Krabbans Gång

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Ljunggren
Medlem
Inlägg: 183
Blev medlem: 29 mars 2002, 17:07

Krabbans Gång

Inlägg av Ljunggren » 27 juni 2004, 11:15

"Den 30 januari 1945 sänktes det tyska fartyget Wilhelm Gustloff av en rysk ubåt. Ombord fanns 10 000 tyska flyktingar, mest kvinnor och barn. I "Krabbans gång" berättar Gunter Grass om denna katastrof i andra världskrigets slutskede. Den som för ordet äen den yngsta överlevande från förlisningen, Paul Pokriefe, som föds mitt i infernot på den sjunkande båten. Författaren tecknar en myllrande bild av ett tyskt trauma som först på senare år börjat diskuteras utanför högerkretsar: de oskyldiga tyska offren för kriget. Med utgångspunkt i dagens Tyskland, där Paul Pokriefes son Konrad växer upp omgiven av spirande nynazism, följer Gunter Grass fartyget Wilhelm Gustloffs historia fram till undergången. Han förmedlar på så sätt tidsbilder av såväl krigsflyktingarnas som Internetgenerationens land och formulerar historiekritik med stor litterär kraft. Krabbans gång blev genast en stor succé när den utkom i Tyskland 2002, författarens första bok efter Nobelpriset"

Någon mer än jag som läst denna bok?
Spontana kommentarer?

M. Wittmann
Tidigare medlem
Inlägg: 373
Blev medlem: 20 november 2003, 16:33
Ort: Sverige

Inlägg av M. Wittmann » 27 juni 2004, 16:42

Såg en dokumentär om katastrofen på Discovery. Det var mycket intressant, men det verkade inte vara möjligt att få klarhet i exakt hur många som befann sig på båten eller exakt hur katastrofen gick till (exakt var ryssarna sköt var tydligen oklart). Sammanfattat, det var en hel del knutar som experterna inte kunde lösa.

Jag själv kommer nog inte att läsa boken. Dokumentären får räcka.

Användarvisningsbild
Ljunggren
Medlem
Inlägg: 183
Blev medlem: 29 mars 2002, 17:07

Inlägg av Ljunggren » 27 juni 2004, 17:08

Även om boken på ett utförligt sätt behandlar fartygskatastofen "Wilhelm Gustloff" är detta inte själva poängen. Frågeställningen rör sig istället kring den tyska, kollektiva skuldbördan som WWII resulterade. Och huruvida denna fortfarande är, eller någonsin har varit relevant.

Mr x
Medlem
Inlägg: 1249
Blev medlem: 8 augusti 2003, 19:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr x » 28 juni 2004, 14:33

Jag håller på att läsa men har inte riktigt kommit i gång om du förstår vad jag menar:))

recension/kommentar kommer senare

Skriv svar