"Platz der Leibstandarte"
-
Martin Månsson
- Medlem
"Platz der Leibstandarte"
Köpte för en tid sedan boken "Platz der Leibstandarte" av Geoge Nipe och Remy Spezzano (http://www.rzm.com). För er som inte vet så döptes Röda Torget i Kharkov om till Platz der Leibstandarte. Boken är ett suveränt komplement till George Nipes tidigare bok "Last victory in Russia" som även den handlar om slaget och återtagningen av Kharkov.
Boken "Platz der Leibstandarte" är i huvudsak baserat på tidigare opublicerat fotomaterial som togs av SS Krigskorrespondenter. Dessa foton och negativ är sedan kriget förstörda. RSHA beordrade att allt material skulle förstöras vilket också gjordes, dock glömde man att förstöra kontaktkopiorna av negativen och det är utifrån dessa som man lyckats återskapa materialet i denna bok. En del av fotona finns tidigare publicerade men finns i boken i sina fulla serier.
I genren fotoböcker finner jag "Platz der Leibstandarte" bland det bästa som publicerats på senare år. Förutom alla intressanta foton finns de mest framträdande personligheterna som Joachim Peiper, Silvester Stadler, Sepp Dietrich, Fritz Witt, Max Wünsche mfl. avporträtterade av konstnären Marco Ortelli (Mycket välgjorda) med tillhörande biografiska uppgifter.
Boken kan utan tvekan varmt rekommenderas. Angående George Nipe arbetar han för tillfället med en bok om II./SS-Panzer-Korps roll under slaget om Kursk vilken utan tvekan kommer bli en mycket intressant bok. Ingen har tidigare skildrat detta slag från SS-Divisionernas perspektiv.
Betyg: 5/5
Martin
Boken "Platz der Leibstandarte" är i huvudsak baserat på tidigare opublicerat fotomaterial som togs av SS Krigskorrespondenter. Dessa foton och negativ är sedan kriget förstörda. RSHA beordrade att allt material skulle förstöras vilket också gjordes, dock glömde man att förstöra kontaktkopiorna av negativen och det är utifrån dessa som man lyckats återskapa materialet i denna bok. En del av fotona finns tidigare publicerade men finns i boken i sina fulla serier.
I genren fotoböcker finner jag "Platz der Leibstandarte" bland det bästa som publicerats på senare år. Förutom alla intressanta foton finns de mest framträdande personligheterna som Joachim Peiper, Silvester Stadler, Sepp Dietrich, Fritz Witt, Max Wünsche mfl. avporträtterade av konstnären Marco Ortelli (Mycket välgjorda) med tillhörande biografiska uppgifter.
Boken kan utan tvekan varmt rekommenderas. Angående George Nipe arbetar han för tillfället med en bok om II./SS-Panzer-Korps roll under slaget om Kursk vilken utan tvekan kommer bli en mycket intressant bok. Ingen har tidigare skildrat detta slag från SS-Divisionernas perspektiv.
Betyg: 5/5
Martin
- Bilagor
-
- platz.jpg (153.47 KiB) Visad 3474 gånger
Senast redigerad av 1 Martin Månsson, redigerad totalt 25 gånger.
- Lars Gyllenhaal
- Medlem
- Kontakt:
RSHA:s beslut
Hej!
Intressant, men VARFÖR ville RSHA att eftervärlden inte skulle få se dessa bilder? Hur många av dem är liksom den på omslaget i färg?
Mvh,
Intressant, men VARFÖR ville RSHA att eftervärlden inte skulle få se dessa bilder? Hur många av dem är liksom den på omslaget i färg?
Mvh,
-
Martin Månsson
- Medlem
Hej Lars,
RSHA beordrade att tonvis med fotografiskt material samt papper/dokument skulle förstöras i krigets slutskede. Tyvärr gick oerhört mycket upp i rök. Mycket material var givetvis graverande så på din fråga varför torde det inte behöva sägas. Varför de dessutom ville förstöra fotografier vet jag i ärlighetens namn inte helt säkert även om jag har en uppgift på det. Dock är den alltför osäker för att tas för sanning vilket gör att jag avstår att yttra den.
Fotot på omslaget är inte i färg original, det är kolorerat i efterhand av den som designade omslaget.
MvH
Martin
RSHA beordrade att tonvis med fotografiskt material samt papper/dokument skulle förstöras i krigets slutskede. Tyvärr gick oerhört mycket upp i rök. Mycket material var givetvis graverande så på din fråga varför torde det inte behöva sägas. Varför de dessutom ville förstöra fotografier vet jag i ärlighetens namn inte helt säkert även om jag har en uppgift på det. Dock är den alltför osäker för att tas för sanning vilket gör att jag avstår att yttra den.
