Bosse Schön

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Inlägg av Schwalbe » 11 november 2002, 18:19

Vänta lite nu.
Är Schöns nya bok ett försök att bevisa att Svenska frivilliga vetat om krigsförbrytelser som begåtts?

Så uppfattar jag hans bok. Är det bara jag som har den uppfattningen?
Jo men sen är ju frågan om han har lyckats. Han tycker iaf att de svenska frivilliga borde ha vetat om det.

Kompanichefen
Medlem
Inlägg: 279
Blev medlem: 2 november 2002, 22:44
Ort: Främre ledningsplats

Inlägg av Kompanichefen » 11 november 2002, 22:27

Åsikterna om Bosse Schöns bok går givetvis isär. Det står alla fritt att ha en åsikt vilket är en av våra demokratiska rättigheter. Klart är att boken innehåller intressanta uppgifter, bra bilder och att boken är efterlängtad står särdeles klart, t.ex. genom att läsa inläggen på denna sida. Men såhär tycker jag:

Som alltid gäller det att ge sig i kast med historisk litteratur med ett kritiskt öga. Den som är skolad i vikten av källkritik finner ganska snart att boken inte fyller de krav som ställs på en bok som gör anspråk på att vara en sammanställning av "arton års efterforskningar". (Därför är det särskilt anmärkningsvärt när det på bokens baksida anges att Klaus Richard Böhme har gjort en fackgranskning av boken. Jag har läst flera av Böhmes publikationer och min erfarenhet är att han har en hög nivå på sina alster. En befogad fråga är vad fackgranskningen egentligen har bestått i?)

Vad är det då som saknas - vad är problemet? Jo, Schön har gjort 18 års efterforskningar, men UTAN VARE SIG KÄLL- ELLER LITTERATURFÖRTECKNING. Visserligen anges flera namn i boken, men de blandas med mängder av information kring platser, händelser och fotografier, för att ta några exempel. Det är svårt att vederlägga sanningshalten i flera fall. I praktiken så innebär avsaknaden av fullständig insyn
- att ingen kan kontrollera hans uppgifter,
- att fortsatt forskning inom detta område i princip måste börja om från ruta ett, och
- att hans ord får stå oemotsagda då de flesta av källorna inte längre finns i livet.

Personligen tycker jag att det är UNDERKÄNT. En journalist som arbetat på SvD, Aftonbladet, Expressen och på TV4 borde veta bättre. Allmänheten förtjänar att få veta var informationen kommer ifrån.

Ett avsnitt är särskilt intressant, enligt min uppfattning. I kapitlet som börjar på sidan 41 och framåt görs sällsynt osmakliga personangrepp som egentligen inte hör hemma i en bok som i förordet klargör att "nu återstår bara sanningen". De bär snarare prägeln av billig journalistik som snarare hör hemma i kvällstidningar. Uppdragsgivare och "vänner" "hängs ut", men utan att läsaren egentligen förstår varför.

Alla i kretsen kring Schön tycks ha orent mjöl i påsen, det är bara Schön som står för sanningen. Det är svårt att finna ord för den arrogans som läsaren möts av. Artikeln i Armémuseums årsbok från 1984-1986 är fortfarande den bästa källan för den som vill veta mer om svenska frivilliga i WSS. Men Schön har nu på ett effektivt sätt tystat sin källa, författaren av artikeln i årsboken kommer sannolikt inte att slutföra den bok som många av oss har sett fram emot.

--

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 11 november 2002, 22:30

Har inte läst boken men har han verkligen ingen källförteckning? :?


:)

Kompanichefen
Medlem
Inlägg: 279
Blev medlem: 2 november 2002, 22:44
Ort: Främre ledningsplats

Inlägg av Kompanichefen » 11 november 2002, 22:38

Från bokens baksida:

"Bosse Schön har efter arton års efterforskningar sammanställt en märkvärdig samling brev, anteckningar och dokument från andra världskriget. Det är ett avslöjande reportage, ett stycke svensk krigshistoria om svenskarna som stred i Hitlers arméer."

Käll- och litteraturförteckningen lyser med sin frånvaro.

--

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 11 november 2002, 22:40

Kompanichefen skrev:Från bokens baksida:

"Bosse Schön har efter arton års efterforskningar sammanställt en märkvärdig samling brev, anteckningar och dokument från andra världskriget. Det är ett avslöjande reportage, ett stycke svensk krigshistoria om svenskarna som stred i Hitlers arméer."

Käll- och litteraturförteckningen lyser med sin frånvaro.

--

Kan ju bara sammanfattas med:

Ivar Gustav....STORA bokstäver...

:)

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 11 november 2002, 22:44

MD650 skrev:Har inte läst boken men har han verkligen ingen källförteckning? :?
Tyvärr är det helt sant att ingen av böckerna (Svenskarna som stred för Hitler eller Där järnkorsen växer) har någon form av källförteckning. Precis som Kompanichefen skriver så är det enda som finns fragmentariska hänvisningar till några få källor.

Tyvärr har Schön inte bara stängt dörren för Torbjörns arbete, han har troligen stängt dörren för alla andra seriösa forskare då han tydligen gjort sig ovän med en lång rad av de forna veteranerna.
Frågan är hur många av dessa - som vad jag förstår dessutom är ganska skröppliga - överhuvudtaget kommer vara intresserade av att bli interjuvad. :(

Givetvis är Bosses bok intressant, men på grund av dess totala brist på källkritik - Schön verkar likt Herman Lindqvist dras till de smaskiga ryktena och göra dessa till sanningar - och total avsaknad av litteraturlista så är boken i mina ögon inte en faktabok.

