Bokrecension - Svenskar i Krig 1914 - 1945

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Martin Månsson
Medlem
Inlägg: 513
Blev medlem: 26 mars 2002, 20:15
Ort: Sverige

Bokrecension - Svenskar i Krig 1914 - 1945

Inlägg av Martin Månsson » 30 november 2004, 08:33

Jag skulle vilja presentera denna bok lite närmre. Under en månads tid skulle jag vilja sätta fokus på just denna bok, höra kommentarer från personer som läst den, om något skulle kunna gjorts annorlunda osv. Kort sagt, era synpunkter och åsikter om denna bok.

Jag vill börja med att citera förlaget Historiska Medias egna presentation av boken Svenskar i Krig av Lars Gyllenhaal och Lennart Westberg, presentationen är hämtad från Historiska Medias hemsida (http://www.historiskamedia.se)
Historiska Media skrev:I första världskrigets skyttegravar talades det svenska. Mot Francos falangister i Spanien slungades svordomar på svenska. Under landstigningen i Normandie och de sista gatustriderna i Berlin 1945 hördes också svenska.

Vilka var de - svenskarna i amerikansk, spansk, tysk, fransk och sovjetisk uniform? Vad hade drivit ut dem på slagfälten? Vilka erfarenheter gjorde de?

I Svenskar i krig presenterar Lars Gyllenhaal och Lennart Westberg dramatiska livsöden som Otto von Rosen, pionjär inom biologisk krigföring, Trotskijs svenske aviatör Anton Nilson och östfrontens mest erfarne svenske pansarofficer: Nils Rosén. Märkligast av dem alla är kanske Ivar Hallström som blev mexikansk revolutionär, brittisk överstelöjtnant, rysk och amerikansk general under namnet Ivor Thord-Gray.

Författarna visar att de svenskar som stred för de allierade under andra världskriget var betydligt fler än de svenskar som slogs på tysk sida.

Denna bok är frukten av decenniers forskning kring svenskar i utländsk krigstjänst och innehåller till stor del aldrig tidigare publicerade intervjuer, dokument och fotografier.
Denna bok var sannerligen efterlängtad, en saklig, objektiv och analyserande bok över de svenska frivilliga som under första och andra världskriget valde att strida i en annan armé. Något som ger boken en enorm tyngd i detta sammanhang är den oerhört omfattande, djupgående och penetrerande research som gjorts under mer än två årtionden. Boken är fri från spekulativa, sensationella och fabricerade uppgifter. Faktamaterialet samt grunden som författarna har att stå på är mycket solid vilket i sin tur avspeglar sig i boken. Den uppståendelse som de svenska krigsfrivilliga i Waffen-SS väckte för några år sedan plockas i bitar med adekvat och objektiv fakta. Det är inte två sensationslystna författare som skrivit denna bok och denna kommer att fylla ett stort tomrum i referensbokhyllan över svenska frivilliga.

Att svenskarna som stred i SS har fått mycket uppmärksamhet är nog de flesta varse, med skicklig timing, planering och förslagenhet blåstes de böcker som kom ut för några år sedan upp till något oerhört, faktum är att mycket av materialet redan var känt och i flera fall redan publicerat.
Det har med ytterst få undantag varit sämre belyst angående alla de svenska medborgare som stred på tysk sida i första världskriget, alla de svenska frivilliga i de allierade styrkorna och självfallet, andra svenska frivilliga som deltagit i annan armé än den svenska från 1914 och framåt.

Herrar Gyllenhaal och Westberg har på ett ytterst föredömligt sätt lyckats skriva en bok som är fängslande från första till sista sidan. Att få följa svenska frivilliga under tiden 1914 - 1918 i de milsvida skyttegravarna, som frivilliga i Röda armén, frivilliga i Amerikansk tjänst, ger i mångt och mycket en ny dimension i svensk historieskrivning. När svenska frivilliga i SS har stötts och blötts, snudd på till leda, har andra svenska frivilliga fått stå tillbaks ur det massmediala fokuset, frågan är bara varför?
Svaret är ganska enkelt, SS har som ingen annan organisation utfört ett industriellt massmord i en sådan omfattning och med sådan effektivitet, det är då ofrånkomligt att ställa sig frågan hur mycket dessa svenska frivilliga kände till om detta.

