Hökebergs slott - när påhitt tas för sanning

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Grille
Medlem
Inlägg: 372
Blev medlem: 20 november 2005, 11:39
Ort: Stockholm

Hökebergs slott - när påhitt tas för sanning

Inlägg av Grille » 11 september 2008, 12:56

Läser STF:s årsskrift från 2007. Temat är "Brott och trakt". Ganska spännande. I ett kapitel om spioner nämns i kanten detta. Jag citerar

" Olösta mord. Hökebergs slott utanför Kvänum i Vara kommun ägdes under andra världskriget av Nils Ryttare. 1943 hittades en tysk ambassadsekreterare och en tysk flygofficer mördade. Ingen kunde bindas vid brottet. 1947 uppdagades att Ryttare varit agent för britterna och att tyska underrättelsetjänsten misstänkte att tyskarna mördades av brittiska kommandosoldater eller norska motståndsmän".

Någon som vet mer om detta? Har själv släktband till Kvänum och tillbringat många många somrar där. Något Hökebergs slott känner jag inte till ( det finns iofs ett slott - Bjertorps slott). Även om krigslyckan hade vänt 1943 så kan man anta att om en tysk ambassadsekreterare mördats så hade tyskarna rivit upp himmel och jord. Hade inte Vom Rath denna titel förresten? Han som blev skjuten av Grünspan och det som indirekt utlöste Kristallnatten.


Tycker också att en sådan händelse skulle vara mer allmänt känd. Förmodligen ligger väl något bakom. Kanske någon på forumet kan fylla i?

Grille


[ Rubriken justerad sedan vi fann "facit". ;) /Hex ]

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: "Morden på Hökebergs slott. 2 tyskar mördade"

Inlägg av Hexmaster » 11 september 2008, 13:00

Grille skrev:Något Hökebergs slott känner jag inte till
Det kanske beror på att det inte är något slott?
Hökebergs slott är en större villa belägen utanför Kvänum i Vara kommun.
http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%B6kebergs_slott
[ Edit: Artikeln har sedermera tagits bort eftersom den inte innehåller en smul sanning. ;) Texten finns i ett inlägg på sida 2 i denna tråd. ]

Artikeln beskriver även - eller, framför allt - nämnda mordhistoria. Spännande. Men ta för all del en titt på diskussionssidan, där det ifrågasätts ifall händelsen alls ägt rum. :) Sehr spännande.

Grille
Medlem
Inlägg: 372
Blev medlem: 20 november 2005, 11:39
Ort: Stockholm

Re: "Morden på Hökebergs slott. 2 tyskar mördade"

Inlägg av Grille » 11 september 2008, 13:30

aha. Jag googlade själv innan inlägg men inget kom upp för mig. Synd att jag inte läste det lite tidigare då jag var i Kvänum alldeles nyss. Kunde besökt huset (om det nu finns-detta är plattland med få höjder.Men några finns ju). Kunde frågat några äldre som bott där hela livet

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: "Morden på Hökebergs slott. 2 tyskar mördade"

Inlägg av Hexmaster » 11 september 2008, 14:09

Vem skrev artikeln i årsskriften?

Nyfiken på om denne använt Wikipedia som resurs. "Incidenten" lades in i januari 2007, av ett IP-nummer. Den saknar källhänvisning, och alla andra som skriver om det hela på nätet verkar hämta det därifrån.

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Re: "Morden på Hökebergs slott. 2 tyskar mördade"

Inlägg av Stilleben » 11 september 2008, 14:28

Ja, det verkar verkligen skumt! Det är omöjligt att tänka sig att en sådan händelse, som den beskrivs, skulle ha gått spårlöst förbi och tydligen endast uppmärksammas av Wikipedia :? först för något år sedan!!!

Ur Wikipediaartikeln: "1947 kom det fram uppgifter om att den tyskvänlige Nils Ryttare varit agent för britterna och en källa på Västtysklands Ambassad i Stockholm hävdade då anonymt till Svenska Dagbladet att den tyska underrättelsetjänsten redan under kriget misstänkt att ambassadsekreteraren och flygofficeren i själva verket blivit mördade av brittiska commandosoldater eller norska motståndsmän ".

