Böcker av Skalmaniter

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Widsith
Medlem
Inlägg: 1376
Blev medlem: 18 juli 2003, 14:26
Ort: Uddevalla

Inlägg av Widsith » 11 augusti 2006, 14:12

Amazon skrev:Det medförde dock att jag hamnade på Skalman och har fått en närmare kontakt med förlagets målgrupp! Tyvärr kan jag inte påstå att det sporrat mig att skriva, eftersom jag förstått att de här läsarna lurar man inte så lätt. De köper gärna böcker om historia och krig men faller inte boken i smaken blir den rejält dissad och andra varnas! :P
Om man vill bli rik och berömd som författare så är knepet det att först vända sig till en målgrupp som är redo att hylla det som verkar vara värt att hyllas, men som inte har kapacitet nog att skärskåda ens verk. Så småningom, när man fått ett visst rykte, kan man vända sig till en målgrupp med något större krav på innehållet, och hoppas att ens uppnådda rykte förmår dem att bortse från brister i materialet. På detta sätt kan man stegvis arbeta sig upp tills man en dag hamnar på kultursidan i Dagens Nyheter.

Eller som Georg Christoph Lichtenberg uttryckte det:
Ett säkert sätt att skaffa sig ett namn är att skriva om saker som förefaller vara viktiga, men som ingen vettig människa skulle besvära sig med att undersöka.

Min bok kommer förresten ut i september. :wink:

Användarvisningsbild
Mäster Grå
Tidigare medlem
Inlägg: 677
Blev medlem: 15 april 2006, 18:06
Ort: Skåne

Inlägg av Mäster Grå » 11 augusti 2006, 22:46

Amazon skrev:Tyvärr kan jag inte påstå att det sporrat mig att skriva, eftersom jag förstått att de här läsarna lurar man inte så lätt. De köper gärna böcker om historia och krig men faller inte boken i smaken blir den rejält dissad och andra varnas!
Usch ja... :| Därför håller jag mig till skönlitteratur.

Användarvisningsbild
sabo
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: 24 maj 2006, 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av sabo » 12 augusti 2006, 22:45

Hade inte Mäster Grå en bok på g?

Användarvisningsbild
Mäster Grå
Tidigare medlem
Inlägg: 677
Blev medlem: 15 april 2006, 18:06
Ort: Skåne

Inlägg av Mäster Grå » 24 augusti 2006, 22:51

Hade inte Mäster Grå en bok på g?
Jodå! :D En skönlitterär skildring av Stockholm på 1550-talet är det. Den är för tillfället på 300 sidor men tycks liksom aldrig bli färdig...
Jag har oroat mig en hel del för själva utgivningen också -risken att verket blir refuserat tycks ju vara överhängande då konkurrensen är enorm och lektörerna inte alltid så välvilligt inställda till debutanter... Dock pratade jag för några dagar sedan med en man som arbetar för ett företag som trycker upp böcker utan genomläsning, vilket gör det möjligt för författare att betala för att trycka upp sina böcker i ett visst antal ex (t ex 50 st) och sedan sköta försäljning och reklamkampanj själva. Det kan ju vara ett alternativ faktiskt...

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 29 augusti 2006, 20:52

Grenadine Bokförlag skriver:
En handbok öl (höst 2006)
Ny bok av ölnestorn Jan-Erik "Janko" Svensson
En efterföljare i mer kompakt format till förra årets succé "En ölbok". Kompakt men kompetent och intresseväckande.
ISBN 91-85329-40-1
/ Probstner
Bilagor
En handbok Öl.jpg
En handbok Öl.jpg (8.04 KiB) Visad 4076 gånger

-vils-
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 10 april 2002, 12:48

Inlägg av -vils- » 13 september 2006, 02:59

Mäster Grå skrev:
Hade inte Mäster Grå en bok på g?
Jodå! :D En skönlitterär skildring av Stockholm på 1550-talet är det. Den är för tillfället på 300 sidor men tycks liksom aldrig bli färdig...
Jag har oroat mig en hel del för själva utgivningen också -risken att verket blir refuserat tycks ju vara överhängande då konkurrensen är enorm och lektörerna inte alltid så välvilligt inställda till debutanter... Dock pratade jag för några dagar sedan med en man som arbetar för ett företag som trycker upp böcker utan genomläsning, vilket gör det möjligt för författare att betala för att trycka upp sina böcker i ett visst antal ex (t ex 50 st) och sedan sköta försäljning och reklamkampanj själva. Det kan ju vara ett alternativ faktiskt...
Tja du kan ju börja göra lite smygreklam om boken här då, hur har du skrivit, är det som mina drömmars stad variant?

