"Skyldig till skuld" en ny revisionist bok

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
Possi
Medlem

"Skyldig till skuld" en ny revisionist bok

Inlägg av Possi » 29 aug 2008 13:35

Henrik Arnstad, eller som ambasadören och docenten Christer Bergström kallade honom, Sveriges ledande revisionist har en ny bok i pipelinen. Skyldig till skuld.

http://skyldig.wordpress.com/

Boken som presenteras här med en inramning av en känd Sovjetisk propaganda bild, och med en gamal bortglömd bok av två finska profesorer.

Så här skriver han:
År 2006 publicerades min bok Spelaren Christian Günther, som redovisar den svenska utrikespolitiken under andra världskriget (1939-1945) utifrån den mycket kontroversielle utrikesministerns horisont.

Denna bok väckte ett antal frågor om historisk skuld och historiska skuldkänslor, som jag nästan omedelbart bestämde mig för att gå vidare med i en ny bok. Under hösten-vintern 2006 startade den så kallade Arnstad-debatten i Finland, utifrån min bok och de frågor den väckte angående Finlands erfarenheter av tiden som allierat med Nazityskland 1941-1944. Denna debatt skänkte ytterligare perspektiv åt min nya bok.

I skrivande stund tar boken upp följande länders erfarenheter av andra världskriget:

Finland
Tyskland
Italien och Österrike
Sverige
Skyldig till skuld är planerad att utkomma hösten 2009
.

Tänkte först inte ge någon gratis reklam alls till smörjan, men sedan tog en helig ilska över.

Redan innan boken har skrivits kan vi se författarens syfte, det är att dra smuts över FInland och dess roll under VK2. Det är ett sätt att dra ner den Finska demokratin och dess kamp och jämnställa den med Nazi-Tyskland och förintelsen.
Detta trots att Finland inte var allierat med Nazi-Tyskland, inte utelämnade några judar eller på något annat sätt deltog i förintelsen.
Bara valet av länder gör mig konfunderad. Varför nämns inte Rumänien Ungern eller Kroatien? Länder som där det finns betydligt mer att rota i när det gäller skulld än i det finska fallet?

Här har vi en författare som endast hyllas av grupper som tycker att Sovjet var oskyldig till "katyn masakern", det fanns inget brottsligt i den Sovjetiska medverkan an Molotov-Ribbentropp pakten och att masssvälten i Ukraina är överdriven och att det egentligen är USA som ligger bakom den.

Och det är viktigt att konstatera att de som tidigare krittiserat Arnstad är Sveriges och Finlands tyngsta och välkändaste historiker och samhällsvetare. som Christer Bergström, Henrik Meinder, Peter Englund. Att Finland var i allians med Nazi-Tyskland har bla Ove Bring helt avfärdat.
Det är egentligen inget konstigt med att sådana böcker ges ut , men att de ges ut på ett gamelt anrikt förlag som Nordstedt, är högst häppnads väckande. Precis som andra revisionister plockar Arnstad bitar ur en historisk kontex, och använder sedan små fragment för stödja en absurd teori. Vi har här på Skalman sett samma kanintrick i tråden Katyn masakern och Tali-Ihantala.

Att ge böcker som behandlar ett så allvarliga ämnen som det här och sedan inte belägga uppgifterna med en not eller källförteckning är inte seriöst. Eller får vi en Online förteckning igen 6 månader efter boken är publicerad som innehåller 3 böcker om Finland, var av två var skönlitterära verk?(Okänd soldat och En patrullmans dagbok)

Jag tycker Nordstetds förlag skall ta sitt ansvar!

Artur Szulc
Medlem

Re: "Skyldig till skuld" en ny revisionist bok

Inlägg av Artur Szulc » 29 aug 2008 20:03

Det är ju tydligt att författaren redan har klart för sig vad han skriver om: en skuld som någon är skyldig till.

Objektivt? Vem är jag att bedöma det.

Min och Mathias bok har titeln "Med förtvivlans mod". Det är en värdeladdad titel men den är definitivt inte politisk eller moralisk.

Leopold
Utsparkad

Inlägg av Leopold » 29 aug 2008 20:21

Possi skrev:Henrik Arnstad, eller som ambasadören och docenten Christer Bergström kallade honom, Sveriges ledande revisionist har en ny bok i pipelinen. Skyldig till skuld.

http://skyldig.wordpress.com/

Boken som presenteras här med en inramning av en känd Sovjetisk propaganda bild, och med en gamal bortglömd bok av två finska profesorer.

