Bosse Schön

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
Bina
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: 21 maj 2002, 18:48
Ort: Linköping

Bosse Schön

Inlägg av Bina » 5 juli 2002, 20:45

Hmm läste just (och seeeegt var det) bosse's bok "Svenskarna som stred för hitler", underhållande bok med "bra" bilder.. Älskar bilder!!!

Nu har jag köpt en bok till med bosse som jag ska sätta mig med ikväll.

Hmm så vad vill jag då. Jo jag vill ha era synpukter på vad/ven bosse är. själv tycker jag att han är en nazze men jag kan juh ha fel.. Eller? Vad anser ni om denna hmm karl

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 5 juli 2002, 21:19

Hur får du honom till nasse??

Mikael Karlsson
Medlem
Inlägg: 276
Blev medlem: 24 mars 2002, 12:09
Ort: Vålberg
Kontakt:

Inlägg av Mikael Karlsson » 5 juli 2002, 21:56

Om han var nasse så skulle han nog inte kalla WW2 intresserade/samlare för nazister... ;)
Hans bok är nog bra, tv-serien var bra, fast man får ta den med en liten nypa salt...

Användarvisningsbild
Bina
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: 21 maj 2002, 18:48
Ort: Linköping

Inlägg av Bina » 5 juli 2002, 22:45

Anno skrev:Hur får du honom till nasse??
Hehe sätt ett äpple i munen på honom. :lol: :lol:

Nej skämt å sido.. I filmen precis som i boken svenskarna.... så glorifierar han nazismen och WW2 ibland känns det som.. Ska försöka ta upp boken och hitta ett sånt ställe..

Ville bara ha lite andra åsikter

Karl Bruno
Medlem
Inlägg: 329
Blev medlem: 24 mars 2002, 00:56
Ort: ...

Inlägg av Karl Bruno » 5 juli 2002, 23:46

Bosse Schön är annars mest känd som "historikern" som både intervjuvade Harald "Treblinka" Sundin i TV4 samt släppte boken om svenskarna i SS utan att bifoga en källförteckning. Säger en del om hur seriös mannen är.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 6 juli 2002, 00:29

Newt skrev:
Anno skrev:Hur får du honom till nasse??
Hehe sätt ett äpple i munen på honom. :lol: :lol:

Nej skämt å sido.. I filmen precis som i boken svenskarna.... så glorifierar han nazismen och WW2 ibland känns det som.. Ska försöka ta upp boken och hitta ett sånt ställe..

Ville bara ha lite andra åsikter
hehehehe...men det är som Karl Bruno säger! han intervjuvade Harald Sundin om hans anställning i Treblinka! Desutom har Schön tagit upp något vi har försökt glömma och han pratar kritiskt om sammlare av avk prylar!

Alfa Romeo
Medlem
Inlägg: 163
Blev medlem: 24 mars 2002, 18:46
Ort: Stockholm

skön

Inlägg av Alfa Romeo » 6 juli 2002, 01:30

Schön är nog knappast nasse. Om jag skulle gissa på nåt så röstar han säkert som alla andra gamla kulturflummare på vänsterpartiet. Den senaste boken (Där järnkorsen..) var ju bara en extremt tjatig jakt på hurvida nån svensk varit inblandad i krigsförbrytelser. Iofs så har både tv-serien och böckerna gett en del nytt i form av intervjuer och fakta men man vilket är intressant men man får uppenbarligen ta en del fakta med en nypa salt.

roninn
Medlem
Inlägg: 133
Blev medlem: 29 mars 2002, 09:54

Bosse-bus

Inlägg av roninn » 7 juli 2002, 13:55

Bosse vill hitta en svensk krigsförbrytare, vem som helst bara han var med och mördade oskyldiga människor i massor. Hur denne person "hittas" eller om det han skriver är sant eller inte är ganska oväsentligt.

Som redan nämnts Bosse skriver fritt ur huvudet utan att på något sätt tala om var han fått "kunskapen" ifrån, inga källor angivna eller liknande.

Själv läser jag just nu "Stalins Hämnd" av Niclas Sennertag. Minst en källhänvisning på varje sida! Allt han skriver kan kontrolleras och vidimeras, lite annat än svammlaren Bosse.

J-O
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: 26 mars 2002, 15:46
Ort: Luleå

Inlägg av J-O » 7 juli 2002, 14:47

Alfa
"en extremt tjatig jakt på huruvida någon Svensk varit inblandad i krigsförbrytelser"

Du refererar till boken "Där järnkorsen växer". Men är det inte oerhört intressant att Schön faktiskt lyckats bevisa att dessa frivilliga faktiskt befunnit sig på just dom platser och just den tiden när dokumenterade krigsförbrytelser ägt rum?

Är det "tjatigt"??? Det är ju för fan oerhört intressant!
Men att få någon av dessa nassar att prata nu så här efteråt har visat sig ogörligt. Vad kan detta bero på?

Personligen tror jag att nog fan är dom nazister fortf efter drygt 60 år och nog fan såg/visste dom vad som pågick!!!

