emotionella skildringar sökes
emotionella skildringar sökes
Hej,
Jag söker böcker om historia ur enskilde soldatens ögon, scen av mindre betydelse. Däremot vill jag det ska vara emotionellt laddad, so t.e.x. Forgotten Soldier av Guy Sajer eller Nakna och de döda av Norman Mailer.
Alla tips tages mkt tacksamt emot.
Endast gräddanav moset, har läst en hel del mediokert material i denna genre genom åren.
Det verkar som många självbiografier tenderar att bli lite hjälte-aktiga. Många återberättar sina historier på ett stumt sätt och man kan skönja en viss överdrivenhet i mod och ofta avsaknad av skräck.
Givetvis fiktion eller skönlitteratur inom ämnet är jag intresserad av.
Jag tror jag frågat detta för ngra år sedan men just nu är det lite av bokläsarkris och det var verkligen längesedan jag hittade en bok som verkligen grep.
Man kanske skulle skriva en själv
Jag söker böcker om historia ur enskilde soldatens ögon, scen av mindre betydelse. Däremot vill jag det ska vara emotionellt laddad, so t.e.x. Forgotten Soldier av Guy Sajer eller Nakna och de döda av Norman Mailer.
Alla tips tages mkt tacksamt emot.
Endast gräddanav moset, har läst en hel del mediokert material i denna genre genom åren.
Det verkar som många självbiografier tenderar att bli lite hjälte-aktiga. Många återberättar sina historier på ett stumt sätt och man kan skönja en viss överdrivenhet i mod och ofta avsaknad av skräck.
Givetvis fiktion eller skönlitteratur inom ämnet är jag intresserad av.
Jag tror jag frågat detta för ngra år sedan men just nu är det lite av bokläsarkris och det var verkligen längesedan jag hittade en bok som verkligen grep.
Man kanske skulle skriva en själv
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Conrad Carlsson, Svensk okänd soldat (1937). Carlsson deltog i inbördeskriget i Finland och fälttåg i Baltikum och Ryssland. Har en emotionell ton, utan den mycket störande skrytsamma nationalistiska tonen (även om tendensen att lyfta fram sin egen betydelse på slagfältet framträder där och där, men åtminstone inte så ofta att det stör mig i alla fall). Man får läsa boken med en smula sakkritik, om man kan.
Albert Wacker - Sniper on the eastern front (Översättningen till engelska)
Albert Wacker - Im Auge des Jägers (Originalet på tyska)
Prickskytten Josef Allerbergers memoarer
Erich Maria Remarque - På västfronten intet nytt
Väinö Linna - Okänd soldat
Jag personligen tycker att alla tre böckerna inte på något sätt är överdrivna eller "hjälteaktiga".
Morgan
Albert Wacker - Im Auge des Jägers (Originalet på tyska)
Prickskytten Josef Allerbergers memoarer
Erich Maria Remarque - På västfronten intet nytt
Väinö Linna - Okänd soldat
Jag personligen tycker att alla tre böckerna inte på något sätt är överdrivna eller "hjälteaktiga".
Morgan
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Jag har tänkt lite på den här tråden.
Måste det ena utesluta det andra?
Däremot inte sagt att jag läst en del stela "ögonvittnes skildringar" i mina
dar.
Men Biografier blir lätt det varför jag ser att flera forumsmedlemar inkluderat romaner skrivna av "dom som var med". Romanen har ju den fördelen att det behöver ju inte vara sant det man skriver.
Men är du ute efter litteratur med ett rent pacifistiskt budskap eller vad? För det finns ju sådana som skriver om krig som trodde/ tror på det de gör.
Bao Ninh - Kriget sorger
Vietnamesisk litteratur som kan vara så poetiskt att man inte vet om det som händer händer eller om det är en feberdröm.
Babtjenko, Arkadij - Krigets färger: ett vittnesmål
Den här boken är ny och ska vara väldigt färgstark om man säger så. Har ej läst själv men kommer ditt.
Heinz Knoke- Jag flög för hitler
En höjdar bok i min mening. En del saker är nästan otroliga och komiska mitt i allt krig.
Sonderling
Måste det ena utesluta det andra?
Däremot inte sagt att jag läst en del stela "ögonvittnes skildringar" i mina
dar.
Men Biografier blir lätt det varför jag ser att flera forumsmedlemar inkluderat romaner skrivna av "dom som var med". Romanen har ju den fördelen att det behöver ju inte vara sant det man skriver.
Men är du ute efter litteratur med ett rent pacifistiskt budskap eller vad? För det finns ju sådana som skriver om krig som trodde/ tror på det de gör.
Bao Ninh - Kriget sorger
Vietnamesisk litteratur som kan vara så poetiskt att man inte vet om det som händer händer eller om det är en feberdröm.
Babtjenko, Arkadij - Krigets färger: ett vittnesmål
Den här boken är ny och ska vara väldigt färgstark om man säger så. Har ej läst själv men kommer ditt.
Heinz Knoke- Jag flög för hitler
En höjdar bok i min mening. En del saker är nästan otroliga och komiska mitt i allt krig.
Sonderling