Kompanichefen
Medlem
Inlägg: 279
Blev medlem: 2 november 2002, 22:44
Ort: Främre ledningsplats

Inlägg av Kompanichefen » 11 november 2002, 22:49

Tyvärr har Schön inte bara stängt dörren för Torbjörns arbete, han har troligen stängt dörren för alla andra seriösa forskare då han tydligen gjort sig ovän med en lång rad av de forna veteranerna.
Frågan är hur många av dessa - som vad jag förstår dessutom är ganska skröppliga - överhuvudtaget kommer vara intresserade av att bli interjuvad.

Givetvis är Bosses bok intressant, men på grund av dess totala brist på källkritik - Schön verkar likt Herman Lindqvist dras till de smaskiga ryktena och göra dessa till sanningar - och total avsaknad av litteraturlista så är boken i mina ögon inte en faktabok.
Ja, du har helt rätt.

Men vem är Torbjörn? Du menar väl Lennart? Eller vem tänker du på?

--

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 11 november 2002, 22:51

Kompanichefen skrev:Men vem är Torbjörn? Du menar väl Lennart? Eller vem tänker du på?--
Givetvis...jag och namn. :)
Tur att man kommer ihåg sitt egna namn. ;)

Martin Månsson
Medlem
Inlägg: 513
Blev medlem: 26 mars 2002, 20:15
Ort: Sverige

Inlägg av Martin Månsson » 12 november 2002, 07:00

Schöns bok ger ju också sken av att "nya" uppgifter tas fram, vilka baseras på material från tyska arkiv.
De "nya" uppgifterna är lätträknade.
SÅ har jag också uppfattat, han berättar om olika svenskar som varit vakter på koncentrations läger. Detta visas även i hans dokumentär "svenskarna som stred för Hitler"
Historien med Treblinka vakten är väl vid det här laget tämligen exponerad som en ren lögn, inte minst när "vakten" själv gick ut med och erkände att han ljög. Att en svensk frivillig skulle fått tjänst i ett utrotningsläger som Treblinka var fullständigt otänkbar.
Vad är det då som saknas - vad är problemet? Jo, Schön har gjort 18 års efterforskningar, men UTAN VARE SIG KÄLL- ELLER LITTERATURFÖRTECKNING. Visserligen anges flera namn i boken, men de blandas med mängder av information kring platser, händelser och fotografier, för att ta några exempel. Det är svårt att vederlägga sanningshalten i flera fall. I praktiken så innebär avsaknaden av fullständig insyn
- att ingen kan kontrollera hans uppgifter,
- att fortsatt forskning inom detta område i princip måste börja om från ruta ett, och
- att hans ord får stå oemotsagda då de flesta av källorna inte längre finns i livet.
Måhända att han intresserat sig för ämnet i 18 år men några 18 års erfarenhet av ämnet har han inte. Flera i mina ögon grundläggande kunskaper saknar han vilket visar sig på flera ställen. Allt som tidigare är publicerat i ämnet är taget för sanning och det har han använt sig av, detta då stora delar av detta material har fått revideras pga nya uppgifter.

Det finns flera sätt att kontrollera hans uppgifter, inte minst via andra som var med samtidigt, veteranerna själva, arkivuppgifter eller via anhöriga. Har flera exempel på sådant, det kanske mest intressanta är förstahandsuppgifter angående svensk närvaro i bunkern vilket är ett rent påhitt.

Att det får stå oemotsagt kan jag däremot hålla med om, skrivs något kommer garanterat BS att konsulteras såsom "expert" i ämnet. Skulle någon okänd ha modet att skriva något om de svenska frivilliga som inte sammanfaller med BS uppgifter kommer säkerligen en stämpel som politiskt övertygad att komma som ett brev på posten.

Martin

Användarvisningsbild
Johan S
Medlem
Inlägg: 125
Blev medlem: 19 augusti 2002, 21:04
Ort: Jkpg men bor i Kalmar

Inlägg av Johan S » 12 november 2002, 20:38

Kompanichefen skrev: Artikeln i Armémuseums årsbok från 1984-1986 är fortfarande den bästa källan för den som vill veta mer om svenska frivilliga i WSS. --
Finns artikeln fortfarande att finna någonstans? Finns årsboken att låna på bibliotek?
//Johan

Användarvisningsbild
Johan S
Medlem
Inlägg: 125
Blev medlem: 19 augusti 2002, 21:04
Ort: Jkpg men bor i Kalmar

Inlägg av Johan S » 12 november 2002, 20:38

Dubbelinlägg. Ber om ursäkt
//Johan
Senast redigerad av 1 Johan S, redigerad totalt 12 gånger.

Kompanichefen
Medlem
Inlägg: 279
Blev medlem: 2 november 2002, 22:44
Ort: Främre ledningsplats

Inlägg av Kompanichefen » 13 november 2002, 21:24

Fullständig titel: Meddelande XXXXV-XXXXVI Armémuseum 1984-1986. Börja med att ringa till välsorterade antikvariat, t.ex. Rönnells i Stockholm.

Uppsatsens fullständiga titel lyder "Svenska krigsfrivilliga i tyska Waffen-SS 1941-1945".

--

Användarvisningsbild
Johan S
Medlem
Inlägg: 125
Blev medlem: 19 augusti 2002, 21:04
Ort: Jkpg men bor i Kalmar

Inlägg av Johan S » 18 november 2002, 19:33

Tackar så mycket.
//Johan

Scout
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 23 augusti 2002, 05:44
Ort: malmö

Inlägg av Scout » 18 november 2002, 21:23

Hur lång är artikeln?

Kompanichefen
Medlem
Inlägg: 279
Blev medlem: 2 november 2002, 22:44
Ort: Främre ledningsplats

Inlägg av Kompanichefen » 10 december 2002, 00:55

s. 265-311 (inklusive noter m.m.)

--

Skriv svar