En undran om ortsnamnen Sveaå och Senäte

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
Razor
Medlem
Inlägg: 151
Blev medlem: 17 januari 2006, 11:11
Ort: Vänersborg

En undran om ortsnamnen Sveaå och Senäte

Inlägg av Razor » 2 september 2008, 10:34

I samband med en utläggning om trolldom och vidskepelse i Lars-Olof Larssons bok Arvet efter Gustav Vasa - En berättelse om fyra kungar och ett rike nämns vattendraget Sveaå i Västergötland. Vilken å åsyftas med detta?

På Kållandsö i Vänern finns en herrgård med en intillliggande kyrkoruin från 1100-talet som bär namnet Senäte. På 1360-talet omnämns platsen med stavningen Synätu. På en karta över Vänern från 1773 benämns den Signete. Ett liknande finskt ord betyder, enligt uppgift, födelse eller något i den stilen och med stavningen Suniitu skulle det betyda höstäng, men inte kan väl namnet ha finskt ursprung?

Om jag placerat inlägget i fel forum, vänligen flytta det till ett mer passande.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: En undran om ortsnamnen Sveaå och Senäte

Inlägg av lampros » 3 september 2008, 11:53

Razor skrev:... men inte kan väl namnet ha finskt ursprung?
Men det finns finska (eller finsk-lapska) ortnamn rätt långt ner i Sverige.

Laxå i Närke ska från början inte haft något med "lax" att göra, utan var ett finskt "Laakso". Som exempel.

Användarvisningsbild
Razor
Medlem
Inlägg: 151
Blev medlem: 17 januari 2006, 11:11
Ort: Vänersborg

Re: En undran om ortsnamnen Sveaå och Senäte

Inlägg av Razor » 3 september 2008, 13:20

lampros skrev:
Razor skrev:... men inte kan väl namnet ha finskt ursprung?
Men det finns finska (eller finsk-lapska) ortnamn rätt långt ner i Sverige.

Laxå i Närke ska från början inte haft något med "lax" att göra, utan var ett finskt "Laakso". Som exempel.
Det är sant men då antar jag att det är lappar vi pratar om. Någon större finsk invandring har det väl inte varit tal om före slutet av 1500-talet och då var det ju främst mälarområdet och bergslagen det handlade om. Detta namn går ju att spåra till åtminstone medeltid. Men ändå, lappar i västergötland på medeltiden :?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: En undran om ortsnamnen Sveaå och Senäte

Inlägg av Stefan Lundgren » 4 september 2008, 16:26

Ett litet tips, hör med ortnamnsarkivet i Uppsala eller dess bibliotek (www.sofi.se), ett annat val är att gå in på deras hemsida och går in på denna del av hemsidan.

http://www2.sofi.se/SOFIU/topo1951/_cdweb/index.htm

Du kanske kan ta kontakt med dem också, registrator@sofi.se

Ett litet råd, eftersom jag har gått ortnamnkurs hos dem, så skriv inte ortsnamn utan ortnamn. Annars kanske du kommer att diskutera det istället.

Stefan

Användarvisningsbild
Razor
Medlem
Inlägg: 151
Blev medlem: 17 januari 2006, 11:11
Ort: Vänersborg

Re: En undran om ortsnamnen Sveaå och Senäte

Inlägg av Razor » 5 september 2008, 13:31

Jag har ställt frågorna till Ortnamnsarkivet via registratorn. Vi får se vad det kan ge. Tack för upplysningen!

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: En undran om ortsnamnen Sveaå och Senäte

Inlägg av Stefan Lundgren » 5 september 2008, 13:58

Dom brukar svara inom ett par dagar och det kan även hända idag liksom nästa vecka.

