svar