http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1352&a=635228
Wilhelm Agrell har tydligen börjat skriva ungdomsböcker, Desert walker heter den. Ulla Lundqvist recensent på DN har läst den och fått en vision.
Jag kan knappt vänta tills mina barn kommer hemsläpande med denna bok om USA ”grymma och orättfärdiga krig”. Det kommer bli ett hästjobb att av programmera dem efter varje skoldag. Om jag inte själv befinner i ett omskolningsläger i Västerbotten då. Agrell har ett budskap om fred och tolerans verkar det som. Amerikaner måste övertygas om deras ensidiga världssyn och detta illustreras bäst genom att poängtera att de alla är fundamentalistiska kristna. Detta har ju insupits sedan modersmjölken hos varje Amerikan och sedan nämns några texter i bibeln som jag inte känner till.
Vidare säger recensenten Ulla Lundqvist:
Alla krig, också nutidens, får sina romaner; en del blir klassiker som George Orwells, Ernest Hemingways, Erich Maria Remarques. Jag tänker lätt på "På västfronten intet nytt" när jag läser Wilhelm Agrells nya ungdomsbok "Desertwalker". På nått sätt känns detta som leken ”vem ska bort” i det gamla barnprogramet fem myror är fler än fyra elefanter. Jag chansar på att det är Agrell själv. De bästa anti-krigsromanerna har nämnlige skrivits av dem som upplevt kriget. Men det är möjligt att Agrell varit frivillig i Irak, han har ju matchande skägg.
Recensenten avlutar artikeln med ”Tänk om unga amerikaner som ständigt luras in på Robs väg finge läsa Agrells bok!” så man planerar tydligen att avUSAisera hela Amerika nu när de ”förlorat” kriget i Irak. En armé av självrättfärdiga svenska bibliotekarier kanske släpps ner med fallskärm vad vet jag. Hela recensionen andas en sådan otrolig självgodhet att jag känner en viss vämjelighet, som om jag själv får generalisera är så typiskt svensk. Men vad vet jag, en ateistisk invandrare från USA som ska gå på Ulla Lundqvist läsecirkel.
Sonderling
Förövrigt: Lägg märke till att allt USA gör är grymt och orättfärdigt emedan 11 september bara beskrivs lite svepande. Det här är vad jag skulle exemplifiera som denna subtila antiamerikanska propaganda som pågår just nu. Och som är bidragande till att USA:s anseende ligger på bottenplats.
Desert Walker
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
- Belisarius
- Medlem
Läste också recensionen i går på DN.se. Om Agrells vinkling är att amerikanska soldater är religiöst indoktrinerade pojkar som lurats in i kriget så klarar jag mig utan. Det finns böcker skrivna av "de som varit där" som ger bättre och mer nyanserade bilder.
Av själva tonen i artikeln känns det som Agrell pluckar på alla recensentens strängar vad gäller fördomar om kriget i allmänhet och amerikaner i synnerhet, den framställs ju närmast som Sanningen om Kriget.
Man kanske borde låtit någon med lite mer distans recensera den.
Av själva tonen i artikeln känns det som Agrell pluckar på alla recensentens strängar vad gäller fördomar om kriget i allmänhet och amerikaner i synnerhet, den framställs ju närmast som Sanningen om Kriget.
Agrell är nog inte ute efter en heltäckande skildring av amerikaner i Irak. Av recensionen får jag intrycket att han inriktar sig på det moraliskt diskutabla med kriget (och krig i allmänhet?) och om man försöker beskriva en amerikansk typsoldat behöver han väl inte vara helt fel ute.Belisarius skrev:Läste också recensionen i går på DN.se. Om Agrells vinkling är att amerikanska soldater är religiöst indoktrinerade pojkar som lurats in i kriget så klarar jag mig utan. Det finns böcker skrivna av "de som varit där" som ger bättre och mer nyanserade bilder.
Jag skulle gärna vilja veta vilka böcker du tycker är bättre - än den här, som du inte ens har läst ... För övrigt anar jag att liknande argumentation användes av vissa tyskar mot På västfronten intet nytt, så recensentens jämförelse äger nog en sanning.
Mvh
Rasmus
Alltså, måste man vara vänster för att skriva en berättelse om en lättpåverkad kille (religiös som bonus), som väljer att bli soldat. Sen att Kerry (var det väl) fick på nöten för att han uttalade den sanningen (generaliserar man så ...), att amerikanska soldater är dåligt utbildade - det visar väl bara att patriotismen är stark i USA (eller var - vid förra presidentvalet).Schwalbe skrev:Jag har även jag läst recensionen och kan inte annat än reagera med en axelryckning och gäspning.
Jag förstår att man som amerikan kan reagera mot boken, men Agrells vänsterdravel är väl inget nytt, och det värsta var nästan jämförelsen med Remaques verk.
Så kallade patrioter kan jag förstå reagerar mot åsikter som Agrells och Remarques, såväl i USA som i Tyskland. För övrigt är väl patriotism det som man i Sverige oftast kallar nationalism.