Stefan

Användarvisningsbild
Razor
Medlem
Inlägg: 151
Blev medlem: 17 januari 2006, 11:11
Ort: Vänersborg

Re: En undran om ortsnamnen Sveaå och Senäte

Inlägg av Razor » 18 september 2008, 13:23

Fick efter en påstötning svar från SOFI idag:
Senäte förekommer i våra samlingar första gången 1360: ecclesie in synætu och belägget visar att byn under medeltiden (och även senare)gav namn åt en socken. Enligt Ortnamnen i Skaraborgs län VIII s. 41 synes namnets fornsvenska form vara *sinäta. Härledningen är oviss men möjligen kan förleden innehålla ett fornsvenskt *sina 'gammalt, visset gräs', 'grovt gräs'. Efterleden kan möjligen innehålla fornsvenska *äta 'mat'. Namnets betydelse blir då 'mat (föda, foder)betstående av grovt gräs'. Underförstått att det är en plats där man kan finna denna mat som består av grovt gräs.
Din andra fråga gällde vilket vattendrag som åsyftas med Svea å. Tyvärr har jag inte hittat några uppgifter om detta i våra samlingar.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: En undran om ortsnamnen Sveaå och Senäte

Inlägg av Stefan Lundgren » 18 september 2008, 17:46

Jo, det brukar ta lite tid hos dem eftersom inte all material är digitaliserat, man måste slå i pärmar och böcker som man har samlat på sedan slutet på 1800-talet, men det var under mellankrigstiden som det tog fart.

Intressanta svar, anser iallafall jag.

Stefan

Användarvisningsbild
Razor
Medlem
Inlägg: 151
Blev medlem: 17 januari 2006, 11:11
Ort: Vänersborg

Re: En undran om ortsnamnen Sveaå och Senäte

Inlägg av Razor » 19 september 2008, 17:33

Stefan Lundgren skrev:Intressanta svar, anser iallafall jag.
Mycket! Jag hade hoppats och trott på ett tidigt ursprung med tanke på resultatet av utgävningar som gjorts i trakten, närmare bestämt vid Sunnerby (Se bl a: http://www.vanermuseet.se/main.html). Där etablerades under vendeltid en boplats som med tiden blev en stormannagård och en by:
Sunnerbyprojektet

För ca 1400 år sedan etablerades en boplats på Kållandsö vid Ullersunds norra strand i Vänern. Platsen lämpade sig för fiske och jordbruk och här fanns resurser för bland annat järnproduktion. Ett överflöd kunde omsättas i prestigevaror och med tiden blev boplatsen en storgård och så småningom växte även en by fram, Sunnerby. Sunnerby blev under yngre järnålder en centralplats med lokal och regional betydelse som baserades på hantverk och produktion, handel och distribution. Förutom resurstillgångar var de goda kommunikationsmöjligheterna som Ullersunds och Vänerns vatten gav av stor vikt för centralplatsens existens. Mot slutet av yngre järnålder övergavs det hedniska gravfältet invid boplatsen och så småningom uppfördes en kyrka i sten med en kristen begravningsplats. Denna bild av Sunnerby har vuxit fram under de sex år som Sunnerbyprojektet bedrivit forskning i området. Projektet drivs som ett samarbetsprojekt mellan Vänermuseet och Institutionen för arkeologi vid Göteborgs universitet.
På Kållandsö och i dess närhet finns även lämningar från ännu äldre tider samt en del andra intressanta ortnamn: Otterstad (som enligt mitt ortnamnslexikon härstammar från mansnamnet Ottar), Fröfjorden, Valhall, Ullered, Torsängen m fl och lite söderut Karaby, Tun etc.

Jag kan inte låta bli att fundera lite smått över Mats G. Larssons spekulationer om Svearnas utflykter via vattendragen västerut i landet i boken Götarnas Riken...

Användarvisningsbild
Razor
Medlem
Inlägg: 151
Blev medlem: 17 januari 2006, 11:11
Ort: Vänersborg

Re: En undran om ortsnamnen Sveaå och Senäte

Inlägg av Razor » 24 september 2008, 09:04

Jag fick lite mer information av SOFI idag angående min ursprungliga tanke om ett finsk-ugriskt ursprung till ortnamnet Senäte. Forskaren hade ställt frågan vidare till deras expert på finska ortnamn som menade att ett finskt ursprung är uteslutet av fonetiska skäl.

Så var den frågan också utredd.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: En undran om ortsnamnen Sveaå och Senäte

Inlägg av Stefan Lundgren » 26 september 2008, 17:15

Om det har någon relation till de "finnmarker" i Sverige, så har ett fåtal orter i Sverige ännu finskliknande ortnamn, så det är inte heller särskilt försvånade med Senäte bl a.

