Böcker av Skalmaniter

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Torbjörn Aronsson
Medlem
Inlägg: 775
Blev medlem: 26 december 2005, 00:27
Ort: Frösön
Kontakt:

Inlägg av Torbjörn Aronsson » 8 januari 2006, 12:02

Jag är ganska nybliven "skalmanit" och håller på med en bok om Gustaf Montgomery (1791-1861). Han deltog i finska kriget 1808-09, var sedan bl.a författare och opinionsbildare i Sverige och skrev en bok om detta krig som inspirerade Runeberg i "Fänrik Ståls sägner". Den som är intresserad kan läsa min artikelserie i ämnet på: http://www.karlxii.se

Torbjörn Aronsson
Medlem
Inlägg: 775
Blev medlem: 26 december 2005, 00:27
Ort: Frösön
Kontakt:

Inlägg av Torbjörn Aronsson » 8 januari 2006, 18:42

Självfallet tar jag gärna emot synpunkter, frågor, fel och stavfel etc. på ovanstående.

Mvh
Torbjörn Aronsson

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Inlägg av Giancarlo » 20 januari 2006, 23:41

Hexmaster: När kommer din bok om faktoider? :) När kommer tv-programmet?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 1 februari 2006, 08:45

Giancarlo skrev:Hexmaster: När kommer din bok om faktoider? :) När kommer tv-programmet?
TV-program är för mediek*ta popsnören, sånt skulle jag aldrig nedlåta mig till... Om de inte frågar, alltså. :)

Om böcker på g uttalar jag mig aldrig. Inte så mycket av princip ("and if you don't like them... Well, I have others") som av vidskepelse. Eller vad man ska kalla det. (Inte för att jag är vidskeplig, men ibland hjälper det inte.)

Användarvisningsbild
Antiscamp
Medlem
Inlägg: 137
Blev medlem: 27 februari 2006, 12:55
Ort: Suomi Finland

Inlägg av Antiscamp » 5 april 2006, 12:59

Allt detta låter intressant. Jag kollade in Karl XXI. se (där det visade att jag varit in och snusat lite förut) och ser fram emot mer om Montgomery!

Själv när jag lite författardrömmar också. Jag har skrivit färdigt en roman som utspelar sig under medeltiden. Hela rasket består av en bisarr blandning av dålig humor, politiska och religiösa kommentarer, ond bråd död osv. Jag har inte vågat visa den för nåt förlag, dock, eftersom jag vet att man måste bli refuserad sådär en 30 gånger innan det lyckas. :lol:

Nåja, drömmen lever.

Cheers, mates.

Torbjörn Aronsson
Medlem
Inlägg: 775
Blev medlem: 26 december 2005, 00:27
Ort: Frösön
Kontakt:

Inlägg av Torbjörn Aronsson » 5 april 2006, 13:24

Tack för de uppmuntrande orden. Det blir mer om Montgomery på KarlXII.se, och förhoppningsvis även en bok lagom till 200-årsjubileet av det finska krigets utbrott år 2008.

Torbjörn Aronsson
Medlem
Inlägg: 775
Blev medlem: 26 december 2005, 00:27
Ort: Frösön
Kontakt:

Inlägg av Torbjörn Aronsson » 5 april 2006, 13:47

Själv när jag lite författardrömmar också. Jag har skrivit färdigt en roman som utspelar sig under medeltiden. Hela rasket består av en bisarr blandning av dålig humor, politiska och religiösa kommentarer, ond bråd död osv. Jag har inte vågat visa den för nåt förlag, dock, eftersom jag vet att man måste bli refuserad sådär en 30 gånger innan det lyckas. :lol:

[/quote] Men då är det bara att skicka in den till 30 förlag och hoppas på det 31:a utan att självfortroendet drabbas. :wink:

Användarvisningsbild
Antiscamp
Medlem
Inlägg: 137
Blev medlem: 27 februari 2006, 12:55
Ort: Suomi Finland

Inlägg av Antiscamp » 10 april 2006, 12:11

Jomenvisst, det är lite samma effekt som i vinterkriget. På varje finne går det tio ryssar, men vad gör vi när den elfte kommer? He he.

Jag funderar själv på att dra nåt projekt för att fira händelserna 1808-09, kanske skriva en roman eller liknande. Så vi får se. Onekligen blir det en hel del "firande" om några år.

Cheers.

Användarvisningsbild
Mäster Grå
Tidigare medlem
Inlägg: 677
Blev medlem: 15 april 2006, 18:06
Ort: Skåne

Inlägg av Mäster Grå » 15 april 2006, 23:43

Ja jag har ju inte lyckats ge ut boken än....

Men jag skriver just nu på en roman, vars handling är förlagd till Stockholm under mitten av 1500-talet. Huvudpersonerna (åtminstone några) tillhör samhällets bottenskikt, kan man säga. De vistas ganska ofta på galgbacken :D . Mer än så kan man ju knappast avslöja av handlingen... :wink:
Jag har skrivit några hundra sidor, redigerar nu, och hoppas bli klar till sommaren... Sedan ska jag skicka iväg den till förlag. Någon som har några tips, kanske?