Användarvisningsbild
Mäster Grå
Tidigare medlem
Inlägg: 677
Blev medlem: 15 april 2006, 18:06
Ort: Skåne

Inlägg av Mäster Grå » 13 september 2006, 11:30

hur har du skrivit, är det som mina drömmars stad variant?
Nej det går inte att jämföra med Fogelström. I hans böcker ligger fokus på själva staden och personerna är eg bara "bifigurer" som finns där främst för att ge liv åt stadens historia.
Min bok handlar snarare i första hand om personerna, och staden bildar endast en bakgrund. Eg hade det väl kunnat utspela sig någon annanstans, men det blev just Stockholm eftersom jag känner till staden väl och har intresserat mig för dess historia redan tidigare. :)

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 15 september 2006, 20:41

Giancarlo skrev:Hexmaster: När kommer din bok om faktoider? :)
När nåt förlag hör av sig. Nu är det deras tur...

Användarvisningsbild
leifhh
Medlem
Inlägg: 296
Blev medlem: 11 oktober 2006, 09:30
Ort: Fotskäl
Kontakt:

Inlägg av leifhh » 5 december 2006, 21:59

tre böcker från mig (undertitlarna är kanske inte ordagranna....):
2001. Några lemningar om än förstörda.... En fornlämningsbiografi över Vittenebygden (klassas som e-bok i libris :D )
2005. Landskapsutnyttjande, bete och odling på sydsvenska höglandet under äldre järnålder
2006. Skörd, slakt och smide. Landsbygd i södra västergötland och norra småland under vikingatid och medeltid

Sedan har jag varit redaktör eller delförfattare för ett par till, men de orkar jag inte räkna upp. Är för övrigt bara en sporadisk skalmanit.

ulf_63
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 17 mars 2006, 15:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av ulf_63 » 14 juni 2007, 16:07

Angående detta ämnet så har jag själv givit ut 3 böcker nu. Ett lexikon över framförallt vikingatiden - men även folkvandringstiden då den ute i Europa betydde mycket för hur vikingarna kunde slå igenom som dom gjorde. Det är på 608 sidor och över 8500 uppslagsord - så torde vara det största som finns...

Sen har jag givit ut ett litet speciallexikon över Njals saga - där det finns en enkel uppslagsdel och en del med stamträden på alla personer som förekommer i boken (utifrån boken självt) - den är på 56-sidor och en liten grej för alla som liksom jag fastnat för just Njals saga

Sen har jag givit ut ett lite mer allmänpopulärt namnlexikon med ca 2280 namn fram till och med vikingatiden - alltså - personnamn. Är ju himla poppis idag med vikingatida namn. Det står alltså namn, lite förklaringar till namnen och exempel på kända personer som burit namnet.

Se mer på http://www.vikingatiden.se

Ställer ut på Bokmässan i September - Monter A03:34

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 17 augusti 2007, 15:06

Giancarlo skrev:Hexmaster: När kommer din bok om faktoider?
I mars.

Med tanke på alla struntsaker som dissekeras där så skall det bli intressant att se om Lichtenbergs citat enl. ovan kommer att förverkligas: Ett säkert sätt att skaffa sig ett namn är att skriva om saker som förefaller vara viktiga, men som ingen vettig människa skulle besvära sig med att undersöka.

:D

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Wooster » 17 augusti 2007, 16:50

Betyder det att det alltså blir en bok? Ett stort grattis i så fall - den boken kommer jag definitivt köpa (om den inte är hiskeligt dyr och svår att få tag på.. ;))

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 17 augusti 2007, 17:03

Förlaget är etablerat och stort (Forum) så tillgängligheten borde inte vara några problem. Nypriset fick jag en rätt precis uppgift om som jag glömt, men typ 250:-. Sen får vi se hur långt det är till fyndlådorna. :)

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 18 augusti 2007, 12:51

jag håller på med en bok. Hur man knyter ihop agile systemutveckling med användarcentrerad metod.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 18 augusti 2007, 13:14

Widsith skrev:
Amazon skrev:Det medförde dock att jag hamnade på Skalman och har fått en närmare kontakt med förlagets målgrupp! Tyvärr kan jag inte påstå att det sporrat mig att skriva, eftersom jag förstått att de här läsarna lurar man inte så lätt. De köper gärna böcker om historia och krig men faller inte boken i smaken blir den rejält dissad och andra varnas! :P
Om man vill bli rik och berömd som författare så är knepet det att först vända sig till en målgrupp som är redo att hylla det som verkar vara värt att hyllas, men som inte har kapacitet nog att skärskåda ens verk. Så småningom, när man fått ett visst rykte, kan man vända sig till en målgrupp med något större krav på innehållet, och hoppas att ens uppnådda rykte förmår dem att bortse från brister i materialet. På detta sätt kan man stegvis arbeta sig upp tills man en dag hamnar på kultursidan i Dagens Nyheter.

Eller som Georg Christoph Lichtenberg uttryckte det:
Ett säkert sätt att skaffa sig ett namn är att skriva om saker som förefaller vara viktiga, men som ingen vettig människa skulle besvära sig med att undersöka.

Min bok kommer förresten ut i september. :wink:
Superbt! Här - finns en e n a s t å e n d e målgrupp, VAR kan man köpa boken??????, Varjag

Skriv svar