"Waffen-SS uniforms & Insignia" av Peter v. Lu

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Martin Månsson
Medlem
Inlägg: 513
Blev medlem: 26 mars 2002, 20:15
Ort: Sverige

"Waffen-SS uniforms & Insignia" av Peter v. Lu

Inlägg av Martin Månsson » 25 juni 2002, 00:01

Boken "Waffen-SS uniforms & Insignia" av Peter von Lukacs och Wade Krawczyk är en mycket bra bok på engelska om Waffen-SS uniformer och dess insignia. Både Peter och Wade besitter oerhört stora kunskaper i ämnet de skriver om. Boken är på 128 sidor, storformat med skyddsomslag och över 150 färgfoton + svartvita.

Det finns en uppsjö av böcker angående tyska uniformer från Tredje Riket. Jag har personligen läst många men långt ifrån alla, "Waffen-SS uniforms & Insignia" hör till mina absoluta favoriter i detta ämne. Lättläst, mycket illustrationer samt beskrivningar av objekten gör boken till ett mycket värdefullt tillskott i denna djungel av uniforms och insignia frågor.

Boken kan beställas genom förlaget Crowood i England
http://www.crowood.com

eller genom Peter von Lukacs hemsida:
http://www.ww-2militaria.com

Betyg: 4/5

Martin
Senast redigerad av 1 Martin Månsson, redigerad totalt 25 gånger.

Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem
Inlägg: 909
Blev medlem: 27 mars 2002, 11:56
Ort: Finspång

Inlägg av Jonteman » 25 juni 2002, 00:39

Blir lite OT här men...

Martin, du vet inte om nån bra bok om SS-uniformer ( eller uniformer överhuvudtaget som folk använde i tredje riket) på svenska??
Min engelska är inte så säker direkt... :roll:

Martin Månsson
Medlem
Inlägg: 513
Blev medlem: 26 mars 2002, 20:15
Ort: Sverige

Inlägg av Martin Månsson » 25 juni 2002, 11:14

Hej Jonteman,

Dessvärre finns det inga direkta adekvata böcker på svenska i ämnet. Det är engelska eller tyska som gäller. Jag har själv velat skriva något omfattande på svenska (Uniformering inkluderat) om Waffen-SS och kontaktade faktiskt ett större förlag i frågan. Dock möttes jag av ett svar som fick mig att baxna och sannolikheten att jag skriver något på svenska är mycket liten, såvida jag inte lyckas få ihop kapital nog att trycka den själv men det lär knappast inträffa.

Intresset i Sverige är även såpass begränsat att det inte skulle vara ekonomiskt försvarbart att skriva en bok om tex uniformer eller insignia. Trist, jag håller med ! Jag tror inte jag kan få ihop tio titlar på svenska, som jag varmt skulle kunna rekommendera............tyvärr.

Martin

Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem
Inlägg: 909
Blev medlem: 27 mars 2002, 11:56
Ort: Finspång

Inlägg av Jonteman » 25 juni 2002, 11:20

Okej... tråkigt :cry:
kontaktade faktiskt ett större förlag i frågan. Dock möttes jag av ett svar som fick mig att baxna
Skulle vara intressant och veta vad svaret var...

Martin Månsson
Medlem
Inlägg: 513
Blev medlem: 26 mars 2002, 20:15
Ort: Sverige

Inlägg av Martin Månsson » 25 juni 2002, 16:51

Jonteman,

Jag kan bara hålla med dig att det är trist.
Skulle vara intressant och veta vad svaret var...
Svar kommer i en ny tråd.

Martin

Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem
Inlägg: 909
Blev medlem: 27 mars 2002, 11:56
Ort: Finspång

Inlägg av Jonteman » 25 juni 2002, 17:28

Okej

Skriv svar