Så här skriver han:
År 2006 publicerades min bok Spelaren Christian Günther, som redovisar den svenska utrikespolitiken under andra världskriget (1939-1945) utifrån den mycket kontroversielle utrikesministerns horisont.

Denna bok väckte ett antal frågor om historisk skuld och historiska skuldkänslor, som jag nästan omedelbart bestämde mig för att gå vidare med i en ny bok. Under hösten-vintern 2006 startade den så kallade Arnstad-debatten i Finland, utifrån min bok och de frågor den väckte angående Finlands erfarenheter av tiden som allierat med Nazityskland 1941-1944. Denna debatt skänkte ytterligare perspektiv åt min nya bok.

I skrivande stund tar boken upp följande länders erfarenheter av andra världskriget:

Finland
Tyskland
Italien och Österrike
Sverige
Skyldig till skuld är planerad att utkomma hösten 2009
.

Tänkte först inte ge någon gratis reklam alls till smörjan, men sedan tog en helig ilska över.

Det är det som är problemet med dig, alltså att du mest ägnar dig åt känslosvammel. Du kallar en ännu ej skriven bok för "smörja". Ditt personliga hat mot Arnstad är patetiskt och slår tillbaka mot dig själv.

Redan innan boken har skrivits kan vi se författarens syfte, det är att dra smuts över FInland och dess roll under VK2. Det är ett sätt att dra ner den Finska demokratin och dess kamp och jämnställa den med Nazi-Tyskland och förintelsen.
Detta trots att Finland inte var allierat med Nazi-Tyskland, inte utelämnade några judar eller på något annat sätt deltog i förintelsen.

En medveten lögn som inte blir mer sann för att du upprepar den.

Bara valet av länder gör mig konfunderad. Varför nämns inte Rumänien Ungern eller Kroatien? Länder som där det finns betydligt mer att rota i när det gäller skulld än i det finska fallet?

Förvisso. Men om du alls brytt dig om att läsa vad som står i bloggen så står det i "skrivande stund". Vem vet kanske de här länderna kommer med också. Jag hoppas det.

Här har vi en författare som endast hyllas av grupper som tycker att Sovjet var oskyldig till "katyn masakern", det fanns inget brottsligt i den Sovjetiska medverkan an Molotov-Ribbentropp pakten och att masssvälten i Ukraina är överdriven och att det egentligen är USA som ligger bakom den.

Vilket trams. Günther-boken har fått god kritik från flera håll men det väljer du medvetet att blunda för.

Och det är viktigt att konstatera att de som tidigare krittiserat Arnstad är Sveriges och Finlands tyngsta och välkändaste historiker och samhällsvetare. som Christer Bergström, Henrik Meinder, Peter Englund. Att Finland var i allians med Nazi-Tyskland har bla Ove Bring helt avfärdat.

Peter Englund är ingen "tung historiker" gällande nutidshistoria. Ove Bring kan ingen människa ta på allvar längre.

Det är egentligen inget konstigt med att sådana böcker ges ut , men att de ges ut på ett gamelt anrikt förlag som Nordstedt, är högst häppnads väckande. Precis som andra revisionister plockar Arnstad bitar ur en historisk kontex, och använder sedan små fragment för stödja en absurd teori. Vi har här på Skalman sett samma kanintrick i tråden Katyn masakern och Tali-Ihantala.

Jag tror nog att förlaget kan bedöma det här bättre än vad du gör. Men jag förstår ditt raseri. Du har ju stuckit ut haken och påstått tvärsäkert att HA aldrig skulle få någon fler historisk bok utgiven. Och med tanke på allt skräp (Conquest, Montefiore m.fl.) som getts ut genom åren så är det här högst välkommet.

Att ge böcker som behandlar ett så allvarliga ämnen som det här och sedan inte belägga uppgifterna med en not eller källförteckning är inte seriöst. Eller får vi en Online förteckning igen 6 månader efter boken är publicerad som innehåller 3 böcker om Finland, var av två var skönlitterära verk?(Okänd soldat och En patrullmans dagbok)

Än en gång. Boken är knappt påbörjad än mindre utgiven. Hur i fridens dagar kan du då påstå att det inte finns någon notförteckning i den?

