Bra litteratur om Napoleon Bonaparte?

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
Krippe
Ny medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 16 september 2005, 15:39
Ort: Umedalen, Umeå

Bra litteratur om Napoleon Bonaparte?

Inlägg av Krippe » 18 september 2006, 07:33

Hej alla!

Jag vill inleda med att säga att jag verkligen hoppas att jag inte postat i fel forum. Om detta nu skulle vara fallet ber jag om ursäkt.

Jag har haft ett Napoleon intresse som brunnit olika starkt i ungefär 2 år nu. Just nu brinner det starkt och jag har just börjat läsa The Campaigns of Napoleon. Läste Hermans Napoleon precis när jag börjat fundera kring ämnet och personen och läste därefter "1812" och en kortare bok som är väldigt anti-Napoleon, minns tyvärr inte titeln.

Frågan lyder i alla fall: Kan någon ge mig bra tips på fler böcker som behandlar ämnet?
Önskvärt är att ge tips på böcker som går in lite mer på invasionen av Ryssland och Kontinentalblockaden.

Tack. //Kristian Nilsson

Användarvisningsbild
peojon
Medlem
Inlägg: 184
Blev medlem: 7 juli 2004, 15:02
Ort: Stockholm

Inlägg av peojon » 20 september 2006, 16:07

Moscow 1812: Napoleon's Fatal March av Adam Zamoyski, bra sammanfattning av kampanjen.

1812: Napoleon Invasion Russia-Softbound Paul Britten Austin, mest ögonvittnesskildringar.

Användarvisningsbild
Krippe
Ny medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 16 september 2005, 15:39
Ort: Umedalen, Umeå

Inlägg av Krippe » 20 september 2006, 17:08

Tack! Några tips på vart man kan hitta dessa till ett bra pris? Verkar inte hitta exakt de böcker jag söker på Bokus.se. Kan hända att de har rätt böcker men att bok-titlarna inte är exakt som de du angav.

Började läsa den första du nämnde men det var en lånebok så jag lämnade tillbaka den och kom mig inte för att låna om den senare (ska dock se om jag hittar den till något bra pris). Den andra du nämnde lät däremot väldigt spännande. Har hittills inte läst några ögonvittnes skildringar (vad jag kan minnas) och det borde vara något som kan ändra ens syn på hela kampanjen.

Tack igen.

Användarvisningsbild
Antiscamp
Medlem
Inlägg: 137
Blev medlem: 27 februari 2006, 12:55
Ort: Suomi Finland

Inlägg av Antiscamp » 27 september 2006, 11:53

John R. Elting's Swords around a Throne är troligen den bästa behandlingen av Napoleons Grande Armée. Chandler's Dictionary of the Napoleonic Wars är också ett måste för den som är intresserad av napoleontiden.

Kolla också in The Napoleon Series-websiten. Experterna där kan troligen ge en bättre lista.

Ja. Och så för ryska invasionen 1812. Nafziger's Napoleon's Invasion of Russia. Men den är så packad med fakta och siffror att den är tungläst :(

Cheers.

Användarvisningsbild
peojon
Medlem
Inlägg: 184
Blev medlem: 7 juli 2004, 15:02
Ort: Stockholm

Inlägg av peojon » 27 september 2006, 11:58

Austens bok är ursprungligen i tre delar, den jag nämnde har alla tre i en volym.
Sök på bokpris.se så borde du hitta den billigaste.

Amazon är ett bra ställe att söka på också. Många lägger in listor på böcker där.

Användarvisningsbild
peojon
Medlem
Inlägg: 184
Blev medlem: 7 juli 2004, 15:02
Ort: Stockholm

Inlägg av peojon » 20 oktober 2006, 15:22

Jag såg härom dagen att Zamoyskis bok hade kommit ut på svenska.

Användarvisningsbild
Antiscamp
Medlem
Inlägg: 137
Blev medlem: 27 februari 2006, 12:55
Ort: Suomi Finland

Inlägg av Antiscamp » 25 oktober 2006, 12:36

Åhå! Ett "måste ha" - utan tvekan.

