Carl Lilliesköld

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Karl XVII
Medlem
Inlägg: 92
Blev medlem: 12 april 2005, 22:00
Ort: Umeå

Carl Lilliesköld

Inlägg av Karl XVII » 3 juni 2005, 03:14

Hoppas det är ok med en liten släktforskningsfråga! Jag vet inte om den hör hemma här överhuvudtaget, men det är ju historia iallafall, dock i mikroformat.

Jag har kollat igenom lite släktforskningsresultat som en släkting till mig gjort och hittade då adelsätten Lilliesköld i rakt nedåtstigande led. Det var särskilt en person som jag intresserade mig för särskilt och det var Carl Lilliesköld som dog enligt uppgift i Dünamünde, juli år 1710.

Jag kollade upp i min bok att Sverige kapitulerade den 10 juli i Dümamünde till ryssarna och förlorade därmed de baltiska provinserna för gott. Troligen var det denna dag han dog, men mer vet jag inte om hans öde.

Jag undrar nu om det är någon som har en aning om vem Carl Lilliesköld är lite mer detaljerat. Om det är någon som läst någonstans om honom. Ätten Lillieköld är inte den mest välkända adelsätten direkt. Så mycket vet jag. Söker man på internet hittar man ingenting.

Det jag mer vet är att han föddes 1664 på ett gods i norra Finland som heter/hette? Haneberg
Han var fänrik, löjtnant, regementskvartersmästare och kapten vid Savolaks och Nyslotts läns infanteriregemente.


Är det någon som hittar/kan någonting blir jag mycket imponerad. Har själv gått bet.



:(

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Inlägg av Ben » 3 juni 2005, 07:50

Carl (översiktstab 2, son av Erik, tab 2), född 1664. Fänrik vid Savolaks och
Nyslotts läns infanteriregemente 1691-10-14. Löjtnant vid Savolaks och
Nyslotts läns infanteriregemente 1700-06-05. Konfirmationsfullmakt 1701-09-
18. Regementskvartermästare 1702-12-23. Konfirmationsfullmakten 1703-06-
25. Kapten 1709-01-16. Död 1710-07-00 i Dünamünde av pesten. Han avlade
1705-8-18 i Svea hovrätt, i anseende till reduktionen, urarvaed efter sin fader
och farfader. Gift 1696 med Helena Wassander, som 1706 förärade en
altartavla till Jokkas kyrka, i hennes 1:a gifte (gift 2.o före 1715 med majoren
Conrad von Creutlein i hans 1:a gifte, död 1736) (R A B.), född 1678, död
1715-01-17 i Umeå under flykten och begraven i stadskyrkan i Umeå, dotter av
generalkvartermästarelöjtnanten Sven Rasmusson Wassander och Christina
Roland.
Barn:
Tre söner, döda späda.
Christina Helena, född 1699-04-17, död ogift 1781-00-07.
Erik Gustaf, född 1702. Kapten. Död 1784. Se tab 4.

Ur Riddarhusets stamtavlor på CD-rom

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 3 juni 2005, 15:53

Jag försökte hitta nånting på anlöparforumet, det fanns en diskussion om Lilliesköld. Men det står inget av intresse för denna tråd. Kanske det finns dold nånstans.

Stefan

Användarvisningsbild
Karl XVII
Medlem
Inlägg: 92
Blev medlem: 12 april 2005, 22:00
Ort: Umeå

Inlägg av Karl XVII » 4 juni 2005, 00:27

Oj, det var mycket intressant information det där, Ben. Och det jag vet bekräftas av det du skrivit. Det där om Helena Wassander är begravd i Umeå stadskyrka hade jag inte en aning om. Och jag som bor i Umeå och allt :oops:

Det är väldigt få som är begravda i Umeå stadskyrka(Carl von Döbeln som var med och ledde kriget mot ryssarna då Sverige förlorade Finland t ex), det är nämligen ingen vanlig kyrkogård med gravstenar. Så att hon ligger begravd där förvånar mig mycket. Framförallt med tanke på att kyrkan är ganska ny, endast 100 år gammal efter en brand. Men det måste ha varit den gamla kyrkan då.

Nu måste man ju köpa riddarhusets stamtavlor på CD-rom 8)

Fick en del ny insikt, tack så mycket. Och tack Stefan Lundgren för att du försökte i allafall :) Det är minsann inte lätt att hitta nåt om Lilliesköld, Det är precis som du säger, det känns som att det ligger dolt nånstans. Man hittar en väldig massa lilliesköld, men aldrig om själva ursprungsätten. Det är ju fortfarande en del som heter Lilliesköld än idag.
Jag har försökt söka på finländska sidor om haneberg också men det är mycket svårt.

MVH/ Karl

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Inlägg av Ben » 4 juni 2005, 09:43

Karl XVII skrev:Oj, det var mycket intressant information det där, Ben. Och det jag vet bekräftas av det du skrivit. Det där om Helena Wassander är begravd i Umeå stadskyrka hade jag inte en aning om. Och jag som bor i Umeå och allt :oops:

Det är väldigt få som är begravda i Umeå stadskyrka(Carl von Döbeln som var med och ledde kriget mot ryssarna då Sverige förlorade Finland t ex), det är nämligen ingen vanlig kyrkogård med gravstenar. Så att hon ligger begravd där förvånar mig mycket. Framförallt med tanke på att kyrkan är ganska ny, endast 100 år gammal efter en brand. Men det måste ha varit den gamla kyrkan då.

