Är någon på forumet som kan uttala sig om Bengt Liljegrens bok "Alexander den store"?
Eftersom jag var ganska nöjd (jag kände mig klokare efter att ha läst boken) med Liljegrens bok om Karl XII fortsatte jag med en liknande biografi om Alexander, och blev återigen nöjd. Liljegren är ganska noga med att ange vilka källor och litteratur han använt sig av, men vissa av berättelserna om Alexander känns lite för fantastiska för att vara trovärdiga. I stilen tyckte jag att boken påminde ganska mycket om Goldsworthys bok om Puniska krigen.
Men eftersom jag är en fullständig novis om Alexander (och antiken i allmänhet) så undrar jag om det är någon annan som läst boken och kanske kan dela med sig av intressanta synpunkter.
/Håkan
Bengt Liljegren: Alexander den store
Har också läst boken om AdS av BL och ja, du har rätt i att det står en hel del saker som för vissa kan vara icke trovärdiga ting, men sanningen är att AdS aldrig slutade förvåna. Det faktum att han så ung som han var och på så kort tid lyckades erövra nästan hela den då kända världen, var obesegrad i strid (förutom då en av hans underofficerare blev massakerade av skyther i Asien och tvingades till reträtt, men det var alltså inte AdS som förlorade) och gång på gång kom på nya häpnadsväckande lösningar på svåra problem. Har man de meriter som AdS hade så är det inte förvånande att personen blir en legend. Självklart kan vissa saker vara överdrivna, men är man klarsynt nog så ser man ändå vilken stor person AdS var.