Litteratur om Afrikas och Mellanösterns historia

Skriv svar
Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Litteratur om Afrikas och Mellanösterns historia

Inlägg av Marcus » 7 april 2006, 19:03

Denna tråd är avsedd för information om referenslitteratur, avhandlingar etc om Afrikas och Mellanösterns historia, såväl nyutkommen sådan som äldre sådan.

När ni rekommenderar en bok, skriv något kort om vad den behandlar och varför den rekommenderas, tack.

ps. diskussioner om litteraturen hör som vanligt hemma i avdelningen Historiska Källor & Litteratur, denna tråd är tänkt att vara en förteckning att utgå ifrån när man vill ha lästips i ämnet.

/Marcus

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 7 april 2006, 19:50

För den som är intresserad av de afrikanska militära styrkornas moderna historia rekommenderas "Africa's Armies: From honor to infamy, a history from 1791 to the present" av Robert B Edgerton.

/Marcus

feffe
Medlem

Bra böcker om Afrika?

Inlägg av feffe » 27 februari 2007, 11:48

Hej allihop!

Mitt historieintresse (och alla övriga intressen också :) ) går alltid i vågor. För tillfället har jag "snöat in" lite grann på Afrika. Tänkte försöka därför få några tips om bra litteratur om Afrikas historia. Främst är jag intresserad av tidigmodern/modern tid. Har tidigare läst "Kung Leopolds vålnad" och "Söndra och härska".

Såg btw "The last king of Scotland" häromdagen vilket ytterligare ökade på intresset.

Tacksam för alla tips.

Hälsningar
Fredrik

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 27 februari 2007, 12:08

Jag vet att det är en forskare baserad på Uppsala universitets historiska institution har skrivit en hel del om Afrikas historia. Nu vet jag inte riktig hur hans efternamn stavas, men jag vet att det låter ungefär som Teketes. Jag försökte hitta honom på Libris databas, men jag hinner inte med så mycket idag, dels ett stort arbete som måste genomföras och dels det som har hänt utanför i Uppsala i morse. Men om någon spinner på det som jag har skrivit, kanske vore en lösning. :)

Stefan

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: Bra böcker om Afrika?

Inlägg av Hans » 27 februari 2007, 13:30

"Congo Mercenary" sbn 7091 0096 5 av Mike Hoare.

Dessutom finns det flera svenska böcker om Kongokrisen t.ex Jonas Waern's.

MVH

Hans

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 28 februari 2007, 10:11

Jon Steele´s "War Junkie" innehåller två längre kapitel om Afrika (Rwanda och kolerakatastrofen i Goma). Kusliga och lärorika.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 28 februari 2007, 11:47

Black Mans Burden, av Basil Davidson har jag som litteratur i nuvarande delkurs, och det kan nog falla i smaken.

feffe
Medlem

Inlägg av feffe » 28 februari 2007, 14:27

Hejsan.

Tackar för tipsen! Nu är det bara att ge sig ut på bokrean och trängas eller antikvariaten och rota i dammiga hyllor :D

Inhandlade föresten "världen efter 1945" av Philip Bell på rean. Verkar bla innehålla ett par kapitel om Afrikas roll i det kalla kriget, så vi får väl se hur den är.

Hälsningar
Fredrik

Användarvisningsbild
leifhh
Medlem
Kontakt:

Inlägg av leifhh » 5 mars 2007, 13:37

Svart Atena (Black Athena) är en bok som vänder upp och ner på precis allt. Rätt provokativ, men väldigt läsvärd. Och den finns i svensk översättning även om den givetvis bör läsas på engelska.

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem

Inlägg av Ralf Palmgren » 5 mars 2007, 15:54

Trevligt att du har blivit intresserad av Afrikas historia. Själv är jag mest insatt i vad som hände i Afrika före européerna kom och började kolonisera Afrika. Med andra ord är det så kallade Precolonial Africa (Africa before European colonization). 8-)

Den massiva engelska bokserien The Cambridge History of Africa i flera volymer är en lysande serie om Afrikas historia. General History of Africa är en annan väldigt bra och massiv engelsk bokserie om Afrikas historia och som jag verkligen kan rekommendera. Den kan dock vara svårare att hitta än The Cambridge History of Africa men kolla på LIBRIS. Sedan så finns även tidsskriften Journal of African History som är en vetenskaplig skrift som har utgivits sedan 1960 och är också väldigt bra med intressanta artiklar. Jag har dock själv främst läst artiklarna om det så kallade Precolonial Africa (Africa before European colonization) då detta intresserar mig. http://www.jstor.org/journals/00218537.html

Sedan finns det självfallet mer specifika forskningar om Afrikas historia ur olika synvinklar men du kan börja med att studera de tre ovan angivna internationellt stora och kända standardverken om Afrikas långa och mycket intressanta historia.

Marco
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Marco » 8 mars 2007, 14:05

"Svart och guld : pengar, politik och apartheid " av Anthony Sampson. I sin bok kopplar Anthony Sampson ihop Sydafrikas ekonomi, Apartheid och landets svarta. Boken handlar om hur ekonomin i Sydafrika byggdes upp, hur utländska banker satsade pengar på industrin i Sydafrika och om hur världsbankerna kunde sammarbeta och pressa på den Sydafrikanska regeringen. Boken är skriven under 1980 talet och handlar mycket om hur de utländska företagen och banker började investera i Sydafrika och om hur de under 80 talet försökte rädda sina investeringar via att pressa på den Sydafrikanska regeringen.

Efter att ha läst boken, kunde jag mycket enklare att koppla ihop de olika saker med Sydafrika.

Ett tips åt er som är intresserade av Apartheid, Sydafrikas industrialisering och dess ekonomiska politik.

Frogman
Medlem

Inlägg av Frogman » 12 april 2007, 15:42

Me against my brother, om folkmorden i bl.a Rwanda.
Three worlds gone mad, av Robert Young Pelton om Sierra Leone bl.a
In the footsteps fo Mr Kurtz, om Zaïre och Mobutu.
Licensed to Kill, av Robert Young Pelton, handlar om bl.a legoknektar som försökte ta
över Ekvatorial Guinea.
Tropical Gangsters, handlar om Ekvatorial Guinea och skriven av en amerikan som jobbat i världsbanken och som bodde i landet under delar av 1980-talet.

Krook
Medlem

Inlägg av Krook » 22 april 2007, 18:33

Israel´s secret wars av Benny Morris.

Handlar om underrättelsetjänsten i Israel och belyser insiktsfullt en hel del av spelet bakom kulisserna.
Initierat, aktuellt och lärorikt, är mina omdömen.

/K

vilsjin
Ny medlem

Re: Litteratur om Afrikas och Mellanösterns historia

Inlägg av vilsjin » 1 november 2011, 09:55

John Iliffes Afrika -historien om en kontinent är riktigt bra.
Sen vill jag tipsa om två böcker av Michael B Oren:
Six days of war -June 1967 and the making of the modern Middle East.
En mycket bra genomgång av upptakten till kriget, kriget självt och efterspelet.

Power, faith and fantasy - America in the Middle East 1776 to the present
Mycket spännande och informativ.

Skriv svar