Cheers.

-vils-
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 10 april 2002, 12:48

hm

Inlägg av -vils- » 25 oktober 2006, 18:49

Napoleon av Herman Lidqvist - Lättläst övergripande om mannen Nappe

Campaigns of Napoleone av Richard Chandler - Svårläst med fokus på slagen & strategin, ett mästerverk!

edit: ledsen såg att du redan läst dessa.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Inlägg av Marcus » 4 november 2006, 17:21

Jag har funderat på att köpa "Swords around a Throne", är det en bok som är läsvärd även om man inte har några detaljkunskaper i ämnet tidigare?

/Marcus

Torbjörn Aronsson
Medlem
Inlägg: 775
Blev medlem: 26 december 2005, 00:27
Ort: Frösön
Kontakt:

Inlägg av Torbjörn Aronsson » 6 november 2006, 20:57

Jag anser inte att man behöver större förkunskaper för att kunna tillgodogöra sig Swords around a throne. Se även denna recension:

http://www.napoleon-series.org/reviews/ ... lting.html

Användarvisningsbild
Antiscamp
Medlem
Inlägg: 137
Blev medlem: 27 februari 2006, 12:55
Ort: Suomi Finland

Inlägg av Antiscamp » 7 november 2006, 11:47

Swords Around a Throne är skriven så att man verkligen inte behöver ha några förkunskaper i ämnet. Stundtals är boken dessutom övermåttan underhållande med en hel del roliga exempel som gör att man sitter och flinar en hel del medan man läser den. En tjock lunta, förvisso, men lättläst! Notera också att författaren är synnerligen insatt i sitt ämne och att han är en Napoleon-beundrare utan like. Så det lönar sig faktiskt att även läsa annan litteratur som rör saken ifråga, för att få - så att säga - den andra sidan. I boken finns också ett kapitel om de fiender som La Grande Armée hade att kämpa emot, och speciellt där kan man märka att författaren tar Napoleons parti.

Cheers.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Inlägg av Marcus » 7 november 2006, 16:37

Tackar för de synpunkterna.

Några förslag på titlar för att få bra information om motståndarna?

/Marcus

Användarvisningsbild
peojon
Medlem
Inlägg: 184
Blev medlem: 7 juli 2004, 15:02
Ort: Stockholm

Inlägg av peojon » 7 november 2006, 16:46

Om man vill veta något om Britttiska armén så har Haythorntwaite (med reservation för stavningen) skrivit en del. Prova att söka på Amazon.

För Preussiska armén av år 1815 så finns Hofshröers böcker om Waterloo fälttåget.

Måste tänka till då det gäller Österikare och Ryssar.....

Användarvisningsbild
Antiscamp
Medlem
Inlägg: 137
Blev medlem: 27 februari 2006, 12:55
Ort: Suomi Finland

Inlägg av Antiscamp » 8 november 2006, 10:03

Åh och följande juvel kom jag just att tänka på som jag inte tror att jag har omnämnt här förut. Och om svenska armén (och även en del om danska och norska!) finns på engelska - Between the Imperial Eagles: Sweden's armed forces during the Revolutionary- and Napoleonic Wars. Den är utgiven av Armémuseum i Stockholm. År 2000. Den är ett måste.

(He he. Jo, Haythornthwaite har ett snårigt namn, eller hur? :) Även jag reserverar mig för stavningen...)

Cheers.

Torbjörn Aronsson
Medlem
Inlägg: 775
Blev medlem: 26 december 2005, 00:27
Ort: Frösön
Kontakt:

Inlägg av Torbjörn Aronsson » 8 november 2006, 12:43

Även jag kan rekommendera "Between the Imperial Eagles". Martin Hårdstedt har hänvisningar till aktuell litteratur om den ryska armén i sin bok "Finska kriget 1808-1809" som utkom tidigare i år.

Skriv svar