Vad som är sämre belyst och som det borde göras än mer forskning om är hur de svenska frivilliga i andra arméer bevittnade, kanske deltog och upplevde krigsförbrytelser. De frivilliga i Röda armén som exempel, hur mycket visste de om fasorna under terroråren? De vidriga förhållanderna i Gulagarkipelagen, hur andra ryska enheter aktivt genomförde en rad kommandoräder mot finsk civilbefolkning och mördade de flesta som kom i deras väg, vad visste de svenska frivilliga?

Krig har en tendens att locka fram det värsta hos folk, nu som då, överilade och oöverlagda såväl som överlagda handlingar i stridens hetta är en del av en soldats vardag. Hämndaktioner mot tillfångatagna soldater är vanligt förekommande och ofta aldrig dokumenterat. En fråga man ställer sig är vad samtliga frivilliga mellan 1914 - 1945, oavsett armé man deltagit i, har sett av dylika grymheter och förbrytelser?

Det är med förhoppning att författarna redan nu påbörjat en uppföljare till denna bok som upptar mer öden och äventyr som svenska medborgare upplevt i utländsk armé under åren 1914 - 1945. Ett dåligt upplyst kapitel i svensk historia är alla de som stred i Persien i 1900-talets början, förvisso något tidigare än nämnda bok men gissningsvis ett mycket intressant ämne för de flesta historieintresserade.

Avslutningsvis vill jag å det starkaste rekommendera denna bok, Svenskar i krig 1914 - 1945. Den fyller som tidigare nämts ett viktigt tomrum i svensk historieskrivning. Boken är ett "måste" för alla och envar som intresserar sig för svenska frivilliga i främmande armé.

Betyg: 5/5

Martin
Bilagor
Bok.jpg
Bok.jpg (221.96 KiB) Visad 3072 gånger
Senast redigerad av 2 Martin Månsson, redigerad totalt 25 gång.

Confident
Tidigare medlem
Inlägg: 406
Blev medlem: 23 april 2004, 15:27
Ort: Helsingborg

Kanske mer uppiggande....

Inlägg av Confident » 30 november 2004, 11:48

Jag ska försöka hinna med den. Håller just nu på med Keegans Krig och Kultur. Har läst 120 sidor på tre veckor, arbetet går således i sömnaktig snigelfart.

Skulle Du rekommendera mig att läsa Svenskar i krig istället?

Jag är något trött... :)


Mvh D.D.

Martin Månsson
Medlem
Inlägg: 513
Blev medlem: 26 mars 2002, 20:15
Ort: Sverige

Re: Kanske mer uppiggande....

Inlägg av Martin Månsson » 30 november 2004, 11:51

Dagwood D. Dusseldorf skrev:Jag ska försöka hinna med den. Håller just nu på med Keegans Krig och Kultur. Har läst 120 sidor på tre veckor, arbetet går således i sömnaktig snigelfart.

Skulle Du rekommendera mig att läsa Svenskar i krig istället?

Jag är något trött... :)


Mvh D.D.
Jag har faktiskt inte läst Keegans Krig och kultur så jag kan inte uttala mig om boken som sådan. Dock kan jag som jag ovan angett varmt rekommendera Svenskar i krig, den är oerhört bra!

Martin

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 30 november 2004, 20:22

Tur att man har köpt den...

:)

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Inlägg av Marcus » 13 december 2004, 21:51

Jag håller just nu på att läsa det sista i denna boken och jag kan bara instämma i Martins rekommendation, klart läsvärd och borde vara snudd på obligatorisk läsning för alla svenskar som är intresserade av de olika konflikterna som tas upp (förutom världskrigen så är det Persien, spanska inbördeskriget, ryska inbördeskriget och Abessinien).

I anslutning till den boken rekommenderar jag också "Svenska frivilliga" av Lars Ericson, de kompletterar varandra väl.

/Marcus

Lasse
Medlem
Inlägg: 1541
Blev medlem: 26 mars 2002, 16:03
Ort: Sthml

Inlägg av Lasse » 14 december 2004, 06:11

Läser även jag den nu och måste säga att den är väldigt bra!!
Rekomenderas starkt till alla.

