Antikvariat

Diskussioner kring litteratur och andra källor om vår historia samt hjälpvetenskaper. Värd: B Hellqvist
Kategoriregler
Du kan stödja forumet när du handlar av Adlibris, Bokus eller CDON om du använder dessa länkar.
Det kostar dig inget extra men hjälper till att betala forumets räkningar.
Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem

Antikvariat

Inläggav Battler » 04 jul 2002 21:22

Skall bilsemestra i sommar, så jag undrar om forumbesökarna kan rekomendera några bra antikvariat. Främst Stockholm, Göteborg och Malmö men även antikvariat i andra städer är av intresse. Är intresserad av WW II litteratur.

MVH

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktionen

Inläggav B Hellqvist » 04 jul 2002 23:02

I Stockholm är Rönnells på Birger Jarlsgatan värt ett besök. Annars brukar jag kolla efter böcker på http://www.antikvariat.net/

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inläggav Lindir » 04 jul 2002 23:47

I Göteborg rekommenderar jag Antiquaria på Kristinelundsgatan 7 och Röde Orm - jag minns inte vad gatan heter, men det är i Haga på en tvärgata till Haga Nygata.

Och vad på nätet kan man förutom ovannämnda antikvariat.net också prova på http://www.boknatet.com/ som är billigare, men har mindre sortiment (dvs färre anslutna antikvariat).

-vils-
Medlem

Exakt

Inläggav -vils- » 05 jul 2002 13:38

B Hellqvist skrev:I Stockholm är Rönnells på Birger Jarlsgatan värt ett besök. Annars brukar jag kolla efter böcker på http://www.antikvariat.net/

Denna länk sveper av samtliga antikvariat i hela norden så varför springa runt i affärer? ;)

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem

Besöka antikvariat

Inläggav Battler » 05 jul 2002 14:11

-vils- skrev:Denna länk sveper av samtliga antikvariat i hela norden så varför springa runt i affärer?

Gillar att besöka antikvariat, insupa atmosfären, hitta böcker man aldrig vetat om, att dom fanns.

MVH

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktionen

Re: Besöka antikvariat

Inläggav B Hellqvist » 05 jul 2002 22:52

Battler skrev:
-vils- skrev:Denna länk sveper av samtliga antikvariat i hela norden så varför springa runt i affärer?

Gillar att besöka antikvariat, insupa atmosfären, hitta böcker man aldrig vetat om, att dom fanns.

MVH

Medhålles! Jag brukar besöka antikvariatet Böckernas hus i Tidan (en håla ett par mil norr om Skövde), där ägaren Bo Björkdahl håller superkoll på de ca 30.000 böcker han har i butiken (+50.000 i lager). Inte så värst mycket militaria (sådant går åt!), men man kan göra fina fynd.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Re: Exakt

Inläggav Lindir » 05 jul 2002 23:35

-vils- skrev:
B Hellqvist skrev: Annars brukar jag kolla efter böcker på http://www.antikvariat.net/

Denna länk sveper av samtliga antikvariat i hela norden så varför springa runt i affärer? ;)

Det gör den inte alls - ganska många av dem däremot. Det finns flera andra motsvarigheter som söker av andra antikvariat, t ex den jag nämnde ovan. Dessutom finns det naturligtvis otaliga antikvariat runtom i Sverige (och Norden) som inte är datoriserade överhuvudtaget, och dem får du snällt gå till om du vill veta vad de har. Om de inte har telefon, förstås ...

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem

Söka böcker

Inläggav Battler » 13 jul 2002 03:07

Tackar er för tipsen, ingen som har något förslag om antikvariat i Malmö.

MVH

Användarvisningsbild
Kalle.
Medlem

Inläggav Kalle. » 13 jul 2002 12:19

Tackar er för tipsen, ingen som har något förslag om antikvariat i Malmö.

I Malmö finns där några stycken antikvariat längs gatan där bussarna går till Trelleborg (kommer tyvär inte ihåg namnet, men det är en stor gata).

I Lund finns det några mer mysiga antikvariat, i kvarteren nedanför domkyrkan, de ligger på ungefär samma plats allihopa, så har man hittat ett så har man hittat alla :-)

Mvh Kalle

Alfa Romeo
Medlem

Böcker

Inläggav Alfa Romeo » 14 jul 2002 00:49

Hobbybokhandeln på Pipersgatan 25 vid Rådhusets T-banestation har helt klart bäst utbud av ww-2 antikvaria i Stockholm. (såvitt jag vet) De har även nya böcker.