Användarvisningsbild
Galadriel
Medlem
Inlägg: 460
Blev medlem: 9 april 2002, 10:23
Ort: Stockholm

Re: Bosse Schön

Inlägg av Galadriel » 7 juli 2002, 15:10

Newt skrev:Hmm så vad vill jag då. Jo jag vill ha era synpukter på vad/ven bosse är. själv tycker jag att han är en nazze men jag kan juh ha fel.. Eller? Vad anser ni om denna hmm karl
Jag var och lyssnade på ett föredrag av Bosse och han fick frågan om han inte tog parti för de svenskar som stred för Hitler . Han medgav att man lätt engagerade sig för mycket i personer som man under en längre tid letade information om. Man blev benägen att bara se deras goda sidor och blunda för deras mindre goda.

Vad menar du med
...denna hmm karl

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1860
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Inlägg av loop » 7 juli 2002, 15:55

Tror att synen på Bosse är delad mycket beroende på om man är van att läsa journalistiska verk eller verk av historiker. Bosse är inte objektiv men det är ingen annan heller. Han bryr sig inte om att skriva källhänvisningar som noter. Men han redogör vilka han intervjuat och skriver även vart en del annat kommer ifrån typ brev och tidnings urklipp. Däremot så borde han som grävde åt Bosse, Tobias Hubinette veta vart han grävt. Själv är jag mer intresserad av ren statistik och varför de tog värvning än krigsförbrytelser och då fungerar Bosses böcker bra. Men framför allt så är det populär historia och det skall vi vara glada åt, för han är betydligt bättre än Herman Lindqvist. Och framför allt så slipper man köpa böcker av med tveksamt innehåll av nazistiska förlag för att kunna läsa om de SS frivilliga. Det sista ser jag som det bästa med böckerna.
Mvh

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 7 juli 2002, 15:58

Så här står det på hemsidan svenskhistoria.nu om boken "Där järnkorsen växer" , oerhört fånig titel för övrigt.
I augusti 2000 fick journalisten och författaren Bosse Schön ett unikt tillstånd att som första journalist gå igenom Säpos hemligstämplade akter över de 270 svenskar som under andra världskriget stred i Waffen-SS. Både under och efter kriget bevakades de av Säpo eftersom de naturligt nog betraktades som säkerhetsrisker. De skuggades och förhördes av polisen, deras telefoner avlyssnades och breven öppnades. Därför finns det mängder av hittills okänd information om Hitlers svenska SS-soldater arkiverad.

Bosse Schön fann uppgifter om svenskar som torterade norska motståndsmän, om svenskar som bevittnade avskyvärda massavrättningar av judar på östfronten, om krigsförbrytare och ångerfulla desertörer. Det står nu klart att de svenska nazisoldaterna, liksom det officiella Sverige, gett en bedräglig bild av vad som egentligen utspelades under andra världskriget.

Det rika källmaterialet kompletteras med soldaternas egna ord: i intervjuer, brev och hittills privata dagböcker berättar de själva eller förnekar allt
Eftersom jag inte har läst boken undrar jag om han namnger någon svensk som begått krigsförbrytelser som SS-soldat och om han isåfall anger vilka bevis han hittat som styrker anklagelserna samt vilken lag eller konvention han bröt mot.

Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem
Inlägg: 909
Blev medlem: 27 mars 2002, 11:56
Ort: Finspång

Inlägg av Jonteman » 7 juli 2002, 16:25

En annan sak som jag stör mig på är att han förmodligen tagir "Där järnskorsen växer" från filmen "Järnkorset". I slutet på filmen när Steiner och "den onde" ska ut och slåss så säger Steiner nåt liknande, "Och jag ska visa dig där järnkorsen växer".

Lite att fundera på :wink:

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Inlägg av tyskaorden » 7 juli 2002, 19:28

Kan nämnas att Bosse Schön har skrivit en artikel i Café om "männen som är besatta av nazismen" som skall handla om samlare av andra världskrigssaker. Det var väl ingen mer seriös tidning som ville publisera honom.

Mvh,
Marcus Karlsson

Användarvisningsbild
Bina
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: 21 maj 2002, 18:48
Ort: Linköping

Inlägg av Bina » 7 juli 2002, 21:01

tyskaorden skrev:Kan nämnas att Bosse Schön har skrivit en artikel i Café om "männen som är besatta av nazismen" som skall handla om samlare av andra världskrigssaker. Det var väl ingen mer seriös tidning som ville publisera honom.

Mvh,
Marcus Karlsson
Hade han inte med någon hänvisnign till skalman i den artikeln.

Håller just nu på med "där järnkorsen växer" och måste erkänna att den är mycket bättre än "svenskarna.... " har inte kommit så långt än men han har lyckas kläcka ur sig en hel del dummheter redan ett exempel är
"många av veteranderna söp ner sig eller begick självmord när dom kom hem eftersom dom inte kunde anpassa sig till det vanlig livet" (ungefär något sådant)
Är man veteran om man super ihjäl sig direkt när man kommer hem?? Och vad är skillnaden från något annat krig?
Återkommer med resention när jag är färdig

/sabina

Skriv svar