Torbjörn J
Medlem
Inlägg: 968
Blev medlem: 10 november 2005, 20:48
Ort: Göteborg

Inlägg av Torbjörn J » 1 mars 2006, 11:31

Jag får säga att detta var en av de bättre böcker jag läst, alla kategorier! Mycket fängslande läsning och inkörsportarna till vidare läsning känns oändliga. Några frågor och funderingar ligger och gror i huvudet och nu ska jag ta ett tag att smälta kunskapen innan jag ska läsa vidare i andra böcker och söka svar på allt jag vill veta.
Ett exemplar av denna bok kommer införskaffas så fort som möligt!
/Torbjörn

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 1 mars 2006, 19:35

Jag läste också ut den nyligen, och min enda kritik är att den bara snuddade vid en massa fascinerande historier. Boken hade gärna fått vara 100 sidor längre! Som sagt, starkt rekommenderad och nära nog rekommenderad läsning för alla med ett intresse för svenskar och krig. Ett bra motgift mot schönlitteraturen om SS-svenskarna är den också. Tydligen ska en reviderad och utökad utgåva komma snart.

Necros
Medlem
Inlägg: 1003
Blev medlem: 11 april 2003, 16:07
Ort: Värmland

Inlägg av Necros » 1 mars 2006, 21:04

Läste denna bok för någon månad sedan med stort nöje. När jag väl börjat läsa den hade jag mycket svårt att släppa den. Kan bara hålla med B Hellqvist om att man önskade att den varit lite längre, man ville liksom inte att den skulle ta slut. Boken är skriven på ett sätt att man bara vill veta mer. Fann det intressant att läsa om de mindre omskrivna episoderna av vår historia som t.ex. de svenska soldater som bl.a. verkade i Persien och om de som stred under Spanska inbördeskriget.

Har rekommenderat den till alla mina vänner som jag vet är det minsta historieintresserade.
Marcus Wendel skrev:I anslutning till den boken rekommenderar jag också "Svenska frivilliga" av Lars Ericson, de kompletterar varandra väl.
Är det denna bok som heter Svenska frivilliga i krig utomlands?

/Mikael Sundholm

Torbjörn J
Medlem
Inlägg: 968
Blev medlem: 10 november 2005, 20:48
Ort: Göteborg

Inlägg av Torbjörn J » 7 mars 2006, 21:11

B Hellqvist skrev:Tydligen ska en reviderad och utökad utgåva komma snart.
Någon som vet mer om detta? Lånade boken nu när jag läste den, men har tänkt köpa den. Kommer det då ut en reviderad utgåva så väntar jag helt klart med det!
/Torbjörn

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 8 mars 2006, 18:41

Torbjörn J skrev:
B Hellqvist skrev:Tydligen ska en reviderad och utökad utgåva komma snart.
Någon som vet mer om detta? Lånade boken nu när jag läste den, men har tänkt köpa den. Kommer det då ut en reviderad utgåva så väntar jag helt klart med det!
/Torbjörn
När jag snackade med Lars Gyllenhaal nyligen, sa han att det skulle ske under våren (om jag minns rätt).

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Inlägg av Marcus » 8 mars 2006, 18:43

Necros skrev:
Marcus Wendel skrev:I anslutning till den boken rekommenderar jag också "Svenska frivilliga" av Lars Ericson, de kompletterar varandra väl.
Är det denna bok som heter Svenska frivilliga i krig utomlands?
Nja, på min står det "Svenska frivilliga: militära uppdrag i utlandet under 1800- och 1900-talen".

/Marcus

Necros
Medlem
Inlägg: 1003
Blev medlem: 11 april 2003, 16:07
Ort: Värmland

Inlägg av Necros » 9 mars 2006, 20:32

Man tackar, gjorde misstaget att endast söka under namnet Lars Ericson och då var det denna titel jag fick fram som närmast stämde överens med namnet. Har nu funnit rätt på den. Tack Marcus! Verkar dock vara slut hos de flesta Internetboklådor, får bli att söka den på antikvariat.

/Mikael Sundholm

Skriv svar