Tyska formationsnummer i böcker

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
mattep74
Medlem
Inlägg: 445
Blev medlem: 8 juni 2004, 16:09
Ort: Västerås

Tyska formationsnummer i böcker

Inlägg av mattep74 » 10 november 2007, 18:30

Jag undrar om någon vet varför författare till böcker om 2 vk envisas med att nämna tyska förband med deras latinska siffror så att man får ex XX div istället för 20e. Jag och många med mig är inte så bra på dessa siffror. Frågan är varför dessa siffror finns

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Inlägg av Marcus » 10 november 2007, 18:45

Om du tänker på armékårer så är det korrekta just romerska siffror, för divisioner är det däremot felaktigt med romerska siffror.

/Marcus

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem
Inlägg: 1296
Blev medlem: 7 mars 2005, 11:21

Inlägg av Morgan » 10 november 2007, 18:50

Jag tror att det gör det lättare att skilja mellam divisioner, bataljoner, regementen och kompanier.

Ett exempel ur boken Avgörandets ögonblick av Tamelander och Zetterling:

77. divisionen skrivs med normala siffror och 1049. regementet likaså, medan II. bataljonen skrivs med romerska siffror orh de kompanier som bataljonen består av, 5.-8. med normala siffor. Arméerna skrevs också med romerska siffor om jag inte minns helt fel, VI. armén t.ex.

Kanske också Hitler ville efterlikna "storheten" hos de romerska legionerna, som ju också skrevs med romerska bokstäver, och "föra över" den "andan" till de tyska arméerna...

Morgan

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 10 november 2007, 19:15

Rent allmänt använde tyskarna följande standard (här för ett godtyckligt tal, säg 18):

18. (...)Armee
XVIII. (...)Korps
18. (...)Division
(...)Regiment 18
(...)Bataillon 18 ("självständigt" förband), XVIII. (...)Bataillon (del av ett regemente, en brigad)
(...)Kompanie 18 ("självständigt" förband), 18. (...)Kompanie (del av en bataljon, ett regemente)

/Johan

Niklas Zetterling
Medlem
Inlägg: 337
Blev medlem: 13 december 2004, 21:40
Ort: Uppsala

Inlägg av Niklas Zetterling » 11 november 2007, 08:40

Jag vet inte varför tyskarna använde både romerska och arabiska siffror, men min gissning är att det underlättade tolkningen av en lägeskarta. Eftersom risken är störst att förväxla förband som ligger närmast varandra i nivå, minskade sannolikheten för detta misstag om man för en del nivåer använde romerska siffror. Antalet divisioner, regementen och självständiga bataljoner var så stort att romerska siffror vore otympliga för dessa nivåer, alltså användes de till kårer samt bataljoner inom regementen.

En liknande tankegång är den amerikanska arméns praxis att använda bokstäver för kompanier, samt Combat Command A, B och C (eller R) i pansardivisioner.

Lasse
Medlem
Inlägg: 1541
Blev medlem: 26 mars 2002, 16:03
Ort: Sthml

Inlägg av Lasse » 15 november 2007, 18:12

Personligen tycker jag att det fungerar bra med en blandning, tex om man talar om ett regimente, säg här "Westland" ur Wiking.
1./Westland, ja då vet man direkt att det rör sig om 1. Kompanie medans I./Westland, då vet man att det är första bataljonen. Just divisionsnamn ska inte beskrivas med Romerska.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 16 november 2007, 10:27

Romerska siffror på armékårer är väl ganska vanligt, det är inte bara tyskar som kör med dem.
Avsikten är väl just att undvika missförstånd mellan kompani/bataljon i regementen och divisioner/kårer i arméer.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 16 november 2007, 11:22

Morgan skrev:Kanske också Hitler ville efterlikna "storheten" hos de romerska legionerna, som ju också skrevs med romerska bokstäver, och "föra över" den "andan" till de tyska arméerna...
Nej, det hade helt enkelt bakgrund i militärtradition.

mvh/ Daniel

Skriv svar