Stefan

Användarvisningsbild
Razor
Medlem
Inlägg: 151
Blev medlem: 17 januari 2006, 11:11
Ort: Vänersborg

Re: En undran om ortsnamnen Sveaå och Senäte

Inlägg av Razor » 1 december 2008, 10:53

Läste för någon månad sedan ut den första delen av fyra om Finlands svenska historia av Kari Tarkianen, en bok jag verkligen kan rekommendera för de som intresserar sig för "Sveriges Österland" som också är bokens titel. Tarkianen redogör bl a för de många lånord från forngermanska, fornskandinaviska och svenska som finns i den finska språket. Det handlar om gott och väl mer än tusen ord, varav många har förändrats i stavning och uttal för att passa den finska fonetiken.

Min tanke gick till SOFI:s härledningsförslag för ordet Sänete (”Härledningen är oviss men möjligen kan förleden innehålla ett fornsvenskt *sina 'gammalt, visset gräs', 'grovt gräs'. Efterleden kan möjligen innehålla fornsvenska *äta 'mat'. Namnets betydelse blir då 'mat (föda, foder)betstående av grovt gräs'. Underförstått att det är en plats där man kan finna denna mat som består av grovt gräs.”). Jag hade redan, som tidigare nämnts, genom en finskspråkig vän fått information om ett finskt ord, suniitu, som skulle betyda ungefär höstäng. Kan då detta vara ett av de fornsvenska, kanske rent utav forngermanska ord som lever kvar i dagens finska? Kanske syftar namnet på en plats lämplig för bete till boskapen under sensommaren och hösten och som lever kvar i det nutida ortsnamnet Sänete? Tanken svindlar.

BueDigre
Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: 17 januari 2005, 22:37
Ort: Örebro

Re: En undran om ortsnamnen Sveaå och Senäte

Inlägg av BueDigre » 4 mars 2009, 09:51

lampros skrev:
Razor skrev:... men inte kan väl namnet ha finskt ursprung?
Men det finns finska (eller finsk-lapska) ortnamn rätt långt ner i Sverige.

Laxå i Närke ska från början inte haft något med "lax" att göra, utan var ett finskt "Laakso". Som exempel.
Är detta belagt... Som närking vet jag att det gått att fiska regnbåge i laxån som ligger bredvid...
Känns som ett ganska rimligt namn. Samma som att svartån heter svartån för att den är svart..

Användarvisningsbild
Razor
Medlem
Inlägg: 151
Blev medlem: 17 januari 2006, 11:11
Ort: Vänersborg

Re: En undran om ortsnamnen Sveaå och Senäte

Inlägg av Razor » 4 mars 2009, 10:45

BueDigre skrev:
lampros skrev:
Razor skrev:... men inte kan väl namnet ha finskt ursprung?
Men det finns finska (eller finsk-lapska) ortnamn rätt långt ner i Sverige.

Laxå i Närke ska från början inte haft något med "lax" att göra, utan var ett finskt "Laakso". Som exempel.
Är detta belagt... Som närking vet jag att det gått att fiska regnbåge i laxån som ligger bredvid...
Känns som ett ganska rimligt namn. Samma som att svartån heter svartån för att den är svart..
Från boken "Sveriges österland - från forntid till Gustav Vasa" av Kari Tarkiainen kommer jag ihåg att det finska "laakso" inte hade något med lax att göra utan hade ett annat ursprung. Så om "Laxå" verkligen har ett finskt ursprung kanske det inte alls handlar om att det fanns lax i vattendraget utan något annat. "Laxå" kanske är ett svenskt/fornsvenskt namn?

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: En undran om ortsnamnen Sveaå och Senäte

Inlägg av Schwemppa » 4 mars 2009, 15:46

Ordet "suniitu" säger mig ingenting. Det närmaste jag kommer på är "suviniitty" vilket betyder sommaräng.

Lax kan också hänvisa till "lahti" dvs. vik. Så har det gått med vissa ortsnamn i Finland. Till exempel Köklax, vars finska namn är Kauklahti "den långa/fjärran viken".

Ingen lax färdig för tillredning alltså :)

Skriv svar