Fotot på omslaget är inte i färg original, det är kolorerat i efterhand av den som designade omslaget.
MvH
Martin
- Lars Gyllenhaal
- Medlem
- Kontakt:
RSHA hade bråttom....
Hej Martin o tack för svaret!
Ja, då får vi väl bara anta att RSHA-gubbarna inte hade tid att sortera upp arkiven i "sparas för eftervärlden" resp. "känsligt/kriminellt".
Jag måste säga att omslagsbilden blev väldigt realistiskt kolorerad - finns det fler sådana inuti boken?
Mvh,
Ja, då får vi väl bara anta att RSHA-gubbarna inte hade tid att sortera upp arkiven i "sparas för eftervärlden" resp. "känsligt/kriminellt".
Jag måste säga att omslagsbilden blev väldigt realistiskt kolorerad - finns det fler sådana inuti boken?
Mvh,
-
Martin Månsson
- Medlem
Hej Lars,
Nej omslagsfotot är det enda som är kolorerat. Däremot finns det flera målningar av framträdande officerare (Hausser, Weiser, Panzermeyer, Peiper, Wünsche, Stadler och Dietrich) gjorda av konstnären Marco Ortelli. Mycket detaljrika och framförallt verklighetstrogna. Dessa målningar är till försäljning via konstnärens hemsida http://www.ortelli-art.com/militar/
På denna sida finns målningar på andra framträdande militärer likväl som Manstein, Rommel m.fl.
MvH
Martin
Nej omslagsfotot är det enda som är kolorerat. Däremot finns det flera målningar av framträdande officerare (Hausser, Weiser, Panzermeyer, Peiper, Wünsche, Stadler och Dietrich) gjorda av konstnären Marco Ortelli. Mycket detaljrika och framförallt verklighetstrogna. Dessa målningar är till försäljning via konstnärens hemsida http://www.ortelli-art.com/militar/
På denna sida finns målningar på andra framträdande militärer likväl som Manstein, Rommel m.fl.
MvH
Martin
- Mathias Forsberg
- Medlem
Re: "Platz der Leibstandarte"
Glantz, Zetterling & Frankson, The Dupuy Institute etc?Martin Månsson skrev:Ingen har tidigare skildrat detta slag från SS-Divisionernas perspektiv.
Martin
/Forsberg
-
Martin Månsson
- Medlem
Förvisso, men inget som publicerats hittills har varit så omfattande som Nipe's kommande bok. Zetterling och Frankssons bok är mycket bra men den omfattar även de andra enheterna och inte enbart SS-Divisionerna. Många av de stora händelserna tex. 12 Juli 1943 vid Prochorowka var det i stort sett bara SS-Enheter som var närvarende (Groß, Peiper mfl.)Glantz, Zetterling & Frankson, The Dupuy Institute etc? Nipe själv har gjort det i artiklar. Men det skall bli intressant att läsa en större skildring.
/Forsberg
Dessutom kommer boken innehålla ett stort antal personliga förstahandsuppgifter från veteraner som fortfarande är i livet. Eftersom jag assisterar honom kan jag inte röja exakt vilka som kommer vara med men det kommer finnas med flera välkända namn.
Martin
Hur är George Nipes som författare?
Hur är hans böcker skrivna. Om jag inte minns fel så har han nästan bara tyska källor. Blir boken balanserad eller blir det "Franz Kurowski" av det hela. Dvs tyskarna beskrivs i positiva ordalag medan ryssarna nedvärderas.
Hur är stilen i övrigt? Är översättningen bra och flyter texten på som den ska. Vissa författare kanske berättar en intressant historia men är helt enkelt dåliga författare.
Hur är stilen i övrigt? Är översättningen bra och flyter texten på som den ska. Vissa författare kanske berättar en intressant historia men är helt enkelt dåliga författare.
- subskipper
- Medlem
Re: Hur är George Nipes som författare?
Jag skulle beskriva Nipe som en god författare och lysande historiker. I Decision in the Ukraine störde jag bitvis på en del upprepningar, men på det hela taget har han ett bra flyt i sina texter. Han skriver, precis som du säger, utifrån ett tyskt perspektiv och förlitar sig mycket på befintlig litteratur (Glantz m.fl.) för att beskriva förhållandena på den sovjetiska sidan. Men jag ser absolut inget fel i det då han väljer sina källor med omsorg. Jag kan utan att blinka rekommendera Nipes böcker till alla med det minsta intresse för den tyska krigsmakten.tihi skrev:Hur är hans böcker skrivna. Om jag inte minns fel så har han nästan bara tyska källor. Blir boken balanserad eller blir det "Franz Kurowski" av det hela. Dvs tyskarna beskrivs i positiva ordalag medan ryssarna nedvärderas.
~Henric Edwards