Bästa Historiska Roman frågas

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4697
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Bästa Historiska Roman frågas

Inlägg av Psilander » 27 december 2004, 05:21

Vilken är din favourit bland Historiska romaner? Hornblower, Arn, Nord & Syd eller kanske von Heidenstams Karoliner?

Min är i allafall Krig och Fred av Leo Tolstoj.

Bifråga, är Jane Austen samtids skildringar eller historiska romaner idag?

Användarvisningsbild
Armfeldt
Medlem
Inlägg: 716
Blev medlem: 28 februari 2003, 23:45
Ort: Stockholm

Inlägg av Armfeldt » 27 december 2004, 14:03

"Ramses" av Christian Jacq placerar jag som nummer ett.
von Heidenstams Karolinerna är väl snarare en novellsamling än en roman, men visst, som novellsamling är den mycket välskriven.

Användarvisningsbild
Angus
Medlem
Inlägg: 624
Blev medlem: 24 augusti 2003, 18:26
Ort: Okänd

Inlägg av Angus » 27 december 2004, 16:01

Armfeldt skrev:"Ramses" av Christian Jacq placerar jag som nummer ett.
Underhållande svit, men jag tycker nog att Jacq blåser upp Ramses till alltför stora proportioner, och mer eller mindre vänder på historien. Slaget vid Kadesh är ett exempel.

Jag placerar själv Culloden av John Prebble högst upp, att göra en så underhållande roman och ändå hålla sig till historisk trovärdighet, är beundransvärt.


//EMS

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Inlägg av Kapten_Gars » 27 december 2004, 16:30

"Culloden" är ingen roman utan ett historiskt verk. Har iaf aldrig sett den klassificerad som något annant på både inhemska och utländska bibliotek.

Mvh
Daniel

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Inlägg av Kapten_Gars » 27 december 2004, 16:34

Nigel Tranters "The Bruce triology" som handlar om Robert Bruce kamp för Skottlands frihet under början av 1300-talet. Visst har den sina fel och brister som tex att Tranter använder de historiska krönikörernas fantasi siffror för den Engelska armens storlek odyl. Men läsvärd och fängslande.

/D

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 27 december 2004, 18:55

Björn Holms böcker tycker jag är ganska bra. Ofta byggda på dagböcker (Stephan Löfvings) och ungefär som de där Svedelidarna man läste som barn men med sex och våld också. :)

Lars Widding har jag läst lite av, inte alls fel.

Jag gillar Arn-böckerna också, till stor del för att de verkligen genomsyras av medeltidens religiositet.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Angus
Medlem
Inlägg: 624
Blev medlem: 24 augusti 2003, 18:26
Ort: Okänd

Inlägg av Angus » 27 december 2004, 21:50

Kapten_Gars skrev:"Culloden" är ingen roman utan ett historiskt verk. Har iaf aldrig sett den klassificerad som något annant på både inhemska och utländska bibliotek.

Mvh
Daniel
Tycker inte att gränsen är så tydlig. Men du kan ha rätt, jag har aldrig brytt mig om att kolla vart den egentligen skall stå på biblioteket.

Ett tillägg, självklart är även Utvandrareposet av Vilhem Moberg bland de främsta historiska romaner som skrivits. Även denna har håller den historiska realismen högt, och lyckas ändå skapa en mycket läsvärd och underhållande bok.



//EMS

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Inlägg av Schwalbe » 28 december 2004, 16:53

Farväl till vapnen av Ernest Hemingway tillhör mina största favoriter.
Den utspelar sej under 1:a världskriget.
Underbar skildring av krigets vanvett och en romantisk historia därtill. Tillhör det man måste ha läst :)

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 29 december 2004, 12:10

Arbats barn av Rybakov. Handlar om Moskva på 1930-talet och ett gäng ungdomar. Att jag är fäst vid boken beror till stor del att det är ont om få skönlitterära böcker som behandlar denna tidpunkten.

Annat intressant som kan nämnas är att Stalin förekommer som en huvudpersonerna. Han har bland annat intressanta monologer med sig själv om nödvändigheten att mörda Kirov.

/Martin

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 2 januari 2005, 12:16

Hittade häromdagen på biblioteket en gammal goding jag läst som valp. En bok ur Dennis Wheatleys långa serie om den hemlige brittiske agenten Roger (Brook?). Handlar om tiden kring den franska revolutionen och Napoleon-krigen. Säkert en hel del smörja, men helt säkert också mycket reserche bakom serien. Man får iaf oerhört mycket insikt om hur det kunde tänkas gå till, speciellt under själva revolutionen och under det ryska fälttåget.

Lättläst.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Inlägg av Donkeyman » 2 januari 2005, 17:21

Det är svårt att gradera. Däremot vill jag nämna några historiska romaner, som jag läser om med jämna mellanrum.

Frans G. Bengtsson - Röde Orm tycker jag är den ultimata boken om vikingatiden

Väinö Linna - Högt bland Saarijärvis moar, Upp Trälar och Söner av ett folk är en trilogi som skildrar Finska inbördetskrigets för- och efterspel. Samme författares Okänd Soldat skildrar 2:a världskriget. Dessa fyra böcker är nödvändiga om man skall förstå det moderna Finland.

Herman Wouk - Krigets Vindar samt Krig och Hågkomst utgör tillsammans fyra tegelstenar som är en alldeles utmärkt skildring av andra världskriget ur amerikansk synvinkel.

Sedan tycker jag om flera Svenska författares historiska romansviter. Vilhelm Moberg, Widding, Fogelström men också Guillou - fast han är kontroversiell i detta forum. Dessa herrar har skrivit en massa annat också (de är ju särdeles produktiva) men nu tänker jag på de historiska romanerna.

Egentligen finns det hyllmetrar med goda historiska romaner. Klarar inte att utnämna någon bästa men kanske de tre överst nämnda herrarna ligger bra till.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 2 januari 2005, 20:39

Jag håller med alla som har skrivit dit boken "Krig och fred" av Leo Tolstoj i denna tråd, en verkligen bra bok.

Stefan

Användarvisningsbild
elRappo
Medlem
Inlägg: 422
Blev medlem: 16 november 2003, 17:38
Ort: Sverige

Inlägg av elRappo » 2 januari 2005, 22:14

Jag tycker även Shogun borde nämnas. Har läst den runt fyra gånger. Handlar om 1600talets inbördeskrig i Japan. Precis som pc-spelet - shogun - total war.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 2 januari 2005, 23:06

Om "historiska romaner" inbegriper "romaner skriva i historisk tid" så måste jag föreslå Vergilius Aeneiden. Historiskt anakronistisk, givetvis, men i åtminstone den översättning jag läste var språket lättläst och färgrikt på ett sätt som omöjliggjorde tanken att tjugo sekler gått sedan den skrevs; mången författare från förra sekelskiftet förefaller urtida i jämförelse.

-vils-
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 10 april 2002, 12:48

hm

Inlägg av -vils- » 13 februari 2007, 21:57

Tar upp en gammal tråd för att föra kunskapen vidare :)

Allt med Mika Waltari rekommenderar jag starkt, speciellt Sinuhe Egyptiern. Riktig klassiker. Sträckläsning garanteras!

Skriv svar