Recension: Memoirs of a British Agent

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Recension: Memoirs of a British Agent

Inlägg av Marcus » 27 augusti 2007, 19:53

En recension av "Memoirs of a British Agent: Being an Account of the Author's Early Life in Many Lands and His Official Mission to Moscow in 1918" av R. H. Bruce Lockhart har lagts till på sidorna.
Trots bokens namn så handlar det inte om någon hemlig agent, istället handlar det om Bruce Lockhart som är mest känd för att ha varit Storbritanniens inofficiella diplomatiska representant hos bolsjevikerna. En stor del av boken upptas emellertid av en beskrivning hur det kom sig att han hamnade i Ryssland. Han går genom sin skolgång och sitt misslyckade försök till att slå sig in på gummiproduktion i Malaysia, sin kärleksaffär med malaysiska (som han beskriver med dåtidens kryptiska stil), hur han malariasjuk och misslyckad lämnar landet för att återvända till Storbritannien där han turligt nog kommer in på utrikesdepartementet.
Snart skickas han som vicekonsult till Moskva. Han stannar där tills februarirevolutionen och återvänder därefter utarbetade till Storbritannien. Just hans första tid i Moskva tyckte jag var mest intressant att läsa om, endast för tidsandan. Hur han blir fotbollsspelare i Ryssland, åker på zigenarfester, blir ignorerade av Utrikesdepartementet. Han som ung diplomat får klara sig bäst han kan, han lever sparsamt men hans lön räcker ändå inte. Han tvingas därför tigga pengar av sin rika men snåla mormor.
Snart efter bolsjevikernas statskupp återvänder han som Storbritanniens inofficiella representant till Ryssland.

Jag antar att det som gjorde boken så populär när den kom ut var hans beskrivningar av huvudaktörerna i bolsjevikpartiet. Han kommer mest i kontakt med Trotskij och tycks ha kommit på rätt god fot med honom, näst intill vänner. Även Lenin, Lunatjarskij, Bucharin, Stalin, Sverdlov med flera beskrivs, men det är framförallt dem som handhar utrikespolitiken som beskrivs Trotskij, Radek och Tjitjerin. Så här i efterhand kan jag inte påstå att jag är imponerad av hans beskrivning av revolutionärerna, i början på 1930-talet var det säkert imponerande men idag finns det så många bättre böcker om man vill få en bild av Sovjetunionens första ledare.
Inte heller några djupare analyser presenteras av situationen vad han som utlänning ansåg om denna kaotiska tid, detta trots att han gång på gång påstår att han var den ickekommunistiska utlänning som hade bäst kontakt med bolsjevikerna. Lockhart säger sig redan från början ha varit övertygad om att Lenin och hans parti skulle klara att hålla sig kvar vid makten längre än ett par veckor, han var också emot interventionen då han menade att den skulle vara meningslös. Är det sant var han mycket klarsynt. Just att boken ibland blir så ytlig och att han inte kan underbygga sina påstående med mer än sina ord gör att det känns tillrättalagt. Det skulle därför vara intressant att få läsa en nyare kritisk bok om Bruce Lockhart. En bok som kunde ta Lockhart som utgångspunkt i att förklara den brittiska politiken mot Ryssland i slutet av första världskriget. Slutet på boken är en besvikelse, den slutar abrupt med att han lämnar Ryssland, ingen beskrivning av hur han mottogs i London. Eller vad hans arbete resulterade i.
Boken var säkert bra när den kom, men på grund av vi idag vet så mycket mer om vad som då tilldrog sig i Ryssland så är det inte längre ett sensationellt verk.
Jag kan rekommendera boken till dem som vill läsa om tidsandan och en persons personliga upplevelser men inte för att försöka förstå vad som hände under dessa år.



(Recenserad av Martin Lundvall)

ps. tanken med dessa trådar är att de ska uppmuntra er till att komma med synpunkter eller frågor på böckerna som recenseras så att dessa trådar kan bli komplement till recensionerna.

/Marcus

Suslov
Medlem
Inlägg: 138
Blev medlem: 12 april 2012, 13:20
Ort: Sanningsministeriet

Re: Recension: Memoirs of a British Agent

Inlägg av Suslov » 4 maj 2012, 20:10

Han kände de flesta viktiga personer i Moskva och var förtrogen med många.
Ryssarna var nog inte medvetna om Englands verkliga intresse av Ryssland, nämligen att de till varje pris skulle fortsätta kriget. Detta framgår på många ställen i boken.
Bolsjevikerna genomskådade honom och han och England stod inte i särskilt hög kurs hos dem.
Jag tycker boken är en av de intressantaste som jag har läst om första världskriget, om man är intresserad av politiken som styrde det snarare än av slagfält och skyttegravar.

Skriv svar