Åren efter kriget fanns ingen tysk ambassad i Stockholm, inte heller "Västtysklands", eftersom den västtyska staten kom till först 1949. Någon artikel i Svenska Dagbladet eller någon annan tidning finns väl inte heller ? Men jag ber gärna om ursäkt för min okunskap om jag har fel!
Senast redigerad av 1 Stilleben, redigerad totalt 11 gånger.

Grille
Medlem
Inlägg: 372
Blev medlem: 20 november 2005, 11:39
Ort: Stockholm

Re: "Morden på Hökebergs slott. 2 tyskar mördade"

Inlägg av Grille » 11 september 2008, 14:35

Johan Tell. Nog lätt att hitta hans mailadress. Skriver i många tidningar. Verkat tagits direkt från nätet. Kan ju maila honom ikväll och fråga.

Finns det ingen substans i detta tycker jag , om moderator är med på det, att tråden raderas.

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Re: "Morden på Hökebergs slott. 2 tyskar mördade"

Inlägg av Wooster » 11 september 2008, 14:55

Radera för guds skull inte tråden, det finns en slags substans i tråden...

Grille
Medlem
Inlägg: 372
Blev medlem: 20 november 2005, 11:39
Ort: Stockholm

Re: "Morden på Hökebergs slott. 2 tyskar mördade"

Inlägg av Grille » 11 september 2008, 15:09

jo det finns en slags substans i tråden. Och ännu en lärdom om att mkt man läser via nätet inte kan tas för gott. Den gode Tell verkar ha gjort en tabbe.

Menade bara att detta utmärkta forum kanske inte skall ägna trådutrymme åt påhittade historier. Vilken jag åtminstone i nuläget tror att det är. Men jag mailar honom ikväll och hör om han har mer kött på benen

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Re: "Morden på Hökebergs slott. 2 tyskar mördade"

Inlägg av Wooster » 11 september 2008, 15:25

Om ni tittar på historiken på sidan ser ni att den ursprunglige författaren den 25 januari 2007 22:51 lade upp texten, gjorde en snabb korrigering (länkningen till Kreugerkraschen) och sedan en minut senare (22:52) tog bort hela texten igen.

Ytterligare en minut senare, 22:53, lägger en annan användare, en registrerad sådan "Tulpan", tillbaks hela texten - och förutom två andra justeringar av två olika användare ("BjörnF" lägger till artikeln i Kategorin "Byggnader i Sverige" och "Andejons" ger artikeln lite välbehövlig språkvård) har den fått ligga kvar orörd på Wikipedia i dryga ett och ett halvt år. Förutom då att en "Martin Trankell" som i mars i år ifrågasätter hela artikeln.

Hela händelsen är egentligen konstig. Vem är denne Nils Ryttare som tar hem folk för att mörda dem, och varför bryr sig inte tyskarna nämnvärt mer om att två framstående tyskar, en diplomat och en officer blir mördade? Och om den tyska ambassaden 1947 (som för övrigt tydligen inte finns) i en rikstäckande tidning säger att man redan under kriget trodde det var ett överlagt mord - varför blir det inte mer uppståndelse 1947?

Läser man artikeln låter det mer som en dålig spionhistoria - och det är just vad det är. Det är nämligen jag som skrivit den.

Min ursäkt om någon känner sig lurad och mitt försvar för mitt handlande är som följer: Efter att i min ungdom plöjt spionromaner och deckare har jag alltid velat skriva en själv. Allra helst en intrigfyllt drama med excentriska karaktärer som utspelar sig under kriget på en rural plats och med dubbla bottnar.

I Alingsås, som jag kommer ifrån, finns ett gammalt vackert sanatorium som Ivar Tengbom ritat. Jag har en koppling till Kvänum och tycker Varaslätten med sina småorter och livet på landet är en pittoresk (nåja) men samtidigt lite fascinerande plats (Varaslätten tycker för övrigt fler Alingsåsare passar för dramor: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9100120812 )

Sålunda väcktes en story hos mig om en excentrisk gammal officer som bodde i ett ensligt men fint gammalt hus (sanatoriet blev en villa) pittoreskt ute på landet. Intrigen skulle vara vem som mördade tyskarna och varför och den dubbla bottnen bli frågan om vad som är tillåtet och för den goda sakens skull (samt officeren som skulle få betala för sin tyskvänlighet efter kriget, tills det uppdagades att han varit med och mördat tyskar för de allierade).

