Trettioåriga kriget

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Inlägg av Ben » 6 augusti 2006, 11:53

Nog förefaller det som det här ligger en och annan hund begraven. Kanske rentav en hel kennel. Att ange vissa verk som källor och så innehåller dessa helt andra uppgifter tyder åtminstone inte på noggrannhet.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 6 augusti 2006, 16:15

Elizabeth I skrev:Kan inte låta bli att skicka ett inlägg som kommentar till de stolligheter eller rättare sagt grova missuppfattningar och påhopp som förekommer i denna tråd. Jag är själv 1600-tals historiker och är således väl insatt i den vetenskapliga metoden och den källkritiska metoden, vilket inte några av de övriga deltagarna här verkar vara.

Jag äger själv och har läst de böcker som förekommer i diskussionen och tycker att påhoppen på författarna till boken 30-åriga kriget är mycket grova och tagna ur luften. Att anklaga dem för plagiat och hävda att de inte borde kallas ledande historiker är ju helt sinnes.
Hördu Elizabeth, har du någon kommentar till Kn Gars' exempel på plagiat och bristande källkritik? Det är inte så att du är på något vis inblandad i boken ifråga?

Användarvisningsbild
Aphid
Medlem
Inlägg: 177
Blev medlem: 20 juni 2003, 04:28
Ort: Umeå

Inlägg av Aphid » 18 augusti 2006, 21:31

B Hellqvist skrev:
Elizabeth I skrev:Kan inte låta bli att skicka ett inlägg som kommentar till de stolligheter eller rättare sagt grova missuppfattningar och påhopp som förekommer i denna tråd. Jag är själv 1600-tals historiker och är således väl insatt i den vetenskapliga metoden och den källkritiska metoden, vilket inte några av de övriga deltagarna här verkar vara.

Jag äger själv och har läst de böcker som förekommer i diskussionen och tycker att påhoppen på författarna till boken 30-åriga kriget är mycket grova och tagna ur luften. Att anklaga dem för plagiat och hävda att de inte borde kallas ledande historiker är ju helt sinnes.
Hördu Elizabeth, har du någon kommentar till Kn Gars' exempel på plagiat och bristande källkritik? Det är inte så att du är på något vis inblandad i boken ifråga?
Jag satsar en hundring på det.

-vils-
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 10 april 2002, 12:48

Hmm

Inlägg av -vils- » 19 augusti 2006, 19:19

Kapten_Gars, jag anser dig mycket trovärdig samt beläst i ämnet, varvid jag undrar ifall du har några synpunkter på Englunds Ofredsår. Kanske inte 100%igt tillhörande ämnent men dina expertanalyser är jag mycket intresserad av då jag personligen anser Englund vara ett geni i ämnet.

EDIT: Använde sökfunktionen och hittade ett inlägg om ovanstående, så jag har redan svaret :/

Mvh Ola

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 6 november 2006, 21:06

Hm.... Jag tror jag avstår från den där boken... Och satsar på någon annan om 30-åriga kriget.

@Kn Gars: Någon specifik bok av de du nämnde du skulle rekommendera? :)

Herr Nilsson
Medlem
Inlägg: 59
Blev medlem: 29 juli 2006, 00:54
Ort: Stockholm

Inlägg av Herr Nilsson » 2 januari 2007, 15:17

Har en fråga ang. en svensk propagandabild i kapitlet Propaganda.
På sidorna 313-315 finns en detaljbeskrivning av en svensk propgandabild ang. Öresundstullen. Bilden föreställer den smala passagen vid Öresund där ena sidan kontrolleras av Kronborg (Krohnenburg på bilden). På andra sidan sundet finns en borg/fästning på en kulle med namnet Elfenburg, men som enligt boken är Kärnan i Helsingborg. Vidare ser Elfenburg inte alls ut som Kärnan, med ett runt kärntorn beläget på en kulle och passar i allmänhet inte alls ihop med denna bild av Kärnan och Helsingborg från 1588: http://www.algonet.se/~sylve_a/hbgold.jpg

Nu har jag ju fått lära mig att boken kanske inte är den bästa, men är det någon som vet vilken borg/befästning det rör sig om?

Volmar Farenbach
Ny medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 1 december 2010, 18:42
Ort: Torun

Re: Trettioåriga kriget

Inlägg av Volmar Farenbach » 1 augusti 2011, 10:25

Hello
I see, this theme is very old, but I would like to go back them. I want to inform, the book (Trettioåriga kriget. Europa i brand 1618–1648) was translated in polish and publish (Lars Ericson Wolke, Göran Larsson, Nils Erik Villstrand, Wojna trzydziestoletnia. Europa i świat 1618-1648, Warszawa 2010). I don’t know, way? In the book are many mistakes. Kapten Gars has given many examples. I would like to add some:
The battle of Neuport in 1600 wasn’t a crushing defeat of Spaniards.
The conflict of the Duchy of Jülich-Kleve wasn’t great victory of catholic.
In 1628 Sweden didn’t pass Warsow in distance of few kilometers.

Where is a description of the battle of White Mountain in 1620? Why fragments of war, where wasn’t Swedes and Finns, was decrypted summarily?
Authors concentrated on description of participation of Swedes and Finns in Thirty Years War. I don’t offend you, but I think, the title of this book should be <<Swedes and Finns in Thirty Year War. The Europe in fire 1618-1648>>.
I would like to conversation with you about this book.
Mariusz

Volmar Farenbach
Ny medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 1 december 2010, 18:42
Ort: Torun

Re: Trettioåriga kriget

Inlägg av Volmar Farenbach » 1 augusti 2011, 10:29

I am sorry, I haven't gotten link to polish version: http://wysylkowa.pl/ks1044103.html

Användarvisningsbild
Fredman
Ny medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 18 maj 2010, 15:52

Re: Trettioåriga kriget

Inlägg av Fredman » 18 september 2011, 14:23

Boken va helt klart värd dom 30 kr jag gav för den på tradera!

Skriv svar