Ole
Medlem

Inläggav Ole » 07 aug 2002 21:33

Krigström skrev:I Lund finns det några mer mysiga antikvariat, i kvarteren nedanför domkyrkan, de ligger på ungefär samma plats allihopa, så har man hittat ett så har man hittat alla :-)

Lund har nio antikvariat, varav jag alltid besöker åtta när jag åker ner för att hämta hem mer att fylla biblioteket med. Det nionde har en inriktning mot "New Age" och ockultism, av någon anledning har jag aldrig brytt mig om att bege mig dit. Är nog inte så mycket för "hokus-pokus"... :roll:

I ett av antikvariaten i området du nämner har de en karta över samtliga antikvariat i Lund. Frågar du innehavaren om du kan få en karta så ger han dig en liten kopia av den stora kartan. Kopian är behändig att ha med sig och gör att man enkelt hittar till alla ställena. Noggrann som jag är så besöker jag alltid de åtta antikvariaten två gånger samma dag, och fyller då baksidan av kartan med intressanta objekt. Sedan går man och äter och begrundar då listan, sedan är det dags att ta ut precis så mycket pengar man behöver för att köpa det man vill och sedan förhandla till sig bra priser på plats. Då blir det alltid en trevlig hemresa med extra fickpengar man kan äta för på tåget (desto bättre resultat förhandlingarna ger - desto mer blir det i magen vilket är ett bra sätt att belöna sig själv), samt mycket intressant att bläddra i under resan.

När jag tar en tur till Stockholm i höst för att handla skall jag besöka följande antikvariat som jag blivit tipsad om på det gamla forumet:
Antikvariat i Stockholm:
*Axen/Erato AB - Alströmerg. 6 - "hyllor i källaren med WW2-litteratur, endast torsdagar 15-19"
*Rönnels Antikvariat - Birger Jarlsgatan - "mest välsorterat på WW2-sidan"
*Antikvariat Mimer - Tegnérgatan - "begränsat, men billigt WW2-utbud"
*Hobbybokhandeln - Pipersgatan 25 - "nya och begagnade böcker + filmer"
*MarGies bookshop - Roslagsgatan 14 -"mycket udda och intressanta ww2 böcker"

Användarvisningsbild
Hans Rosenberg
Medlem

Antikvariat.net

Inläggav Hans Rosenberg » 08 aug 2002 14:34

Det gör den inte alls - ganska många av dem däremot. Det finns flera andra motsvarigheter som söker av andra antikvariat, t ex den jag nämnde ovan. Dessutom finns det naturligtvis otaliga antikvariat runtom i Sverige (och Norden) som inte är datoriserade överhuvudtaget, och dem får du snällt gå till om du vill veta vad de har. Om de inte har telefon, förstås ...

Dessutom täcker sökmotorn inte in alla böcker hos de antikvariat som ingår i sökmotorn. Flera antikvariat lägger inte in allt de har i databasen, och dessutom tar det ju en viss tid att katalogisera nya böcker.

Viktigast av allt är ju dock att det är mycket roligare att leta för hand!

Ole
Medlem

Re: Antikvariat.net

Inläggav Ole » 08 aug 2002 16:47

Hans Rosenberg skrev:Viktigast av allt är ju dock att det är mycket roligare att leta för hand!

Jag håller med dig fullt ut, mina inköpsresor är nöjesturer för mig och kan jämföras med jakt eller fiske. Det är inte bara fångsten som räknas - utan även den trevliga och avkopplande stunden.

MWilkman
Medlem

Re: Antikvariat

Inläggav MWilkman » 26 jan 2016 17:29

sveahk
Stödjande medlem

Re: Söka böcker

Inläggav sveahk » 27 jan 2016 12:08

Battler skrev:Tackar er för tipsen, ingen som har något förslag om antikvariat i Malmö.

MVH
Om det fortfarande är aktuellt - Stenvalls antikvariat i närheten av Triangeln har ett mycket bra urval militäriska böcker, kanske speciellt då flyg.
http://www.stenvalls.com/shop/

B Hellqvist skrev:Jag brukar besöka antikvariatet Böckernas hus i Tidan (en håla ett par mil norr om Skövde), där ägaren Bo Björkdahl håller superkoll på de ca 30.000 böcker han har i butiken (+50.000 i lager). Inte så värst mycket militaria (sådant går åt!), men man kan göra fina fynd.
Existerar fortfarande, var där förra sommaren, fortfarande blott ett mindre antal med militärisk prägel...

Mvh Hans K

Återgå till "Historiska hjälpvetenskaper, källor & litteratur"