Jag tycker Nordstetds förlag skall ta sitt ansvar!
Det gör förlaget också med den här utgivningen. Jag önskar Henrik Arnstad all lycka i sitt arbete.

Artur Szulc
Medlem

Inlägg av Artur Szulc » 29 aug 2008 20:38

Först något tekniskt:

Vem har skrivit kommentarerna - de kursiva - i Leopolds inlägg som berör Possis synpunkter.

Leopolds inlägg ser ut som ett enda långt citat.

-------

Oavsett vad Henrik Arnstad skriver om eller innehållet i hans kommande bok så kan man konstatera att han är duktig på att välja ämnen som rör upp känslor. Och sådant säljer. Därmed inte sagt att han kommer med några som helst nya uppgifter. Bara att han tar redan skrivet material och paketerar det i en ny förpackning. Inget fel med det.

Leopold
Utsparkad

Inlägg av Leopold » 29 aug 2008 20:44

Artur Szulc skrev:Först något tekniskt:

Vem har skrivit kommentarerna - de kursiva - i Leopolds inlägg som berör Possis synpunkter.

-------

Oavsett vad Henrik Arnstad skriver om eller innehållet i hans kommande bok så kan man konstatera att han är duktig på att välja ämnen som rör upp känslor. Och sådant säljer. Därmed inte sagt att han kommer med några som helst nya uppgifter. Bara att han tar redan skrivet material och paketerar det i en ny förpackning. Inget fel med det.
Det kursiverade är mina ord. Tycker det blir svårt att läsa annars. Men jag kan ändra det framledes om så skulle önskas. Det är väl tidigt att säga att han inte kommer med några nya uppgifter då boken som sagt inte planeras komma ut förrän om ett år.

Artur Szulc
Medlem

Inlägg av Artur Szulc » 29 aug 2008 20:48

Det kursiverade är mina ord. Tycker det blir svårt att läsa annars. Men jag kan ändra det framledes om så skulle önskas.

Då är jag med.
Det är väl tidigt att säga att han inte kommer med några nya uppgifter då boken som sagt inte planeras komma ut förrän om ett år.
Visst, det är för tidigt att säga någonting överhuvudtaget. Boken kan ju bli skräp också, eller hur.

Men bedrev Arnstad någon grundforskning (arkivstudier) till sin första bok om Günther?

Leopold
Utsparkad

Inlägg av Leopold » 29 aug 2008 21:16

Artur Szulc skrev:
Men bedrev Arnstad någon grundforskning (arkivstudier) till sin första bok om Günther?
Det är en berättigad fråga. Om man studerar materialet på hemsidan så förefaller det vara mest litteraturstudier även om det också finns med en del personliga intervjuer. Det är dock upptaget även en del arkivmaterial som Günthers eget arkiv som finns hos Riksarkivet.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Medlem

Inlägg av Hexmaster » 29 aug 2008 21:57

Leopold skrev:Det kursiverade är mina ord. Tycker det blir svårt att läsa annars. Men jag kan ändra det framledes om så skulle önskas.
Det vore önskvärt att följa konventionen.

Som ni förmodligen redan förstått så kommer redaktionen att hålla ett extra öga även på denna tråd.

Användarvisningsbild
Possi
Medlem

Inlägg av Possi » 30 aug 2008 01:53

Leopold skrev:

-------

Det kursiverade är mina ord. Tycker det blir svårt att läsa annars. Men jag kan ändra det framledes om så skulle önskas. Det är väl tidigt att säga att han inte kommer med några nya uppgifter då boken som sagt inte planeras komma ut förrän om ett år.
Leopold, din och Mythcrackers åsikter, är mer än välkända, så jag hoppas att ni inte igen får ett hysteriskt samanbrott och spamar massa otrevligheter så att någon moderator låser tråden eftersom ni inte kan hantera alternativa ståndpunkter än era egna dogmer.

Dina synpunkter är noterade, och i övrigt tänker jag inte gå i något svaromål med dig. Om du vill veta varför så kan jag PM dig anledningen.