Storyn blev aldrig mer än en skiss, men efter någon diskussion om Wikipedia och dess tillförlitlighet lade jag i ett svagt ögonblick ut just denna skiss på Wikipedia som ett bevis på att om man bara verkar övertygande så köper folk vad som helst. Sedan fick jag kalla fötter, tänkte på min uppfostran och att man inte får ljuga så där och tog bort artikeln igen.

Några dagar senare upptäckte jag till min förvåning att artikeln var återställd - och då fick det vara. Om Wikipedia svalde det med sådant hull att man inte ville acceptera min radering fick de stå sitt kast.

Var inne för någon månad sedan och såg att någon varit klok nog att ifrågasätta historien, men hade ingen aning om att den dessförinnan fastnat i STFs Årsbok (!).

Det finns ingen Nils Ryttare även om jag hade en del gamla officerare som förebilder i mitt huvud. Det finns inte heller någon villa liknande Hökeberg i Kvänum (att huset låg på en ås är en ironisk vink mot att trakten runt Kvänum är i det närmaste helt platt) men som sagt Bjertorp slott (samt ett stort showroom för Kvänum kök som kan misstas för en finare villa på håll). Däremot är det inte jag som hittat på namnet Hökeberg. I den första svenska översättningen av Tintin albumet "Enhörningens hemlighet" heter slottet Moulinsart Hökeborg. Hökeberg blev det bara för att jag mindes fel.

Om ni misströstar om att jag är orginalförfattaren kan ni titta på IP-numrets historik på wikipedia, bland annat har en artikel om min hemby utanför Alingsås och om mitt nuvarande bostadshus redigerats av samma användare.

I övrigt tycker jag min poäng om Wikipedia och dess tillförlitlighet blev skådliggjord över förväntan om stackars STF-turister vandrar runt i Kvänum på jakt efter Hökebergsslott.

Var får man för övrigt tag på STFs årsbok från 2007?
Senast redigerad av 1 Wooster, redigerad totalt 12 gånger.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28378
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: "Morden på Hökebergs slott. 2 tyskar mördade"

Inlägg av Hans » 11 september 2008, 15:33


Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: "Morden på Hökebergs slott. 2 tyskar mördade"

Inlägg av NIL » 11 september 2008, 15:44

Vilken underbar historia!!!
Det är nästan så att man skulle kunna skriva en bok om detta, en historia där ett uppdiktat wikipedia-inlägg blir en del av "spiralen".

Tack Wooster, du har gjort min dag. :)
Äh, det löser sig.

Grille
Medlem
Inlägg: 372
Blev medlem: 20 november 2005, 11:39
Ort: Stockholm

Re: "Morden på Hökebergs slott. 2 tyskar mördade"

Inlägg av Grille » 11 september 2008, 17:10

Ha ha. Mkt bra! Nu när denna attraktion , omskriven bla i STF:s årsskrift, fallit bort vill jag slå ett slag för två riktiga:

1. Ca 2.5 km utanför samhället mot Varahållet ligger ett bortglömt militärflygfält. Banorna är förstås upprivna men i alla fall för några år sedan fanns några byggnader kvar.

2. Vid friluftområdet Oltorp finns ett maffigt luftbevakningstorn i betong. Finns/fanns planer på att öppna upp det

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: "Morden på Hökebergs slott. 2 tyskar mördade"

Inlägg av Hexmaster » 11 september 2008, 17:49

Äsch, jag tänkte ju på Hökeborg/Moulinsart. :)

Johan låter hälsa att han visserligen skrivit artikeln, men att "alla påhängda småhistorier är tillagda av redaktionen."

Finfin fallstudie av ett slag jag aldrig skulle våga mig på. ;)

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: "Morden på Hökebergs slott. 2 tyskar mördade"

Inlägg av B Hellqvist » 11 september 2008, 18:33

Med tanke på den uppdiktade karaktären och sensmoralen i historien flyttas tråden till ett lämpligare forum.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: "Morden på Hökebergs slott. 2 tyskar mördade"

Inlägg av Hexmaster » 12 september 2008, 09:26

Kanske även rubriken skall justeras?

För övrigt så vet man aldrig, även om vår gode Wooster fabulerade så skulle det inte förvåna om någon snarlik historia dök upp; med nationalitet, plats och/eller årtal justerade. :)

Jag har lite händelseutveckling här, återkommer...

Skriv svar