Böcker av Skalmaniter

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Torbjörn Aronsson
Medlem
Inlägg: 775
Blev medlem: 26 december 2005, 00:27
Ort: Frösön
Kontakt:

Inlägg av Torbjörn Aronsson » 1 september 2007, 20:24

De som har uppfattningen att böcker är något som ges ut av förlag, trycks på papper och distribueras via bokhandlare, för att så småningom hamna i bokhyllorna, kan sluta läsa nu. För er andra kan jag berätta om min biografi i form av en e-bok om Gustaf Montgomery (1791-1861). Montgomery var militär, en av landets första moderna journalister, landshövding m.m. Men främst historisk författare med det Finska kriget 1808-09 som specialitet. Kriget upplevt, förklarat och politiserat:

http://www.clio.dinstudio.se
Senast redigerad av 1 Torbjörn Aronsson, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Inlägg: 983
Blev medlem: 2 april 2002, 21:15
Ort: Barentsregionen
Kontakt:

Mellan Sparta och Utopia

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 2 september 2007, 22:38

Hej Torbjörn,

Boken om Montgomery verkar ju klart läsvärd.

Tar mig friheten att tillfoga dess titel: Mellan Sparta och Utopia.

Snygg titel förresten :)

Bästa hälsningar,

Lars

Torbjörn Aronsson
Medlem
Inlägg: 775
Blev medlem: 26 december 2005, 00:27
Ort: Frösön
Kontakt:

Inlägg av Torbjörn Aronsson » 2 september 2007, 23:24

Tack, Lars. Det var bra att du tog upp det här. Egentligen är den fulla titeln "Mellan Sparta och Utopia - Gustaf Montgomery som historiker". En något egendomlig titel kan tyckas för en biografi. Men det är just en av poängerna med boken att det inte fanns någon gräns mellan sysslan som politiker, författandet och nätverket, och att dessa roller påverkade varandra.

Den handlar en del om frivilligrörelsen, värnpliktsdebatten och som sagt om krig, om än inte under det århundrade som brukar diskuteras här. Alltså inga gossar med runblixtar, men kanske intressant ändå. Sammanlagt ca 130 sidor.

Med mycket vänliga hälsningar

/Torbjörn

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 14 december 2007, 23:49

Wooster skrev:den boken kommer jag definitivt köpa (om den inte är hiskeligt dyr och svår att få tag på.. ;))
Varken eller: http://www.bokus.com/b/9137132571.html -- fr.o.m. mars, som sagt.

(Ha! Provade författarknappen, varpå jag fick upp min värmländske släktforskar-namne. :))

Torbjörn Aronsson
Medlem
Inlägg: 775
Blev medlem: 26 december 2005, 00:27
Ort: Frösön
Kontakt:

Inlägg av Torbjörn Aronsson » 16 december 2007, 09:46

Det ska bli intressant att läsa "Faktoider". Det måste vara den perfekta julklappen till auktoritetstrogna och fördomsfulla besserwissrar (nästa år).

OJJE
Medlem
Inlägg: 65
Blev medlem: 9 augusti 2003, 17:14
Kontakt:

Inlägg av OJJE » 20 december 2007, 19:31

För er filatelister!

Tänkte presentera min "bok" om Öst-Karelen som Finland erövrade och ockuperade under fortsättningskriget 1941-1944 med fokus på Filatelin.

Finns att ladda hem på: http://www.securityfocus.se/temp/karelen.pdf

Det mesta är färdigt, men en massa små saker ska rättas till innan man kan börja trycka den i bokform.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Böcker av Skalmaniter

Inlägg av Hexmaster » 20 mars 2008, 14:10

Peter Olausson, Faktoider (Forum 2008)

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: Böcker av Skalmaniter

Inlägg av Marcus » 21 mars 2008, 10:57

Ett inlägg från Stefan Lundgren där han gjorde reklam för sin blogg plockades bort.