Användarvisningsbild
Possi
Medlem

Inlägg av Possi » 30 aug 2008 02:17

-------

Jag vet inte om jag kan sätt epitetet duktig på Henrik Arnstad i något sammanhang. Problemet överlag är att Svenskar generellt har mycket dåliga kunskaper om FInland under VK2, och att dett odlats en hel del populär myter. HA tror att han uppfunit hjulet igen, men det tråkiga för oss Finländare är att han i höggrad företräder ett synsätt som de gamla folkdemokraterna hade på 60, 70 och 80 tal i FInland. I andra hand liknar mycket av hans resonemang sådant som skrivs på extrem ryska siter så som Soviet empire.com och Russian war zone.com .

Hans stora nummer är den finska ockupationen av östkarelen, men att över 80% av befolkningen var karelare och inte ryssar, att under den stora terrorn mördades minst 20 000 karelar (siffran är säkert högre) jämnfört med de 2000 som dog i svält 1941-42. (vi vet inte riktigt hur många som dog i svält där under 20-30 talet, men det var betydligt fler än 2000. De finska myndigheterna upprättade ett skolsystem och ett hälsosystem som området inte i närheten haft innan den finska ockupationen. Den finska ockupationen av östkarelen kan liknas vis NATOs ockupation av Kosovo, då den i själva verket satte stopp på etninsk rensning och terror.

I HA tidigare verk ser vi att han saknar resonemang och källhänvisningar och gör väldigt många svepande utfall utan att kunna redogöra för hur han konstruerat sitt resonemang.

JAg ber bara ni som är krittiskt tänkande att se till Arnstads bristande faktaunderlag och se vilka som sitter i samma båt som han själv.

Användarvisningsbild
millgard
Medlem

Inlägg av millgard » 30 aug 2008 05:31

Jag tycker att man skall bränna alla böcker som rör upp känslor.

Leopold
Utsparkad

Inlägg av Leopold » 30 aug 2008 07:35

Possi skrev: Leopold, din och Mythcrackers åsikter, är mer än välkända, så jag hoppas att ni inte igen får ett hysteriskt samanbrott och spamar massa otrevligheter så att någon moderator låser tråden eftersom ni inte kan hantera alternativa ståndpunkter än era egna dogmer.
Det är du som står för spammandet och otrevligheterna så det där påminner om tjuven som ropar "ta fast tjuven". Jag kan mycket väl hantera alternativa ståndpunkter så länge som de är underbyggda.
Possi skrev: Dina synpunkter är noterade, och i övrigt tänker jag inte gå i något svaromål med dig. Om du vill veta varför så kan jag PM dig anledningen.
Det är helt ömsesidigt så där är vi helt och hållet överens.

Leopold
Utsparkad

Inlägg av Leopold » 30 aug 2008 07:38

Så här var löd ett av omdömena om Günther-boken:
En utomordentligt intressant, välskriven och läsvärd bok om en viktig person i svensk nutidshistoria. Boken är samtidigt en mycket god skildring av Sveriges utrikespolitik under kriget. Henrik Arnstad skriver med bred sakkunskap och beläsenhet. Boken kan läsas med stor behållning av både en bredare historieintresserad allmänhet och historiker av facket.

feffe
Medlem

Inlägg av feffe » 30 aug 2008 08:11

Leopold skrev:Så här var löd ett av omdömena om Günther-boken:
En utomordentligt intressant, välskriven och läsvärd bok om en viktig person i svensk nutidshistoria. Boken är samtidigt en mycket god skildring av Sveriges utrikespolitik under kriget. Henrik Arnstad skriver med bred sakkunskap och beläsenhet. Boken kan läsas med stor behållning av både en bredare historieintresserad allmänhet och historiker av facket.
Utan att göra någon värdering av boken i övrigt tycker jag att det är intressant att notera att detta omdöme (som också citeras på bokens omslag) är av en person som H A själv beskriver som "min högst uppskattade vän och mentor". Med andra ord kanske detta uttalande inte ensamt ska användas för att värdera boken, även om jag själv faktiskt tyckte den var intressant.

Med vänlig hälsning
Fredrik

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktionen

Inlägg av B Hellqvist » 30 aug 2008 08:33

Då boken inte publicerats ännu, och då diskussionen håller på att övergå i ett allmänt gräl mellan pro- och anti-Arnstadianer i den tråkiga trend vi sett med "de vanliga misstänkta", så låses tråden. Forumets redaktion börjar tröttna på er, mina herrar.