Nu måste man ju köpa riddarhusets stamtavlor på CD-rom 8)

Fick en del ny insikt, tack så mycket. Och tack Stefan Lundgren för att du försökte i allafall :) Det är minsann inte lätt att hitta nåt om Lilliesköld, Det är precis som du säger, det känns som att det ligger dolt nånstans. Man hittar en väldig massa lilliesköld, men aldrig om själva ursprungsätten. Det är ju fortfarande en del som heter Lilliesköld än idag.
Jag har försökt söka på finländska sidor om haneberg också men det är mycket svårt.

MVH/ Karl
Riddarhusets stamtavlor på CD är i grund botten samma sak som man hittar i "Den introducerade svenska adelns ättartavlor", som säkert finns på stadsbiblioteket i Umeå. Man ska inte utgå ifrån att alla uppgifter är korrekta, sammanställningarna kan bygga på källor av mycket varierande värde.

Användarvisningsbild
Karl XVII
Medlem
Inlägg: 92
Blev medlem: 12 april 2005, 22:00
Ort: Umeå

Inlägg av Karl XVII » 4 juni 2005, 14:10

OK....jo jag har varit på stadsbiblioteket för att kolla upp möjligheterna till att gräva i arkiven. Har dock inte hört talas om den där boken som du tipsar om. Ska kolla upp den.

Självklart utgår jag inte från att alla uppgifter är korrekta. Man kan ju alltid kolla upp en uppgift om den är trovärdig. Är den inte är trovärdig kan man ju inte kolla upp den.

Det är lurigt med släktforskning, men otroligt stimulerande då man känner att pusselbitarna till slut faktiskt sitter ihop. Trist med alla okända föräldrar som dyker upp förr eller senare dock. Då tar det ju obönhörligen slut.

Min Lilliesköld-sida är däremot helt obruten och i mina ögon väldigt trovärdig.Men som sagt jag jobbar på att verkligen kolla upp alla fakta så att det verkligen bekräftas.


MVH/ Karl

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Inlägg av Ben » 4 juni 2005, 14:16

Karl XVII skrev:OK....jo jag har varit på stadsbiblioteket för att kolla upp möjligheterna till att gräva i arkiven. Har dock inte hört talas om den där boken som du tipsar om. Ska kolla upp den.

Självklart utgår jag inte från att alla uppgifter är korrekta. Man kan ju alltid kolla upp en uppgift om den är trovärdig. Är den inte är trovärdig kan man ju inte kolla upp den.

Det är lurigt med släktforskning, men otroligt stimulerande då man känner att pusselbitarna till slut faktiskt sitter ihop. Trist med alla okända föräldrar som dyker upp förr eller senare dock. Då tar det ju obönhörligen slut.

Min Lilliesköld-sida är däremot helt obruten och i mina ögon väldigt trovärdig.Men som sagt jag jobbar på att verkligen kolla upp alla fakta så att det verkligen bekräftas.


MVH/ Karl
Jag menade mest att om det i ovanstående data runt Carl Lillieskölds liv, karriär och familj skulle finnas något som verkar egendomligt utifrån uppgifter du hittat på annat håll så behöver inte en CD utgiven av Riddarhuset vara "facit".

Användarvisningsbild
Karl XVII
Medlem
Inlägg: 92
Blev medlem: 12 april 2005, 22:00
Ort: Umeå

Inlägg av Karl XVII » 6 juni 2005, 18:05

Nej, du har helt rätt. Källkritik är A och O i all forskning.

Tyckte dock att denna information från adels-cd:n var i flera fall bekräftande av det jag redan vet. Därför känns trovärdigheten ganska OK. Det innebär inte att jag ser informationen som 100-procentig bekräftelse, för det kan det aldrig bli.





/ Karl

kicka47
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 27 augusti 2012, 21:11

Re: Carl Lilliesköld

Inlägg av kicka47 » 1 september 2012, 10:57

Hej!
Jag vet att det är väldigt sent att besvara dina funderingar angående Carl, men jag gör det i alla fall, i den händelse att du tittar in på den här sidan i framtiden.

Min uppgift är inte så märkvärdig, möjligtvis av intresse för den, som vill veta mer.

För många år sedan reste min bror Jan till Finland för att söka litet information om vår släkt och letade efter Haneberg, släktgården vi hört talas om.
Den fanns tyvärr inte kvar.

( Själv har jag sökt litet på Internet och fått veta att vår förfader ligger begravd i en liten by som heter Tådene, i Västergötland, en by dit jag utan denna vetskap, flyttade till under "gröna vågen", som ung! Helt otroligt! Jag besökte kyrkan (som egentligen bara är ett litet kapell), men kunde inte hitta inskriptionen som skulle finnas i väggen,,, )

Kristina

Skriv svar