/Marcus

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Re: Böcker av Skalmaniter

Inlägg av Mathias Forsberg » 14 juni 2008, 14:09


Användarvisningsbild
Glenn Lauritz Andersson
Medlem
Inlägg: 90
Blev medlem: 26 april 2008, 19:34
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Böcker av Skalmaniter

Inlägg av Glenn Lauritz Andersson » 22 juni 2008, 15:04

Och jag adderar den här:
Glenn Lauritz Andersson: Jack Uppskäraren - Kriminalfall och legend (Historiska Media 2008)
Med vänlig hälsning
Glenn Gustaf Lauritz Andersson, författare

Artur Szulc
Medlem
Inlägg: 1944
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:40
Ort: Västra Götaland

Re: Böcker av Skalmaniter

Inlägg av Artur Szulc » 23 juni 2008, 15:04

Hoppsan, såg att jag har missat att lägga ut min första bok här i tråden. :P

Röster som aldrig tystnar. Tredje Rikets offer berättar (Prisma, 2005)

http://www.norstedtsforlagsgrupp.se/tem ... x?id=25481

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Böcker av Skalmaniter

Inlägg av lampros » 28 september 2008, 11:18

Mitt nick är lampros men egentligen heter jag Svensson. Lennart Svensson.

År 2007 gav jag ut två böcker på eget förlag. Den första var "Den musiske matlagaren", en 100-sidig matbok, en läsbar kokbok: recept och anekdoter, historisk mat och aktuella rätter hittar man där. En som läst reklamen mailade mig och sa: "Självklart köper jag din bok! Kan inte motstå Talleyrand och Bismarck..."

Talleyrand och Bismarck figurerar alltså i boken. Liksom Karl XII och Peter den store, Churchill och Fredrik den store - och julmat och festmat, restaurangens historia (den första fanns i Paris före revolutionen, hette "Le Grand Taverne des Londres" kan jag meddela) samt konstnärer och mat (Picasso, Cézanne...) och litterär mat (Tolkien och Maria Gripe, Ulf Lundells julmiddagsinferno i "Jack", Toklas' kokbok...), plus recept på hur man steker kött, blancherar fisk och annat dylikt.

Vet jag vad jag talar om? Jodå, jag har varit kock. Och är fil. kand.

(Admin: är det för mycket reklam det här? Men jag kommer aldrig att tjäna några pengar på denna bok.)

Läs mer om kokboken här:

http://lennart-svensson.blogspot.com/20 ... atbok.html

Sedan gav jag ut en novellsamling förra året också, på eget förlag liksom matboken. För skalmaniter kanske denna "Eld och rörelse" är intressant pga sina historiska vinklingar, sina "historiska" noveller som den om ett störtat amerikanskt B-36-bombplan på en norrländsk tallmo, den om Palmemordet, den om Nineves skatt och annat. Titelberättelsen är en krigsstory i en namnlös nejd.

Jag har fått en del lovord för boken, bland annat från BTJ, samt från Per Landin på DN som sa: "Läste med stor behållning din bok". Läs mer här:

http://lennart-svensson.blogspot.com/20 ... n-bok.html

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Böcker av Skalmaniter

Inlägg av Schwemppa » 28 september 2008, 21:01

Jag begav mig till Den Stora Bokhandeln i centrum av Helsingfors i lördags - för att få tag i Faktoider. Om den finns i Finland så är det här (ok Stockmanns Akademiska Bokhandeln - de har någon gång i tiden påstått att de är störst i Norden).

Jag letade under "populär vetenskap" både länge och väl men fann intet. Bäst att fråga vid disken alltså. Fick stava till "olausson" ett par gånger med eftertryck. Jodå den finns. Men var då?

Under "spel och frågesport". Tablå... Bredvid pokerböcker och Guinness rekordbok.

Men jag fick mitt ex. Och det var ju viktigast.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Böcker av Skalmaniter

Inlägg av Hexmaster » 28 september 2008, 21:59

Schwemppa skrev:Bredvid pokerböcker och Guinness rekordbok.
Tack för detta värmeljus till upplysning i höstmörkret. :)

Annars står den ofta bland uppslagsböckerna. Lättplacerad är den ju inte. Men den här var ny.

Hoppas du får nytta & nöje av den.

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Böcker av Skalmaniter

Inlägg av Schwemppa » 28 september 2008, 22:39

Jotack. Den får en speciell plats i bokhyllan. Iofs har jag ju läst allt redan på din hemsida, men här är det i frusen form, så att säga.

Då jag upptäckte Faktoiderna - tack vare skalman - och läste igenom dem - var det som något fundamentalt i min verklighet hade raserats...

Du har ingen aning om hur många av dem jag hade levererat vid diverse kaffebord och annat - som Stor sanning :roll: :oops:

Nuförtiden är jag mer skeptisk - tack för det.

Skriv svar