/Mäster Grå

Användarvisningsbild
egilo
Medlem
Inlägg: 220
Blev medlem: 8 januari 2006, 17:14
Ort: Norra och södra Fennoskandia

Inlägg av egilo » 12 maj 2006, 07:15

Jag har fått mig tillsänd Flokes Saga av Tomas Torstensson. Jag skall försöka skriva någotslags anmälan om skrönan från vikingatid - dock blev jag något konfys av texten på bakpärmen:
Ett ofullbordat mästerverk av en okänd författare.
Att skriva en regelrätt recencion av ett "ofullbordat mästerverk" ter sig nämligen för mig en aning knepigt - trots att jag nog själv skrivit och fått publicerade resultat av min egen och andras historiska forskarvedermödor.
egilo

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Inlägg av tyskaorden » 12 juni 2006, 20:57

Boken om Svenska kyrkans heraldik är nu utkommen läs mer http://www.historiskamedia.se/o.o.i.s?i ... ct_id=3333

Amazon
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: 12 juli 2005, 00:14
Ort: Uppsala

Inlägg av Amazon » 17 juni 2006, 00:35

Ja, inte lär jag bli med i den illustra skara skalmaniter som kan se sina verk bokhandelns fönster.
Jag drabbades av lyxproblem: förlagskontrakt men inget färdigt manus :roll:
Har just meddelat förlaget att jag inte tänker fullfölja kontraktet och kämpa vidare med den text som vägrar foga sig under mina fingrar. :( :cry:
Min bok om ridningens historia kommer när jag går i pension!
Men så finns ju nätet :) . Så en hel del av mitt vetande finns redan levererat sedan ett par år!

Användarvisningsbild
Mäster Grå
Tidigare medlem
Inlägg: 677
Blev medlem: 15 april 2006, 18:06
Ort: Skåne

Inlägg av Mäster Grå » 15 juli 2006, 22:45

Min bok om ridningens historia kommer när jag går i pension!
Men så finns ju nätet . Så en hel del av mitt vetande finns redan levererat sedan ett par år!
Aha!! Du täker göra en Bernt Branderup, så att säga! Jag såg att han hade två böcker (visserligen om akademisk ridning) som man kunde köpa på Livrustkammaren... Var på nätet finns ditt vetande om man får fråga...? Det har du säkert talat om för mig vid något tidigare tillfälle, men mitt minne är som en teflonpanna i vissa fall.

/Mäster Grå

Användarvisningsbild
Mäster Grå
Tidigare medlem
Inlägg: 677
Blev medlem: 15 april 2006, 18:06
Ort: Skåne

Inlägg av Mäster Grå » 15 juli 2006, 22:47

Har just meddelat förlaget att jag inte tänker fullfölja kontraktet och kämpa vidare med den text som vägrar foga sig under mina fingrar
.

Förresten, hur bar du dig åt för att få ett kontrakt på en text som inte var färdig...? Ska man kontakta lite förlag innan boken är klar och berätta om sin idé eller så? det kan vara bra att veta, dock är det så att min text inte heller är särskilt foglig. :(

Amazon
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: 12 juli 2005, 00:14
Ort: Uppsala

Inlägg av Amazon » 11 augusti 2006, 12:45

Mäster Grå skrev:
Aha!! Du täker göra en Bernt Branderup, så att säga! Jag såg att han hade två böcker (visserligen om akademisk ridning) som man kunde köpa på Livrustkammaren... Var på nätet finns ditt vetande om man får fråga...? Det har du säkert talat om för mig vid något tidigare tillfälle, men mitt minne är som en teflonpanna i vissa fall.

/Mäster Grå
Bent Branderup berättar hur man kan träna att rida som han tror att man red för 400 år sedan. Jag skulle aldrig våga mig på att skriva en sådan ridlära! All heder åt Bent, han kan verkligen rida - till skillnad från mig.
I sin beskrivning av ridkonstens historia utgår BB liksom så många andra hästhistorieintresserade ridinstruktörer, journalister m.fl. att handböcker som skrevs på 1600-talet är praktiska vägledningar. Sanningen är väl att dessa personer sällan har läst ridlärorna från 1600-talet utan bara referat av dom. Däremot har de alla läst De la Guerinieres bok som kom ut på 1730-talet och finns översatt till engelska och i modern utgåva (och tafat svensk översättning från 1828 som kan laddas ned här: http://walter.thyselius.org/equus/gueriniere/index.html ). Den är faktiskt i uppysningstidens anda en riktig saklig beskrivning som på flera sätt liknar en modern ridhandbok. Däremot är jag inte så säker på att den är helt representativ för renässansens och barockens ridkonst.

Jag är lite mer intresserad av vad 1600-talsböckerna berättar om ryttarens och hästens roll i samhället och vad författarna egentligen ville manifestera med sina böcker. Jag har också funderat på vart kvinnorna tog vägen i ridningens historia -för de dyker upp överaskande många gånger om man läser biografier och brev och tittar på bildkonst. Och kunde gemene man rida, och isådanafall hur? Sådant har jag velat gå ner på djupet med och återberätta!
En del av det jag läst in mig på fram till april 2003 finns på siten: http://www.lsh.se/skokloster/ridkonst
Sedan dess har jag förståss blivit ännu klokare! :D

Att jag fick kontrakt med ett förlag beror på en journalist som skrev en artikel för en stor populärhistorisk tidskrift om en utställning som jag gjort. Hon stegade i väg till förlagsredaktören och sade att det fanns kommersiell potential för en bok i ämnet och jag kontaktades. Sanningen är att om jag kunde pula in ordet "Stormaktstid" i titeln skulle en sådan bok kunna sälja bra, även om den "bara" handlade om hästar! En förutsättning är ju dock att boken tar med en massa från 1600-talets krig och kavalleri med slaguppställningar och taktik och det hele. Där någonstans kroknade jag! :(
Det medförde dock att jag hamnade på Skalman och har fått en närmare kontakt med förlagets målgrupp! Tyvärr kan jag inte påstå att det sporrat mig att skriva, eftersom jag förstått att de här läsarna lurar man inte så lätt. De köper gärna böcker om historia och krig men faller inte boken i smaken blir den rejält dissad och andra varnas! :P

Skriv svar